نسخه چاپی

آغوش اصلاح طلبان برای احمدی نژاد باز است

«اصلاحات و اصلاح طلبی ملك طلق كسی نیست و یك جریان فكری است. از اینرو حتی اگر احمدی نژاد هم قلبا و عملا تغییر رویه دهد درب اردوگاه اصلاح طلبان به روی او هم باز است و وی را با آغوش باز خواهد پذیرفت،»

اکبر اعلمی نماينده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه "شهروند" به سوال های انتخاباتی این روزنامه پاسخ داد.


سایت ضد انقلاب "گویانیوز" با انتشار این گفتگو نوشت: اعلمی در پاسخ به اینکه، "چرا با وجود ايجاد فضای مناسب برای حضور اصلاح طلبان آنها از اجماع بر سر يک کانديد برای انتخابات ناتوانند؟" گفت: دستکم به سه دليل؛ اولا فعلا فاقد حزب و برنامه و انسجام لازم هستند و چند شخص و حزب و گروهی هم که در دوره های قبل بنام جريان اصلاح طلبی کانديدای خود را بنام اصلاح طلبان به خورد جامعه می دادند هم اکنون در زندانند و منحل شده اند. ثانيا به اصلاح طلبان اجازه گردهمائی داده نمی شود. ثالثا هيچ نشانه ای از نحوه برخورد حاکميت با کانديداهای احتمالی آنان وجود ندارد.»



وی افزود: « اگر سرشناسترين و محبوبترين چهره های اصلاح طلب که در حرف و عمل ثابت کرده اند به مفهوم واقعی يک اصلاح طلب و تحول خواه هستند امکان حضور در رقابت های انتخاباتی را داشته باشند، شک نکنيد که برنده انتخابات خواهند بود. مشروط بر اين که آنها هم از امکانات رقبای اصولگرای خود برخوردار باشند و از صندوق های رای همان برون تراود که در اوست.»



اعلمی در ادامه با انتقاد از عملکرد ضعیف خاتمی در 8 سال دولت اصلاحات گفت: «آقای خاتمی در ۸ سال مديريت اجرائی خود نشان داد که از اقتدار و ثبات قدم و شهامت و جنم لازم برای رهبری اصلاحات و پيشبرد مطالبات اصلاح طلبانه مردم برخوردار نيست. با اين وجود ايشان بواسطه تبليغات گسترده رسانه ای و البته برخورداری از ويژگی های شخصيتی خاص خود، همچنان از مشهورترين و سرشناسترين شخصيت هائی است که به عنوان يکی از نمادهای اصلاح طلبی شناخته می شود.
بنابراين در اين شرايط اگر خاتمی هم کانديدا شود و از ميان اصلاح طلبان سرشناس تنها او در رقابت های انتخاباتی حضور داشته باشد، بدليل شهرت و ويژگی های شخصيتی اش و محبوبيتی که هنوز هم ميان قشر قابل توجهی از جامعه دارد، يکی از برجسته ترين هاست و بدون شک برنده انتخابات خواهد شد. باز تاکيد می کنم مشروط بر اين که او تنها کانديدای شاخص اصلاح طلبان در ميدان رقابت ها باشد.»


نماینده اصلاح طلبه دوره های ششم و هفتم مجلس در ادامه انتقادهای خود از خاتمی افزود: «خاتمی در بهترين دوران و فرصت ها و در حاليکه مطلوب ترين شرايط و موقعيت را در داخل و خارج از کشور داشت يعنی هم شخصيت مقبولی از نظر بين المللی شده بود و هم اين که از حمايت قاطع ۲۲ ميليون نفر در داخل و حمايت مجلس ششم و شوراهای شهر و روستا وحمايت مطبوعات و دانشگاهيان و نخبگان جامعه برخوردار بود و مخالفينش هم در ضعيفترين شکل ممکن قرار داشتند، و در حاليکه دولت را از دولت هاشمی حامی خود تحويل گرفته بود نتوانست کاری از پيش ببرد و سرانجام پس از ۸ سال جار و جنجال سياسی پيرامون دو لايحه آنها را هم پس گرفته و اعلام کرد که رئيس جمهور يک تدارکاتچی بيشتر نيست. پر واضح است اکنون که مخالفينش بسيار قويتر شده و در همه ارکان قدرت جاخوش کرده اند در صورت به قدرت رسيدن شق القمر نخواهد کرد و در موقعيتی ضعيفتر از گذشته قرار خواهد گرفت.»



اعلمی در پاسخ به اینکه "آيا هاشمی را می توان در اردوی اصلاح طلبان پذيرفت و آيا او با توجه به مقبوليتش در سطوح بالای حاکميت و مراجع گزينه مناسبی برای رياست جمهوری است؟" تاکید کرد: «اصلاحات و اصلاح طلبی ملک طلق کسی نيست و يک جريان فکری است. از اينرو حتی اگر احمدی نژاد هم قلبا و عملا تغيير رويه دهد درب اردوگاه اصلاح طلبان به روی او هم باز است و وی را با آغوش باز خواهد پذيرفت، بطريق اولی اگر هاشمی رفسنجانی بجای سياست يکی به ميخ زدن و يکی به نعل زدن، بعد از ۲۴ سال يکه سواری بر توسن قدرت، زين و لجام قدرت را رها کرده و به کارهای فکری و نظری روی آورد و بصورت فعال در نقش يک مصلح و منتقد وضع موجود ايفای نقش کند هم خودش عاقبت بخير خواهد شد و هم اين که جامعه می تواند از ايشان استفاده بيشتری ببرد.

لذا پيشنهاد من اين است که آقای هاشمی از اين موقعيتی که شما اشاره کرديد استفاده کرده و با کنار کشيدن کامل از قدرت، به کمک نزديکان و عوامل خود که اغلب در مجمع تشخيص مصلحت نظام متمرکز شده اند يک حزب فراگير تشکيل داده و به ترويج و تقويت فرهنگ حزبی در ايران کمک کند.»



وی همچنین در بخشی از گفتگوی خود در پاسخ به این سوال که "آيا شما خود باور می کنيد که اصلاح طلبان واقعا با هرگونه انحصارطلبی و تماميت خواهی و قيم مآبی مخالفند، درحاليکه خودتان در پاسخ به نامه عده ای که خود را زندانی سياسی ناميده بودند اصلاح طلبان را مشتی انحصار طلب و تمامت خواه خوانديد.؟" گفت: «خير بنده بين اصلاح طلبی و اصلاح طلبان تفاوت قائلم و می گويم تفکر اصلاح طلبانه با هرگونه انحصارطلبی و تمامت خواهی مخالف است. از اينرو اگر کسی گرفتار اين آفت و بيماری شد نمی تواند خود را اصلاح طلب به مفهوم واقعی آن بنامد. بنابراين آندسته از انحصارطلبان و تماميت خواهانی که نام اصلاح طلب را با خود يدک کشيده و اصلاحات را در يک باند خاص خلاصه کرده و تمنیّات خود را به عنوان تصميمات اصلاح طلبان به ديگران ديکته می کنند بيشتر يک باند انحصار طلب مدعی اصلاح طلبی هستند تا اصلاح طلب واقعی.



راه دوری نرويم همين چند روز قبل يکی از دوستان و همکاران سابق ما در مجلس ششم که ظاهرا هم اکنون جزء ۴۰-۵۰ مشاور آقای خاتمی است در مصاحبه با يکی از همين نشريات نزديک به باند اصلاح طلبان گفته بود ۴۶ نفر مشاور خاتمی شورای راهبردی اصلاحات را تشکيل داده‌اند و همچون گذشته برای اصلاح طلبان نسخه لازم را پيچيده اند. بعد هم او برای آقای خاتمی و خاتمی هم برای او نوشابه باز کرده و به نمايندگی از جريان اصلاحات کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری را بيکديگر تعارف کرده بودند.



اين روش يعنی تصميم گيری در پستوها و توسط حواريون يک شخصيت به هيچوجه با انديشه اصلاح طلبانه سازگار نيست. اگر قرار است شورای راهبردی اصلاحات تشکيل شود ابتدا بايد کنگره ای تشکيل شده و از همه فعالان اصلاح طلب دعوت به عمل آيد پيشنهادات خود را ارائه داده و طی يک فرايند دموکراتيک و با توسل به سازوکارهای مناسب و منطقی و بدور از شخصيت زدگی های مرسوم نسبت به تشکيل چنين شورائی که به عقيده من يک ضرورت است اقدام کنند نه اين که ۴۰-۵۰ نفر افراد گمنام و ناشناخته ايام انتخابات در اتاقی گرد هم بيآيند به نيابت از يک جريان فکری برای همه نسخه انتخاباتی بپيچند و از ديگران هم بخواهند که ميمون وار از انها تقليد کنند، يعنی دقيقا همان کاری که اصولگرايان تحت عناوينی مانند گروه ۱+۲ و نظاير ان انجام می دهند!»

۱۳۹۲/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...