نسخه چاپی

انتقاد وزیر دفاع تركیه از آمریكا

وزیر دفاع تركیه امروز (سه شنبه) گفت: آمریكا در تحویل چهار فروند هواپیمای تجسسی آواكس به نیروی هوایی تركیه تاخیر كرده و آنكارا براساس قرارداد موجود، مجازات هایی را برای شركت بوئینگ در نظر گرفته است.

به گزارش نمابه نقل از ایرنا، ˈعصمت یلمازˈ این مطلب را در پاسخ کتبی به سووال یکی از نمایندگان مجلس ملی ترکیه از حزب مخالف جمهوریخواه خلق در خصوص علت تاخیر آمریکا در تحویل هواپیماهای آواکس به ترکیه، عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد خرید هواپیماهای آواکس از آمریکا در 23 جولای 2003 میلادی امضا شده است، گفت: مطابق شرایط قرارداد، پرداخت های لازم را به موقع انجام داده ایم و قرار بود هواپیماها در سال 2008 میلادی تحویل ترکیه داده شوند.

وزیر دفاع ترکیه افزود: علت اصلی تاخیر، طولانی شدن برنامه پژوهشی شرکت بوئینگ اعلام شده و البته ترکیه براساس قرارداد، مجازات هایی را در خصوص دیرکرد این شرکت در تحویل هواپیماها اعمال کرده است.

توافقنامه خرید چهار فروند هواپیمای آواکس به ارزش 1,5 میلیارد دلار که به طور شبانه روزی باید به گشتزنی هوایی در ترکیه بپردازند، با شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا در ماه ژوئن سال 2003 در چارچوب طرح ˈعقاب صلحˈ منعقد شد.

شرکت بویینگ عنوان کرده بود که این هواپیماها را در سال 2008 به نیروی هوایی ترکیه تحویل می دهد.

بر اساس اعلامیه های مسئولین برنامه ˈعقاب صلحˈ، تاخیر در تحویل هواپیماها به این دلیل بود که به ترکیه آواکس هایی با فن آوری های جدید تحویل داده می شود تا بتواند حریم هوایی خود را تا شعاع 320 کیلومتری تحت پوشش قرار دهد.

۱۳۹۲/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...