نسخه چاپی

واكنش ایران به سقوط قیمت نفت

همزمان با سقوط آزاد قیمت جهانی طلای سیاه، درصورتی‌كه قیمت نفت به زیر 100 دلار سقوط كند، ایران پیشنهاد برگزاری یك نشست فوق‌العاده را به رئیس عراقی اوپك را ارائه می كند.


به گزارش نمابه نقل از مهر، همزمان با سقوط قیمت جهانی طلا، بهای جهانی نفت خام هم در بازارهای چهار گوشه جهان کاهش یافته است به طوری که پیش بینی می‌شود بهای نفت برنت دریای شمال تا چند روز آینده به زیر 100 دلار به ازای هر بشکه کاهش یابد.


بر این اساس تا پایان معاملات خرید و فروش نفت در هفته گذشته، متوسط قیمت سبد نفتی اوپک به محدوده قیمتی 102 دلار، نفت برنت دریای شمال به 103 دلار، اورال روسیه به 102 تا 104 دلار، دوبی به 103 دلار، نفت سبک بصره عراق به 102 دلار، وست تگزاس به 94 دلار و نفت عمان به 103 دلار در هر بشکه سقوط کرده است.


در این بین بهای نفت خام سبک و سنپگین صادراتی ایران هم از این کاهش قیمت در امان نمانده است به طوری که بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران به 105 دلار و نفت سنگین صادراتی به 103 دلار کاهش یافته است.


سقوط آزاد طلای سیاه در بازارهای جهانی واکنش کشورهای تولید کننده نفت خام را هم به همراه داشته است چنانچه رستم قاسمی وزیر نفت ایران در واکنش به دو رقمی شدن بهای نفت اعلام کرده است: بهای نفت خام پایین تر از ١٠٠ دلار برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان قابل قبول نیست.


یک مقام مسئول در وزارت نفت هم امروز در گفتگو با مهر با بیان اینکه در صورت ادامه سقوط قیمت نفت به زیر 100 دلار پیشنهاد برگزاری یک نشست فوق‌العاده بین اعضای اوپک مطرح خواهد شد، گفت: بر این اساس، وزیر نفت ایران با رئیس اوپک درباره برگزاری این نشست فوق‌العاده به صورت تلفنی مذاکره خواهد کرد.


رستم قاسمی وزیر نفت تابستان سال گذشته در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه قیمت 100 دلار برای هر بشکه قیمتی عادلانه برای طلای سیاه است، اعلام کرده بود: با توجه به افزایش بهای نفت خام به بیش از 100 دلار، برگزاری نشست فوق العاده اعضای اوپک منتفی شده است.


وزیر نفت با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بهای 100 دلار برای هر بشکه نفت خام در قابل قبول است، تصریح کرده بود: با توجه به افزایش بهای نفت به بیش از 100 دلاری برگزاری نشست فوق‌العاده اعضای اوپک فعلا منتفی شده است.


اعضای اوپک در یکصد و شصت و دومین نشست این سازمان (٢٢ آذر ١٣٩١) در وین تصمیم گرفتند بار دیگر سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه را تثبیت کنند.


نشست بعدی اعضای اوپک به منظور بررسی سیاست های تولید نفت این سازمان ٣١ مه سال جاری میلادی (١٠ خرداد ١٣٩٢) در اتریش برگزار خواهد شد.

۱۳۹۲/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...