نسخه چاپی

نظرات نامزدهای انتخابات پیرامون نخبگان

در این گزارش به نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پیرامون مسایل نخبگان پرداخته شده است.

به گزارش نمابه نقل از عیار، سیاست گذاری و برنامه ریزی صحیح، منسجم و هدفمند در استفاده از نخبگان و استعدادهای برتر نقشی موثر و کلیدی در نیل به سمت پیشرفت و اعتلای کشور دارد. وضعیت کشور در امر نخبگان نشان دهنده ی این است که این سیاست گذاری و برنامه ریزی به درستی انجام نشده است. ناکارآمدی روش های موجود شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر در خلط بین دو مفهوم استعداد برتر و نخبه، عدم توجه کافی به تیمهای نخبگانی، محدود بودن دایره تعریف نخبگان و رعایت نشدن عدالت در احراز نخبگی در کشور نمود پیدا کرده است. علاوه بر این توانمند سازی و هدایت فعالیتهای نخبگان بیشتر در قالب ارائه ی تسهیلات مالی و رفاهی دیده شده و زمینه سازی برای رشد و اثرگذاری استعدادهای برتر و نخبگان در جهت رفع نیازهای کشور مورد غفلت قرار گرفته است.


در ادامه مواضع نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری پیرامون مساله فوق در بازه زمانی مهرماه 1391 تا 15 فروردین 1392 بررسی شده و به ترتیب حروف الفبا بیان می‌شود.


رضایی (1موضع)

چکیده: رضایی در اظهار نظری بر لزوم استفاده از دیپلماسی نخبگان (شامل اساتید، هنرمندان و علما) در کنار دیپلماسی عمومی تاکید کرده و آنرا یکی از راه های رسیدن به اعتدال در دیپلماسی کشور برشمرده اند.

جمع بندی: رضایی به نقش بالقوه نخبگان در پیشبرد سیاست خارجی اشاره کرده و به مسایل آنها در داخل کشور اشاره ای نکرده است. نمی‌توان نوع نگاه وی به نخبگان را استخراج کرد.


روحانی (2موضع)

چکیده: روحاني در اظهار نظری با اشاره به جذب عده ای از مردم به رفتارهای پوپولیستی ریشه ی این مسائل را در تضعیف رابطه ی نخبگان و مردم دانسته و بر لزوم تقویت رابطه ی دانشجویان و مردم تاکید كرده است. وي در اظهار نظر دیگری شایسته سالاری را یک ضرورت مدیریت و یک الزام برای جلوگیری از انزوای نخبگان و آسیب رساندن به نیروی انسانی و اجتماعی در کشور دانسته است.

جمع بندی: روحاني به مساله مهم رابطه نخبگان با مردم اشاره کرده و بر شایسته سالاری نیز تاكيد داشته، اما اشاره ای به راه حل خود برای تحقق این موضوع نکرده است.


عارف (1موضع)

چکیده: عارف یکی از دلایل بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی نخبگان بخصوص دانشجویان را برخوردهای امنیتی با آنها در سالیان اخیر بيان كرده است.

جمع بندی: عارف نخبگان را بيشتر نخبگان سياسي تلقي كرده و مدعي است برخوردهاي امنيتي سبب بي‌تفاوتي آنها شده است. وي اظهارنظري درباره ساير نخبگان و نيز مسايل آنها و راه‌كارهاي فعال كردن آنها در مسايل اصلي كشور بيان نكرده است.


لاریجانی (یک موضع)

چکیده: لاریجانی تکیه بر نخبگان را راه استقلال اقتصادی بیان کرده و گفته «برای شرکت‌های دانش بنیان و تحقیقات بنیادین در دانشگاه‌ها باید تسهیلات لازم در نظر گرفته شود تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و اساتید با انگیزه‌های مناسب در بخش توسعه ورود پیدا کنند.»

جمع‌بندی: لاریجانی بر ایجاد فضای مناسب برای نقش‌آفرینی نخبگان تاکید داشته و حوزه اقتصاد را مهم‌ترین حوزه برای اثرگذاری نخبگان دانسته است. وی اشاره به نحوه حمایت از نخبگان برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و یا سایر عرصه‌های حضور نخبگان اظهارنظری نکرده است.


متکی (1موضع)

چکیده: متکی ائتلاف نخبگان و بهره گیری از روشهای عینی و عملیاتی را سبب تحقق کارآمدی نظام دانسته است.

جمع بندی: متکی در بیانی کلی بر ائتلاف نخبگان به عنوان راهی برای کارآمدی نظام تاکید کرده است . وی تعریفی از نخبگان و راه‌کاری برای ایجاد ائتلاف میان آنها ارایه نکرده است.


نصیری زاده (2موضع)

چکیده: نصیری‌زاده با اشاره به آمار دانشجویان و دانش آموختگان کشور، بر استفاده از ظرفیت آنها به عنوان نیروی متخصص کشور در گفتمان سازی و حل مشکلات کشور تاکید داشته است. و

جمع بندی: نصیری‌زاده با بیان کلی بر استفاده از ظرفیت نخبگان در حل مشکلات کشور تاکید کرده اما اشاره ای به راه حل مد نظر خود برای رسیدن به این مهم نداشته و تحلیلی نیز از وضعیت موجود کشور در موضوع نخبگان ارائه نداده است.


نامزدهای زیر نیز اظهار نظری در رابطه با مساله نخبگان نداشته‌اند.

آل اسحاق، ابوترابی، الهام، باهنر، جلیلی، حدادعادل، حسن خمینی، حیدرپور، زاکانی، سبحانی، سعیدی کیا، شریعتمداری، فلاحیان، قالیباف، لنکرانی، مشایی، مهر علیزاده، میرکاظمی، نهاوندیان، نیکزاد، هاشمی‌رفسنجانی، ولایتی، پزشکیان، پورمحمدی، چمران، کمالی و کواکبیان.

۱۳۹۲/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...