نسخه چاپی

بازجویی از متهم 19 ساله انفجار بوستون

طبق گزارش پلیس فدرال آمریكا (اف.بی.آی)، مظنون دوم انفجارهای ماراتن بوستون به هوش آمده است و قادر است با نوشتن به سوالات پلیس پاسخ دهد.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل نوشت: پلیس آمریکا اعلام کرد، جوهر سارنایف 19 ساله مظنون به بمب‌گذاری در جریان مسابقه ماراتن در بوستون در اولین اظهارات خود نوشته است که در زمان پیش از دستگیری لباس خود را درآورده است تا پلیس متوجه شود وی هیچ نوع مواد منفجره‌ای به همراه ندارد.

گزارش‌های تصویری منتشر شده نیز نشان می‌دهد، مظنون در زمان دستگیری هیچ چیز به همراه ندارد. این در حالی است که برخی از منابع امنیتی گزارش دادند، وی کمربند انفجاری به خود بسته بود و به همین دلیل بیش از 40 تیر به سوی وی شلیک شده است.

سارنایف که به علت اصابت گلوله به گردنش، قادر به تکلم نیست، سوالات اف.بی.آی را به صورت مکتوب پاسخ می‌دهد.

گفته می‌شود که سوالات پلیس بیشتر در زمینه تیمورلنگ سارنایف 26 ساله، برادر بزرگتر جوهر سارنایف است که در جریان تیراندازی پلیس کشته شد.

برادران سارنایف در حالی به بمب‌گذاری در ماراتن بوستون متهم هستند که هنوز هیچ مدرکی دال بر ارتباط آنها با گروه‌های تندرو و یا فعالیت‌هایی در داخل خاک آمریکا یافت نشده است.

با اوج گرفتن خشم مردم آمریکا و بدون اثبات جرم این متهمان، بسیاری از سناتورها و دادستان‌های آمریکایی خواستار مجازات اعدام شده‌اند.

پلیس اف.بی.آی همچنین درباره اهداف مظنونان و نیز سفر سال 2010 تیمورلنگ به داغستان سوالاتی مطرح کرده‌ است.

متهمان که چچنی‌ تبار هستند 10 سال پیش به آمریکا مهاجرت کردند و تابعیت دائم گرفتند.

برخی از منابع امنیتی در گفت‌وگو با میل‌آنلاین گفته‌اند که جوهر و برادر بزرگترش تیمورلنگ به همراه خود کمربند انتحاری داشته‌اند تا با انفجار آن از دادگاهی شدن، خلاص شوند.

به گفته منابع بیمارستانی، جوهر سارنایف هم‌اکنون تحت تدابیر شدید امنیتی در بیمارستان بستری است اما از جراحت‌های بسیار بدی رنج می‌برد. وی در زمان دستگیری به دلیل اصابت گلوله به بدنش خون زیادی از دست داده بود. سارنایف 19 ساله یک تیر به گلویش و تیر دیگری به پایش اصابت کرده است.

پدر سارنایف‌ها نیز در اظهاراتی عنوان داشت که اف.بی.آی دو روز پس از بمب‌گذاری‌ها با تیمورلنگ تماس گرفته است و گفته است که این انفجارها تقصیر آنهاست. تیمورلنگ سارنایف نیز در پاسخ گفته است: این مشکل شماست. چنین چیزی صحت ندارد.

پدر سارنایف‌ها می‌گوید که سه روز پس از انفجار بوستون، تیمورلنگ با مادرش تماس گرفت و این موضوع را به وی اطلاع داد.

جوهر سارنایف (راست) و تیمورلنگ سارنایف

از سوی دیگر اد دیویس، رییس پلیس بوستون می‌گوید، جوهر سارنایف و تیمورلنگ سارنایف، مظنونان بمب‌گذاری ماراتون بوستون، قصد داشتند حمله‌های بیشتری را به اجرا درآورند.

وی به خبرگزاری سی‌.بی.اس آمریکا گفت که این دو مظنون بمب‌های دست‌ساز دیگری را در اختیار داشتند و در حین درگیری با پلیس، آن‌ها را به سوی نیروهای امنیتی پرتاب کردند.

جوهر سارنایف جمعه شب به وقت بوستون، در عملیات تعقیب و گریز چند ساعته، در حالی که در یک قایق پنهان شده بود، دستگیر شد.

وی در حین فرار از پلیس و در زمان بازداشت، دچار آسیب‌های جسمانی شده و اکنون در بیمارستانی در بوستون، تحت تدابیر شدید امنیتی به سر می‌برد. وضعیت جسمانی وی نامناسب اعلام شده است.

بر اساس گزارش پلیس بوستون، گلوله به گلوی او اصابت کرده است و ممکن است هرگز نتواند صحبت کند.

دوشنبه گذشته (۱۵ آوریل)، در حین مسابقه ماراتن در بوستون، دو بمب منفجر شد که به کشته شدن سه تن و مجروح شدن 176 تن دیگر انجامید.

جوهر سارنایف و برادرش تیمورلنگ سارنایف که چچنی هستند، توسط پلیس فدرال آمریکا و پلیس بوستون، مظنونان اصلی این حمله شناخته شده‌اند. تیمورلنگ سارنایف روز جمعه، در حین فرار کشته شد. یک پلیس نیز جان خود را از دست داده و یک پلیس دیگر زخمی شد.

به گزارش "واشنگتن پست" تیمورلنگ سارنایف مدت کوتاهی پس از ورود به خاک آمریکا به ورزش مشت‌زنی روی می‌آورد و به مسابقات ملی "گولدن گلاوز" در سالت‌لیک سیتی راه می‌یابد. دوستانش گفته‌اند که او ورزشکاری با روحیه پرخاشجویانه بوده است.

تیمورلنگ با زن ۲۳ ساله‌ای به نام کاترین راسل از رودآیلند که با او در کالج بوستون آشنا شده ازدواج کرده و از او صاحب دختری شده است. خانواده کاترین در یک موضعگیری کتبی مراتب شوک و شگفتی خود را از حوادث اخیر اعلام کرده و گفته که "تیمورلنگ واقعی را نمی‌شناخته است."

یکی از همسایه‌های این خانواده به واشنگتن پست گفته است که کاترین در دوره کالج به شدت تغییر کرده و به هنگام دیدار از خانواده موهای سر خود را می‌پوشانده و لباس‌های بلند می‌پوشیده است.

طبق گزارش‌ها برادر کوچک‌تر جوهر سارنایف در سال ۲۰۱۱ دبیرستان را به پایان رسانده است. او کاپیتان کشتی کج مدرسه خود بوده است. جوهر می‌خواسته دندانپزشک شود و به ورزش اسکیت علاقه زیادی نشان می‌داده است.

۱۳۹۲/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...