نسخه چاپی

تنها شرط لغو استیضاح در مجلس

نمایندگان مجلس با اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس مصوب كردند كه پس از اعلام وصول طرح استیضاح كاهش امضاء تاثیری در مطرح شدن و یا نشدن استیضاح ندارد، مگر آنكه كلیه نمایندگان امضاءكننده از انجام آن صرف‌نظر نمایند.

به گزارش نمابه نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز مجلس موادی از طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را بررسی و تصویب کردند. طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس در جلسه علنی ۲۳ اسفند سال ۹۱ مطرح شد و مواد ۴،۱۲ و ۱۴ آن برای اصلاح به کمیسیون تدوین آئین‌نامه ارجاع شد.

امروز گزارش این کمیسیون در دستور کار صحن قرار گرفت و بهارستان نشینان این مواد را بررسی و تصویب کردند.
وکلای ملت پیش از نطق‌های میان دستور به اصل و حذف ماده ۱۳ رای مثبت ندادند و هیئت‌رئیسه مجلس این ماده را به کمیسیون تدوین آئین‌نامه ارجاع داد، اما پس از نطق‌های میان دستور محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس پیشنهاد اصلاحی برای اصلاح ماده ۱۳ مطرح کرد که این بار ماده ۱۳ با این پیشنهاد اصلاحی به تصویب مجلس رسید.
بر اساس این مصوبه مجلس در ماده ۱۳ طرح مذکور ، ماده ۲۲۳ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس به شرح ذیل اصلاح شد:
ماده ۲۲۳- در استیضاح باید موضوع به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد، معین شود و به صورت کتبی تنظیم و به هیئت‌رئیسه تسلیم گردد.

هیئت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع نماید. کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح‌کنندگان و وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی نماید. س از مدت مذکور در صورتی که حداقل ۱۰ نفر از امضاءکنندگان استیضاح از طرف آن منصرف نشوند، در اولین جلسه علنی، طرح استیضاح اعلام وصول می‌گردد و پس از اعلام وصول، کاهش امضاء تاثیری در مطرح شدن استیضاح در مورد مقرر ندارد، مگر اینکه کلیه نمایندگان امضاءکننده از انجام آن صرف‌نظر نمایند. هیئت رئیسه در همان روز متن استیضاح را برای وزیر یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند.

ماده ۲۲۳ آئین نامه داخلی مجلس دارای ۳ تبصره بود که بهارستان نشینان در این اصلاح خود تبصره ۳ این ماده را نیز را حذف کردند. پیش از این در تبصره ۳ این ماده آمده بود: پس از طرح استیضاح در جلسه علنی، فقط در صورتی استیضاح از دستور کار خارج می‌شود که تعداد متقاضیان به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یابد. در این صورت می‌توانند دلایل خود را توسط نماینده منتخب خود ظرف ۵ دقیقه در جلسه علنی مطرح نمایند. پس از این مرحله چنانچه وزیر درباره استیضاح درخواست صحبت بنماید، با تقاضای کتبی و موافقت رئیس مجلس می‌تواند حداکثر ۱۰ دقیقه در جلسه علنی صحبت کند.
این اصلاح مجلس در ماده ۲۲۳ آئین‌نامه داخلی، با ۱۳۷ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید. همچنین در ادامه جلسه امروز وکلای ملت با تصویب ماده ۱۴، مقرر کردند یک عبارت به انتهای ماده ۲۳۷ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس الحاق شود.

براین اساس ماده ۲۳۷ آئین‌نامه داخلی مجلس به شرح ذیل اصلاح و این اصلاح با ۱۴۴ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.
ماده ۲۳۷- هیئت رئیسه مجلس موظف است پس از تصویب قوانین مربوط به اصلاح آئین‌نامه داخلی اقدام لازم را جهت اعمال مصوبات در متن آئین‌نامه، تعیین شماره مواد و تبصره‌های الحاقی و اصلاح شماره آنها به عمل آورد و با کسب نظر کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی چاپ و توزیع نماید.

۱۳۹۲/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...