نسخه چاپی

پیشنهاد عجیب اردوغان

اوجالان قرار است حداكثر تا ۱۰ روز آینده نامه جدیدی برای سران پ.ك.ك بنویسد و موضوع عقب نشینی را روشن كند. رهبر حزب صلح و دموكراسی كردهای تركیه شرایط صلح و مطالبات كردهای تركیه را تشریح و ۳ شرط را عنوان كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «صلاح الدین دمیرتاش» رهبر حزب صلح و دموکراسی که به منظور دیدار با سران شاخه اروپای پ.ک.ک و همچنین گفت‌وگو با سیاستمداران آلمانی به برلین و مونیخ سفر کرده است، درباره مذاکرات صلح عنوان کرد که دمیرتاش درباره عقب نشینی نیروهای ترکیه و خروج کامل آنان از خاک ترکیه گفت: «موضوع خروج نیروهای پ.ک.ک از ترکیه در چهارچوب مذاکرات صلح قابل بررسی است و آن چه که در این چهارچوب از هر چیز دیگری مهم تر است، این است که این نیروها بدون درگیری و برخورد با نیروهای نظامی ترکیه از مرز خارج شوند، اما خواسته دولت مبنی بر این که این افراد ابتدا سلاح های خود را در ترکیه بر زمین گذاشته و سپس از کشور خارج شوند، موضوع را پیچیده و دشوار می‌کند، چرا که در عقب نشینی نیروها در سال 1999 صدها تن از نیروهای پ.ک.ک کشته شدند و اگر قرار باشد این بار بدون سلاح و امکان دفاع از خود خارج شوند، قطعا خطر بزرگتری آنها را تهدید خواهد کرد.»

وی افزود: «اردوغان پیشنهاد کرده که نیروهای پ.ک.ک سلاح های خود را در یک غار پنهان کرده و از کشور خارج شوند. خود نخست وزیر نیز می‌داند چنین چیزی شدنی نیست و پ.ک.ک این پیشنهاد را نخواهد پذیرفت. اوجالان قرار است حداکثر تا 10 روز آینده نامه جدیدی برای سران پ.ک.ک بنویسد و موضوع عقب نشینی را روشن کند. بر این اساس من می توانم بگویم که عقب نشینی حداکثر طی دو هفته آینده آغاز خواهد شد و خروج کامل نیروها تا پاییز طول خواهد کشید.»

دمیرتاش همچنین سه مرحله صلح بین پ.ک.ک و ترکیه را چنین برشمرد: «1- عقب نشینی و خروج نیروهای پ.ک.ک از ترکیه. 2- تلاش برای تغییر قانون اساسی ترکیه و تامین زیرساخت های حقوقی لازم برای احقاق حقوق بر زمین مانده کردها. 3- عادی سازی فضای سیاسی، اجتماعی و امنیتی و امکان فعالیت سیاسی قانونی و آزاد برای همه فعالان سیاسی کُرد.»

به گفته وی قانون اساسی جدید ترکیه نباید همه را ترک بداند، امکان تدریس زبان کُردی را فراهم کند، برای همه شهروندان ترکیه حقوق برابر در نظر بگیرد و با افزایش اختیارات نهادهای محلی و تمرکززدایی امکان آن را به وجود بیاورد که کردها در اداره امور سیاسی و اجرایی استان های خود، تصمیم گیری کنند

۱۳۹۲/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...