نسخه چاپی

نخست وزیر لهستان كشورش را قربانی سیاسی خواند

'دونالد تاسك' نخست وزیر لهستان در باره وجود زندانهای مخوف و پنهانی پیشین سازمان جاسوسی آمریكا درخاك این كشور در اظهاراتی اعتراف كرد كه كشورش با درز این خبر درسالیان گذشته، به 'قربانی سیاسی' بدل شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه با اعلام این خبر گزارش داد، نخست وزیر لهستان امروز این اظهارات را پس از آنكه رسانه های این كشور گزارش هایی در خصوص اینكه قضات لهستانی در تحقیقات خود پیرامون تاسیسات سازمان جاسوسی سیا كه اكنون دراین كشور بسته شده اند، نخستین اتهامات را مطرح كرده اند، بیان داشت.

خبر آسوشیتدپرس اشاره به خبرهایی در روزنامه ای چاپ 'ورشو' دارد، روزنامه 'وایبروچكا' چاپ 'ورشو' روز گذشته ( چهارشنبه ) نوشت: 'لسزك میلر'، نخست وزیر سال های 2001 تا 2004 لهستان به دلیل تایید احداث پایگاه مخفی آمریكا در شهر 'كیجكوتی' واقع در شمال شرق این كشور، احتمالا باید در دادگاه ویژه حاضر شود.

بنابراین گزارش مقامات سابق سازمان جاسوسی آمریكا، كشورهای لهستان، رومانی و لیتوانی را به عنوان منزلگاه زندانهای پنهانی خود در اروپا معرفی كرده بودند، اظهاراتی كه از سوی سیاستمدران لهستانی به شدت تكذیب شده بود.

نخست وزیر لهستان گفت؛ كشورش قربانی سیاسی، ندانم كاری و بی احتیاطی های افرادی كه در سطوح بالا دولت آمریكا كه به سال های گذشته باز می گردد، شده است.

این گزارش می افزاید ، لهستان به عنوان دنباله رو شعار 'جنگ علیه تروریسم' پس از واقعه یازده سپتامبر، از حملات آمریكا تحت این شعار حمایت كرد.

گفتنی است، روزنامه واشنگتن پست در نوامبر سال 2005 با اشاره به این موضوع در گزارشی فاش كرد 'افراد مظنون به تروریست' در زندان‌های سری و مخفی سازمان جاسوسی آمریكا (سیا) در مركز و غرب اروپا 'بازجویی و شكنجه' می‌شوند.

یك افسر امنیتی لهستانی در آن زمان كه خواسته بود نامش فاش نشود به روزنامه 'دزینك' گفت، یك كادر آمریكایی با اختیار و آزادی كامل در منطقه‌ای كه متعلق به سازمان جاسوسی آمریكا (سیا) در پایگاه لهستان است تردد می‌كنند و خدمات كاركنان و بازداشت شدگان این زندان مستقیم از شهر 'فرانكفورت' آلمان منتقل می‌شوند.

از سویی دیگر لهستان درجریان تجاوز نظامی آمریكا و دیگر متحدانش به عراق و افغانستان شركت كرد.

طی تجاوز نظامی به عراق 23 سر باز لهستانی كشته شدند، نیروهای لهستانی در سال 2008 میلادی از عراق خارج گردیدند.

لهستان هم اكنون حدود دوهزار وششصد نیرو در افغانستان تحت نیروهای 'ایساف' گسیل داشته است.

۱۳۹۱/۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...