نسخه چاپی

دلیل قرآنی عدم پیشرفت مذاكرات ایران و غرب

عکس خبري -دليل قرآني عدم پيشرفت مذاکرات ايران و غرب

حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی با تاكید بر این كه ما هرگز راضی به وقوع اتفاقی كه در بوستون آمریكا رخ داد نیستیم تصریح كرد: به احتمال زیاد این اقدام از سوی خود آمریكایی ها صورت گرفته است.

به گزارش نمابه نقل از رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به انفجارهای صورت گرفته در بوستون آمریکا و با بیان این که گفته می شود به احتمال قوی این اقدام از سوی خود دولت آمریکا ساماندهی شده است، ‌تصریح کرد: ‌دنیای امروز تبدیل به یک دهکده شده است،‌ نمی شود یک جا ناامنی و جاهای دیگر امنیت باشد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: آمریکایی‌ها عراق، سوریه و افغانستان را ناامن کرده‌اند با این حال نمی‌شود خودشان در امنیت باشند؛ اگر یک گوشه دنیا ناامنی باشد این مساله به نقاط دیگر نیز سرایت خواهد کرد، دنیا و دولتمردان جهانی باید سر عقل بیایند تا تمام دنیا امن باشد.


این مرجع تقلید افزود:‌ ما هرگز راضی به حادثه ای که در آمریکا واقع شد و همچنین کشتارها، تخریب ها و آتش‌سوزی‌ها نیستیم؛ چراکه دین مبین اسلام هرگونه حمله به افراد بی‌گناه و بی‌دفاع را حرام می داند، اما این نکته را می‌گوییم که کاری کنید تا تمام دنیا امن باشد و الا از درون کشور خود شما نا‌امنی می‌جوشد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: وقتی تروریست در دنیا باب شد و در رسانه از آن حمایت شود ‌جاهای دیگر نیز یاد می گیرند؛ افراد ناراحت و افراطی همه جا هستند و یاد می گیرند و دست به این گونه اقدامات می زنند اما اگر واقعا تمام دنیا مخالف تروریسم باشند هیچ کس به خودش اجازه نمی دهند دست به این گونه اقدامات بزنند.


مراء در اسلام امری مذموم است

وی در ادامه با اشاره به حدیث اخلاقی از امام هادی(ع) درباره مذمت مراء تصریح کرد: در لغت معانی متعددی برای مراء از جمله انکار حق و مجادله برای غلبه بر طرف مقابل ذکر شده است.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که مجادله در قرآن کریم نیز ذکر شده است،‌ گفت: جدال احسن، گفت وگو است،‌ در اسلام بحث و گفت‌وگو هیچ اشکالی ندارد بلکه توصیه نیز شده است چراکه پرده از حقایق مستور برمی‌دارد.


این مرجع تقلید بیان داشت: یک سری مجادله‌های انحرافی برای انکار حق و به کرسی نشاندن باطل و حمایت بی‌دلیل و بی چون و چرا از فردی وجود دارد که مجادله باطل و حکم آن در اسلام حرمت است.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اگر این دستور در مورد گفت‌وگو در میان دولت ها، ملت ها و شخصیت ها و مذاهب رعایت شود و اساس بحث و مباحثه کشف حقیقت باشد نه مغلوب سازی طرف یا جلوه دادن باطل به عنوان حق،‌ بسیاری از مشکلات حل و حقایق روشن می شود.


توصیه به رسانه ها و مطبوعات

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود:‌ فلانی طرفدار ما است و راه کج می رود، اگر مدام از او حمایت و دفاع کنیم درست نیست و اسلام چنین اجازه‌ای را نمی دهد؛ الان در صفحه جراید می بینیم برخی یک اشتباهی کرده اند اما روزنامه و رسانه‌های طرفدار آنها مدام اصرار می‌کنند؛ رسانه ها، ‌جراید و مطبوعات باید مراء را امری باطل بدانند و هدفشان غلبه بر دیگری نباشد بلکه کشف حقیقت باشد.


وی افزود: حق جلوه دادن باطل و باطل جلوه دادن حق به هیچ وجه درست نیست و آثار منفی بسیاری دارد؛ از این رو هرکجا حق روشن شد باید پذیرفت؛‌ امیدواریم همه ما از مراء بپرهیزیم و تا جایی قضایا را دنبال کنیم که حق روشن شود.


چرا گفت وگو با غرب به نتیجه نمی رسد؟
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: این که ما با غربی ها می نشینیم و مذاکره می کنیم اما جلسات و نشست ها به پیش نمی رود، به دلیل این است که آنها قصدشان غلبه پیدا کردن است و به دنبال پذیرش حق نیستند.


این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به زلزله در سیستان و بلوچستان که برخی از کشورهای همسایه را نیز لرزاند، تصریح کرد: لطف خدا شامل حال ما شد و کانون این زمین لرزله پر قدرت در یک شهر نبود بلکه در یک بیابان اتفاق افتاد و اگر در یک شهر اتفاق می افتاد خسارت زیادی به بار می آورد؛‌ خداوند متعال این بلا را از مردم برگرداند، باید مدام دعا کنیم که خدا بلایا را از تمام مسلمانان دفع و شر اشرار و دشمنان را به خودشان برگرداند.

۱۳۹۲/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...