نسخه چاپی

مسابقه زیبایی بین زنان و مردان ایرانی

عکس خبري - مسابقه زيبايي بين زنان و مردان ايراني

مسابقه زیبایی در ایران مردان را نیز به میدان كشیده است. پسران جوان عمل بینی و گونه و مردان مسن‌تر، برای برداشتن غبغب و كیسه‌ی زیر چشم.

روزگاری در ایران، عمل جراحی زیبایی که بیشتر میان زنان رایج بود محدود به بینی می شد. این عمل را با بزرگی و انحراف و قوز بینی توجیه می کردند و برای انجام آن نیاز به تمکن مالی بود.

اما در سال‌های اخیر جنبه طبقاتی، جنسیتی و توجیهی موضوع از میان رفته و دارا و ندار، مرد و زن، زشت و زیبا درصدد تغییر چهره خدادادی خود برآمده‌اند. گروهی حتی با گرفتن وام با بهره سنگین، خود را به صف مسابقه زیبایی می‌رسانند.

بیشتر روانشناسان و جامعه‌شناسان این پدیده را ناشی از کمبود اعتماد به نفس، "خود زشت پنداری"، تبلیغات، چشم هم چشمی و نیازهای روانی می‌دانند که ریشه در مشکلات اجتماعی و کمبود هویت دارند.

به گزارش نما به نقل از مهر؛ محسن سنخاستی، جامعه‌شناس می‌نویسد: طبق نظرسنجی‌‌های انجام شده، از هر پنج نفری که برای عمل بینی مراجعه می‌کنند، دو نفر آنها مرد هستند.

وی از گیر کردن مردان در "وسواس زیبایی" نام می برد و می گوید افراد مبتلا به این وسواس، قادر به حضور مفید در حوزه‌های مختلف اجتماع و کمک به پیشرفت آن نیستند.

همچنین جوانان زیر ۱۷ سال نخستین گروهی هستند که حاضرند استرس و اضطراب رفتن به زیر تیغ جراحی را به جان بخرند تا بینی خود را کوچک یا گونه‌های شان را برجسته کنند.

در این گزارش آمده که بسیاری از جوانان ایرانی فقط برای فخر فروختن به همسالانشان عمل زیبایی می‌کنند.


نسرین خدادادی، جراح متخصص زیبایی گفته؛ عمل زیبایی زمانی برای برطرف کردن نقایص صورت بود اما حالا کسانی که چهره‌شان هیچ نقصی ندارد، برای رقابت با دیگران به جراحی تن می‌دهند.

پرویز مظاهری، دبیر انجمن روانپزشکان ایران می‌گوید: مشکل بسیاری از این افراد، فکری و ذهنی است و اگر عمل نکنند، به رضایت نمی‌رسند: این‌گونه افراد پس از عمل هم شکایت می‌کنند که پزشک کار خود را خوب انجام نداده است.

وی می‌افزاید، این گونه افراد زمینه‌های اضطراب و افسردگی دارند و پس از عمل هم چون نتیجه دلخواه را نگرفته‌اند بیشتر افسرده می‌شوند. به تاکید او متخصصان پلاستیک در صورت مراجعه افراد بدون دلیل منطقی، باید آنها را به روانپزشکان ارجاع دهند تا سلامت روان آنها کنترل شود.

۱۳۹۲/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...