نسخه چاپی

كوثری: به ستار بهشتی ظلم نشده است



به گزارش نما، روزنامه اعتماد نوشت:

سه‌شنبه هفته پیش روزی بود که وزیر کشور در صحن علنی مجلس حاضر شده بود تا به سوالات علی مطهری درباره پرونده ستار بهشتی پاسخ دهد. مطهری در سوال خود بخش‌هایی از نامه ستار بهشتی که خطاب به رییس بند خود نوشته بود را قرائت کرد.

فرزند شهید مطهری در سخنان خود از وجود نوعی نگاه امنیتی انتقاد کرد که در سال‌های گذشته موجب تعرض به حقوق تعدادی از شهروندان شده است. سخنان مطهری با واکنش تند چند تن از نمایندگان مجلس مواجه شد که از آن جمله می‌توان به حجت‌الاسلام احمد سالک، حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری و همچنین اسماعیل کوثری اشاره کرد.

آنها ضمن انتقاد از مواضع فرزند شهید مطهری در سال‌های اخیر از او خواستند که پدرش را الگوی خود قرار دهد. در گفت‌وگویی که با اسماعیل کوثری عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس و همچنین یکی از اعضای جمعیت ایثارگران داشتم از او پرسیدم چرا فکر می‌کنید مواضع علی مطهری در تعارض با آموزه‌های شهید مطهری قرار دارد.

شما بعد از نطق آقای مطهری اظهاراتی را داشتید که شبیه به آن را دوستان‌تان هم تکرار کرده‌اند. شما و آقای سالک هر دو گفته‌اید که مطهری باید در همه زمینه‌ها پدرش را الگوی خود قرار دهد. منظور شما دقیقا چیست و به عقیده شما آقای مطهری اگر چطور رفتار کنند، پدرشان را الگوی خود قرار داده‌اند؟
آقای مطهری سوال خودشان را در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کردند و کمیسیون هم تقریبا با نایب‌رییس کمیسیون هماهنگی کرد و جلساتی را برگزار کردند و به گفته خود نایب‌رییس کمیسیون یعنی آقای حقیقت‌پور رضایت‌شان قطعی شده بود. اما آقای مطهری در هفته گذشته در نهایت گفتند «نه» و بالاخره مساله را به صحن علنی مجلس کشاندند. خب عیبی هم ندارد. ایشان صحبت کردند و ما هم گوش کردیم. اما ما این را مطرح کردیم که پدر شما که از طرف حضرت امام نمونه و الگو شده بودند و حضرت امام گفته بودند که همه مطالب آقای مطهری باید خوانده شود، این‌طور نباید باشد که شما یک طرفه قضاوت کنید. این درست نیست که شما یک طرف را بچسبید و طرف دیگر را رها کنید. ما می‌گوییم دانشمندان هسته‌یی که این همه ترور شده‌اند و... آقای مطهری کی یک بار آمده‌اند و علیه کسانی که این ترورها را انجام داده‌اند موضع‌گیری کنند؟

البته این مساله را خود آقای مطهری جواب دادند...
چه جوابی؟ حالا مگر جواب ایشان مورد قبول است؟ حالا ایشان یک چیزی گفتند اما این‌طور نیست که...

نه. خب یک چیزی گفتند... که به هر حال اشکالی که شما وارد کردید را ایشان جواب دادند...
بله اما یکی از جواب‌های ایشان این بود که شما آقای مطهری [استاد مطهری] را نمی‌شناسید.

منظورم این است که ایشان در مورد ترور دانشمندان هسته‌یی توضیح دادند. گرچه آقای مطهری ابراز تاسف و تالم خودشان را اعلام کرده بودند اما...

اما ایشان کجا در سخنرانی‌ها یا نطق‌های خودشان در مجلس به این مساله پرداخته بودند؟
آقای مطهری خودشان توضیح دادند که درباره ترور دانشمندان هسته‌یی آنقدر نمایندگان مجلس، اعضای بسیج و سپاه و تریبون‌های مختلف موضع‌گیری کردند که ایشان نیازی نمی‌دیدند وقت مجلس را برای این مساله بگیرند. در عوض نسبت به کسی که به تعبیر ایشان مظلوم واقع شده و هیچ مدافعی هم ندارد احساس وظیفه می‌کند...

خب وظیفه هر کسی هست که نسبت به ترور دانشمندان هسته‌یی ما موضع‌گیری کند. اینکه ایشان می‌گویند بسیج و سپاه و اینها هم موضع‌گیری کردند درباره ترور دانشمندان هسته‌یی، مگر آن بسیجیان افراد شناخته شده‌یی بودند؟ بنابراین وظیفه هر کسی این است که از حق دفاع بکند...

‌اما سخن آقای مطهری این است که دفاع از مظلوم را وظیفه خود می‌دانند...

یعنی چه؟ یعنی آن وقت مظلوم، از خائنین است؟
ستار بهشتی را به جرم توهین به مقامات بازداشت کرده بودند و آن هم به گفته آقای مطهری طبق قانون مجازات اسلامی، «توهین» وقتی است که از الفاظ رکیک استفاده شده باشد و باز به گفته آقای مطهری در نوشته‌های ستار بهشتی چنین چیزی وجود نداشته است.

نه. شما خبر ندارید. این مساله فراتر از اینها است. بحث ستار بهشتی خبررسانی برای بیگانه‌ها است.

با مفروض گرفتن حرف شما آیا مجازات او با جرمش متناسب بود؟
نه. این مسائل را باید دادگاه مشخص کند. وقتی پزشکی قانونی ما هنوز مشخص نکرده که مرگ ستار بهشتی بر اثر زندان بوده یا نه که آقای مطهری نمی‌تواند این‌گونه صحبت کند. پزشکی قانونی باید نتیجه‌یی که اعلام کرده را به دادگاه بدهد و دادگاه در این مورد نظر بدهد.

آیا شما معتقد هستید که مجازات ستار بهشتی با جرم او متناسب نبوده است؟
حالا اصلا چه کسی گفته که ستار بهشتی مجازات شده است؟ یعنی مرگ او به دلیل مجازاتش بوده است؟

پس بالاخره چه اتفاقی افتاده است؟
ما هم همین را می‌گوییم. ما می‌گوییم چرا هنوز که این مسائل مشخص نشده و گزارش پزشکی قانونی هم می‌گوید که این مرگ ارتباطی با بازداشت او نداشته چرا آقای مطهری این مسائل را مطرح می‌کند.

محل مرگ ستار بهشتی کجا بوده است؟
محل مرگ مهم نیست. خیلی از افراد ممکن است در خیلی از جاها فوت کنند. حالا ما باید بگوییم آن جاها باعث مرگ آن افراد شده‌اند؟ پزشکی قانونی، کارشناسانش و افرادش همگی آمده‌اند در کمیسیون گزارش داده‌اند و گفته‌اند مرگ ستار بهشتی ربطی به بازداشت او نداشته است.

آیا حق می‌دهید به خانواده ستار بهشتی و بخشی از افکار عمومی که تلقی‌شان نسبت به این مساله با شما متفاوت باشد؟ به ویژه که نامه‌یی توسط آن مرحوم قبل از مرگش خطاب به رییس بند زندان نوشته شده بود که بخش‌هایی از آن نامه هم توسط آقای مطهری در صحن مجلس قرائت شد. نامه‌یی که در آن بهشتی گفته بود من مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌ام و...

ما نمی‌گوییم مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است. اما آیا هر ضرب و شتمی باعث مرگ می‌شود؟
خب آقای کوثری شما هر سوالی را می‌توانید این طوری جواب بدهید و وقتی آقای مطهری می‌گوید مرحوم بهشتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، شما بگویید مگر هر ضرب و شتمی منجر به مرگ می‌شود یا نه، اما واقعیت این است که با این مدل پاسخ دادن مساله‌یی حل نمی‌شود.

نه. تحقیق شده و من در جریان هستم ولی شما در جریان نیستید. بله ضرب و شتم شده، چیزی شده و به خاطر همین هم رییس آن مرکز را عوض کردند.

اصلا مرگ ستار بهشتی را فاکتور بگیریم. آیا شما معتقدید که به آن مرحوم بالاخره ظلمی شده یا نه؟
نه. من معتقد نیستم که به او ظلمی شده باشد و هر کسی که برخلاف امنیت کشور کاری را انجام می‌دهد باید مجازات آن را هم بچشد.

پس شما معتقدید علیه بهشتی ظلمی نشده است؟
من می‌گویم آن چیزی که آقای مطهری دارد اینقدر بزرگش می‌کند نبوده است.

شما می‌گویید آقای مطهری باید پدرش را الگو قرار دهد. اتفاقا اگر استاد مطهری را بشناسیم که در برابر فرمایش حضرت امیر درباره ربودن خلخالی از پای یک زن یهودی آن هم در حکومت عدل علوی فریاد سر می‌دهد که اگر مسلمانی از این غصه بمیرد خرده‌یی بر او نیست، می‌بینیم که رفتار آقای مطهری کاملا نشان‌دهنده شخصیتی است که توسط استاد مطهری تربیت شده است. جالب اینکه حضرت امیر وقتی عمار در جنگ صفین توسط لشگر معاویه به شهادت رسید، نفرمودند که اگر مسلمانی از این غصه بمیرد و به تعبیر استاد مطهری «دق کند» ایرادی بر او نیست اما وقتی در نظام اسلامی ظلمی بر یک زن یهودی می‌شود ایشان این‌طور قاطعانه فریاد می‌کشند.
ببینید حرف زدن خیلی قشنگ است اما باید ببینیم افراد چقدر اهل عمل هستند. آقای علی مطهری در طول این همه تجاوز هشت ساله و جنگ تحمیلی آیا یک روز به جبهه آمدند؟ آیا ایشان یک روز آمدند از بچه‌های ما که در این جبهه‌ها به شهادت رسیدند دفاع کنند که الان از اینها [ستار بهشتی، هاله سحابی و فروهرها] دفاع می‌کند؟ البته ما شهید مطهری را از همه نظر قبول داریم. اما پدر چه کار دارد به پسر یا پسر چه کار دارد به پدر؟

حالا آقای کوثری اصلا بفرمایید شما تعریف‌تان از نمایندگی مجلس چیست؟ یک نماینده مجلس اساسا چه وظایفی دارد؟
نماینده مجلس دارای دو وظیفه است. یکی قانونگذاری خوب و دیگری نظارت بر اجرای حسن قانون.

خب آقای مطهری هم در راستای نظارت بر حسن اجرای قانون درباره بهشتی مسائلی را مطرح کرده‌اند. ضمن اینکه ایشان معتقدند مهم‌ترین وظیفه یک نماینده مجلس دفاع از حقوق ملت است.
نه. این مساله جزو وظایف نماینده مجلس نیست اما اینکه نماینده‌ها بتوانند به اصطلاح یک کاری را انجام دهند همه مردم و همه مسوولان، مسوول هستند. هر کسی که بتواند کاری انجام بدهد خوب است اما این نیست که بگوییم جزو وظایف نمایندگان دفاع از حقوق ملت نوشته شده است. خیر. جزو وظایف نوشته نشده است. حالا آقای مطهری احساس مسوولیت کرده، اشکالی هم ندارد. آمد در کمیسیون هر چه دلش خواست گفت و همه هم گوش دادند. این ایرادی ندارد. اما خوراک دادن به بیگانه‌ها خوب است؟

البته آقای مطهری تاکید کردند که به دلیل دفاع از نظام این کار را انجام می‌دهند و قصدشان به تعبیر شما خوراک دادن به بیگانگان نیست...
بابا این حرف‌ها را دیگر به من نگویید. به من نگویید که مطهری برای دفاع از نظام این حرف‌ها را می‌گوید. آیا دفاع از نظام خوراک درست کردن برای بیگانه‌هاست؟

اما آقای مطهری معتقد است خوراک برای بیگانگان را کسانی درست می‌کنند که مرتکب این جرایم می‌شوند.
این مساله که خب رسیدگی شد و تمام شد دیگر.

چطور رسیدگی شد؟ همان‌طور که به گفته آقای مطهری برگه حکم بازداشت خواهر ستار بهشتی را به دست مادرش دادند و بعد توانستند از او رضایت بگیرند؟
خب بی‌خود کرد. چه کسی این را می‌گوید. کسی این حرف‌ها را قبول ندارد. نه نیروی انتظامی و نه وزارت کشور هیچ کدام این حرف‌ها را قبول ندارند. چرا آقای مطهری نمی‌گوید که از نیروی انتظامی و وزارت کشور به خانه ستار بهشتی رفته‌اند و رسیدگی کرده‌اند و کمک مالی هم به آنها شده است؟

اما آقای مطهری از وجود نگاهی در مسائل امنیتی انتقاد می‌کنند که مسائلی مانند ستار بهشتی، برخورد و مرگ مرحوم هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه پدرش و همچنین قتل فروهرها را رقم زده است.
اتفاقا ما همین را می‌گوییم. برای همین است که ما معتقدیم آقای مطهری اساسا دنبال یک جریان دیگری است و این‌طور نیست که ایشان به دنبال مظلوم‌ها باشد و اینها. اگر نمی‌دانید شما بدانید.

اما آقای مطهری طبق درسی که از مرحوم پدرش گرفته است معتقد است اگر در جایی از نظام اسلامی خطایی و ظلمی دیده شد نباید توجیه کرد بلکه باید صراحتا آن را به مردم اعلام و خاطی را مجازات کرد. چنانچه مرحوم استاد مطهری می‌گفت اگر یک کمیته‌یی مرتکب خلافی شد نگوییم کمیته‌یی نما خطا کرد، بگوییم یک عضو رسمی کمیته مرتکب جرم شده و مجازات خواهد شد.
آفرین. ما هم همین را می‌گوییم. ما هم می‌گوییم اگر یک فردی در نیروی انتظامی خطا کرده، به همان افراد خاطی رسیدگی شده و تنبیه هم شده‌اند. پس چرا آقای مطهری می‌آید این مساله را بزرگ می‌کند و می‌گوید کسانی هستند که این نگاه را در مسائل امنیتی دارند و...

الان درباره ستار بهشتی، مرحوم هاله سحابی و جنایت کهریزک مشخصا چه کسانی به عنوان مجرم اعلام شدند و مورد مجازات قرار گرفتند؟
خیلی‌ها مجازات شدند. مگر همان کهریزکی‌ها از کارشان بی‌کار نشدند؟ مگر جریمه نشدند و به زندان نرفتند؟

‌یعنی مجازات متهم اصلی کهریزک، یک شب بازداشت در اوین و چند روز نرفتن به محل کارش در سازمان رفاه و تامین اجتماعی است؟
چه کسی می‌گوید متهمان کهریزک یک شب بازداشت شدند؟ مدت‌ها متهمان کهریزک در زندان بودند و الان هم هستند و هنوز هم به اینها دارد رسیدگی می‌شود.

یعنی سعید مرتضوی مدت‌ها در زندان بوده است؟
شما اصلا در جریان نیستید. به من تلفن زده‌یی و من هم به شما اعتماد کرده‌ام و دارم صحبت می‌کنم. شما می‌گویید که از روزنامه اعتماد هستید اما من که شما را نمی‌شناسم. اگر واقعا از روزنامه اعتماد هستید یک روز بیایید حضورا صحبت کنیم. اینکه شما می‌گویید آقای مرتضوی، اینطور نیست. آقای مرتضوی دفاعیه خودش را هم نوشته است. اما شما همین‌طوری می‌گویید که آقای مرتضوی فلان است. در حالی که آقای مرتضوی از خودش دفاع کرد و قاضی هم نتوانست غیر از آن را ثابت کند. پس دادگاه برای چه چیزی است؟ دادگاه این مسائل را رسیدگی می‌کند تا به نقطه‌یی برسد که بعد برای آن حکم صادر کند. اما زمانی که هنوز دادگاه به آن نقطه نرسیده است کسی نمی‌تواند برای آنها حکم صادر کند. پس عوامل آن اتفاق باید در زندان باشند تا حکم دادگاه مشخص شود. اگر اینطور بود که همه قاضی بودند. حرف من این است که مگر آقای مطهری چه جایگاهی دارد که می‌گوید باید از خانواده ستار بهشتی عذرخواهی شود؟

مطهری قاضی نیست اما نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است...
خب نماینده باشد. مگر من نماینده نیستم؟ پس من هم بیایم از این حرف‌ها بزنم؟ این حرف‌ها چیست که شما می‌گویید؟

شاید قضیه برعکس باشد. یعنی از شما هم به عنوان نماینده مردم واقعا چنین انتظاری وجود داشته باشد.
نخیر. اصلا هم اینطور نیست. قانون باید رعایت شود. حالا آقای مطهری چون پسر آیت‌الله مطهری است، باید خودش را فراتر از قانون بداند؟ ما این را قبول نداریم.

بحث فرزند شهید مطهری بودن نیست. بحث این است که علی مطهری دفاع از حقوق ملت را اصلی‌ترین وظیفه خودش به عنوان نماینده مردم می‌داند.
نه. ما این حرف‌ها را قبول نداریم. اگر ایشان می‌خواست از ملت دفاع کند، یک روز و فقط یک روز به جبهه می‌آمد. این حرف‌ها برای فریب است.

آقای کوثری ما سابقه حضور شما در جبهه را ستایش می‌کنیم اما...
ببینید من جبهه رفتن خود را بر کسی منت نمی‌گذارم...

درست است اما ظاهرا این منت را برای آقای مطهری دارید؟
خیر. برای ایشان هم ندارم. من می‌گویم این همه افراد به جبهه آمده‌اند، شما [علی مطهری] یک نفر هم خوب بود به جبهه می‌آمدید.

خب شاید اعتقاد آقای مطهری این باشد که «مداد العلما، افضل من دماء الشهداء» بر اساس این روایت و از آنجایی که آقای مطهری اهل علم و از خانواده علم هستند، شاید ایشان به همین دلیل ترجیح دادند به قول شما جبهه نیایند، درس بخوانند و مطالعه کنند و الان دفاع از مظلوم را اصلی‌ترین وظیفه خودشان بدانند.
این حرف‌ها چیست که شما می‌گویید. واقعا این حرف‌ها را نزنید. خیلی واقعا بد است. شما ببینید نوه امام و پسرهای آقا [مقام معظم رهبری] به جبهه آمدند و خیلی از شخصیت‌های دیگر و همچنین خیلی از علمای دیگر به جبهه آمدند و همانجا شهید شدند. این حرف‌ها چیست که شما می‌گویید؟ این یعنی چه که شما می‌گویید مداد العلما و اینها...؟

البته این سخن من نبود بلکه روایتی از معصوم بود که برایتان نقل کردم.
من نگفتم که حرف شماست. می‌گویم وقتی امام تکلیف کرد باید همه به جبهه می‌رفتیم. حالا آقایی که حرف امام را گوش نکرد، می‌خواهد آن‌وقت از حدیث و اینها بگوید؟ من می‌گویم باید همه جوانب را در نظر گرفت و نه اینکه یک جانبه مسائل را نگاه کنیم. آقای مطهری حق دارد به عنوان یک نماینده مجلس این موضوع [پرونده ستار بهشتی] را تا آخر پیگیری کند. منتها ایشان باید همه‌جانبه این کار را انجام دهند و همه مسائل را در نظر بگیرند. نه اینکه ایشان فقط به دنبال کسانی که وابسته به بیگانگان هستند یا برای آنها کار می‌کنند باشند. ما این را می‌گوییم.

۱۳۹۲/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...