نسخه چاپی

خاكسپاری آیت‌الله رضوانی در حرم حضرت معصومه(س)

پیكر آیت‌الله رضوانی امروز پس از تشییع و اقامه نماز در قم در حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، مراسم تشییع پیکر مطهر آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا رضوانی عضو فقید شورای نگهبان عصر امروز از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

در این مراسم آیات هاشمی شاهرودی، جنتی دبیر شورای نگهبان، سید احمد خاتمی امام جمعه تهران، سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، جمعی از علما و فضلا، روحانیون و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

پس از مراسم تشییع آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی از اساتید حوزه علمیه قم بر پیکر مرحوم آیت‌الله رضوانی اقامه نماز کرد و بعد از آن نیز پیکر آن مرحوم در حرم حضرت معصومه(س) و در کنار آرامگاه‌های مراجع تقلید به خاک سپرده شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌الله رضوانی هم امشب در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود؛ بانی این مراسم که بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا رضوانی در سال 1309 هجری شمسی در شهرستان خمین دیده به جهان گشود و پس از تحصیلات مکتب‌خانه‌ای و آموزش قرآن راهی مدرسه‌ای در خمین شد. وی در سن 18 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و سطوح مقدماتی و عالی را نزد اساتیدی همچون آیت‌الله سلطانی طباطبایی و شیخ عبدالجواد اصفهانی گذراند.

آیات عظام بروجردی، محقق داماد و امام خمینی(ره) از اساتید دوره خارج فقه آیت‌الله رضوانی بودند ضمن اینکه او در نجف اشرف هم از محضر اساتیدی همچون آیت‌الله شاهرودی بهره برد.

حاشیه بر عروة الوثقی‌، حواشی بر کفایة الاصول و مکاسب از جمله آثار مرحوم آیت‌الله رضوانی به شمار می‌روند.

آیت‌الله غلامرضا رضوانی در عرصه سیاسی هم فعالیت‌های چشمگیری داشت و زمانی که امام راحل در ترکیه به سر می‌بردند برای ورود ایشان به عراق تلاش کرد و در زمان حضور امام در نجف جزو نزدیکان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بود.

این عالم وارسته در یکم اسفندماه سال 1358 و با حکم امام خمینی(ره) به عضویت شورای نگهبان درآمد و پس از سه سال خدمت در این نهاد به ریاست دیوان عدالت اداری منصوب شد؛ آیت‌الله رضوانی در سال 1368 با حکم رهبر معظم انقلاب مجدداً به عضویت شورای نگهبان درآمد و تا زمان حیات در پاسداری از اصول اسلام و قانون اساسی کوشید.

یکی از افتخارات آن مرحوم، تعیین او به همراه سه نفر دیگر به عنوان وصی امام راحل در پیش از انقلاب است؛ در متن این وصیت‌نامه آمده است: «عطف به وصیتی که نمودم و آقایان [حبیب الله] اراکی و [غلامرضا] رضوانی و خاتمی [سید عباس خاتم یزدی] و [سید جعفر] کریمی را وصی قرار دادم، اگر برای یک نفر یا بیشتر پیشامدی شد که نتوانست قیام به امر کند سایر آقایان به جای او یک نفر مورد اطمینان و معروف به صحت و امانت را تعیین کنند. مقصود آن است که مادام که به وصیت عمل نشده چهار نفر مورد اطمینان کفیل امر باشند و در غیاب یکی یا دو نفر بقیه آقایان اقدام به عمل کنند تا حاضر شود. از خداوند تعالی توفیق همه را خواستارم، روح‌الله الموسوی الخمینی. 12 ذی‌الحجه 97 (صحیفه امام. ج‏3، ص 270)».

۱۳۹۲/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...