نسخه چاپی

گلایه كوثری و صفار هرندی از روایت‌های غیرواقعی و احساسی در مناطق عملیاتی

جلسه‌اي مشترك با حضور محمد کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محمد حسین صفارهرندی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جواد تاجیک دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد.

به گزارش سرويس فرهنگ حماسه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در این جلسه سردار محمدکوثری به بیان خاطراتی از دوران جنگ تحمیلی و حالات و روحیات شهداء پرداخت و بر انتقال دقیق فرهنگ و آرمانهای شهدا به نسل جدید تاکید کرد.

وی با اشاره به برخی آسیب‌ها در امر روایتگری جنگ، و ابراز ناراحتی از بیان برخی نکات غیر واقعیِ، احساسی و حماسی توسط برخي راویان برای برانگیختن احساسات مردم، از راویان دفاع مقدس خواست تا در انتقال فرهنگ شهداء و جنگ تحمیلی واقعیت را بگويند و چیزی را کم یا زیاد نکنند.

سردار کوثری ضمن ابراز ناراحتی از استفاده نكردن صحیح از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس در امر روایتگری، یکی از علت‌های تمایل راویان به مباحث احساسی را همين امر دانست و خواستار استخراج واقعیات جنگ با محوریت رزمندگان و فرماندهان شد.

در ادامه این جلسه، جواد تاجیک ضمن ارائه توضیحاتی در مورد تشکیلات، ساختار و بدنه ستاد راهیان نور و صبغه تشکیل آن، گزارشی را در مورد نحوه عملکرد راهیان نور در سال جاری ارائه کرد.

وی برپایی سامانه امداد یاور و نیز ایجاد سه نقطه اسکان اضطراری در استان خوزستان را از برنامه‌های جدید راهیان نور امسال بیان کرد و یکی از کارهای ویژه در راهیان نور امسال را اعزام راوی به همراه کاروانها دانست و تاکید کرد: «بسیاری از کاروانهایی که در راهیان حضور پیدا می‌کنند همراه خودشان راوی ندارند اما اکنون این امکان برای آنها فراهم شده تا ضمن تماس با سامانه امدادیاور یک راوی همراه آنها اعزام شود.

وی همچنین اعزام مبلغ با محوریت طلاب حوزه علمیه قم و انجام کار مشاوره از طریق سامانه امدادیاور را نیز از طرح‌های جدید در راهیان نور امسال برشمرد.

جواد تاجیک ضمن اشاره به گسترش حضور خانواده‌ها با خودروهای شخصی در راهیان نور، راه‌اندازی طرح خودروهای شخصی را یک دست‌آورد مهم برای ساماندهی اين خودروها و اجرای برنامه برای این خانواده‌ها در یادمانها دانست و تاکید کرد: «چون معمولا افرادی که با خودروي شخصی در مناطق عملياتي حضور پیدا می‌کنند، افراد یک خانواده هستند، طبیعتا کار فرهنگی روی آنها تاثیر بیشتری خواهد گذاشت چرا که تمام افراد خانواده را تحت الشعاع قرار می‌دهد، در حالی که وقتی افراد با کاروانها به اين مناطق می‌آیند، با بازگشت به خانه‌هایشان در شرایط متفاوتی قرار می‌گیرند که باید خودشان با تاثیری که گرفته اند تلاش کنند روی خانواده تاثیر بگذارند».

بر اساس این گزارش، محمد حسین صفار هرندی نیز ضمن گلایه از شیوع کار احساسی در روایتگری شهداء، از ستاد راهیان نور خواست تا با استفاده از منابع فراوان جنگ تحمیلی، فرهنگ ناب و حقیقی دفاع مقدس و جهاد و شهادت را به جوانان منتقل کنند.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر معرفی صحیح و کامل جغرافیای جنگ، بررسی دقیق شرایط جنگ را یکی از عوامل مهم در روایتگری دانست که می‌تواند بسیار بر روی جوانان کشور تاثیرگذار باشد.

در پایان این جلسه جواد تاجیک از روی نقشه استان خوزستان، به تشریح وضعیت و موقعیت یادمانهای دفاع مقدس پرداخت و توضیحاتی را در مورد نحوه اداره یادمانها ارائه كرد.

۱۳۹۱/۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...