نسخه چاپی

چهره ارشد حلقه جنجالي در گفتگو با نما:

بهترین گزینه برای دولت مشایی است

عکس خبري -مشايي براي دولت بهترين نامزد است

عبدالرضا داوری با اذعان به اینكه در پرونده فساد بزرگ اقتصادی مشایی به خاطر جایگاهش خواسته كه به یكی از شركت ها مساعدت شود، مدعی شد: هیچ سند و مدركی علیه مشایی در كشور وجود ندارد.

عبدالرضا داوری معاون خبر سابق ایرنا اين روزها رسانه اي ترين چهره ياران مشايي است. اگرچه وي در سالهاي اخير تغيير مسير سياسي هاي مكرر داشته و هر بار در زمين يك جريان سياسي توپ زده است؛ اما اين باعث نشده هيچ گاه از لحن تند سخنان خود بكاهد. با وی درباره حکم حکومتی رهبر انقلاب درباره انتصاب مشایی تا تایید صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفتيم.


• قبول داريد كه اگر آقای احمدی نژاد همان آقای احمدی نژاد سال 84 بود الان خیلی از دوستانش را در کنار خود داشت؛ قرار نبود بین جریان اصولگرایی تقابل یا دو دستگی ایجاد یا گفتمان آقای احمدی نژاد از جریان اصولگرایی جدا شود.
- نکته این است که آقای احمدی نژاد در برخی از حوزه ها، مثل اقتصاد و فرهنگ و سیاست داخلی، نقطه نظرات جریان مدعی اصولگرایی را قبول ندارد، این اصلا ارتباطی با آقای مشایی ندارد؛ ایشان در این حوزه ها یک سری باورهایی دارد که ممکن است این باورها با باورهای جریان اصولگرایی در تقابل باشد و از سویی هم ممکن است که با باورهای جریان اصلاحات زاویه داشته باشد.
آقای احمدی نژاد خودش را با اشخاص و جریانات تنظیم نمی کند، خودش را با باورها و اصولش تنظیم می کند، به همین جهت ایشان تصمیم گرفته که این مشی را اتخاذ و آن را پیش ببرد، حتی با این فرض که در این مسیر عده محدودی از جمع هوادارانش ریزش کنند اما جمع بسیار بزرگی از ملت ایران رویش کردند؛ رویش ها در این دوره خیلی بیشتر بوده است.

• البته که در هر دولتی رویش هایی به وجود می آید اما به جهت همه اتفاقاتی که در دولت آقای احمدی نژاد افتاده برخی مدعی هستند که مردم اقبال بیشتری به سمت اصلاح طلبان پیدا کرده اند.
- نظرسنجی ها چنین چیزی را مطرح نمی کنند؛ نظرسنجی ها می گوید که سقف رای اصلاح طلب ها همان چیزی که در گذشته بوده یعنی در حد 30 تا 35 درصد باقی مانده اما ظرفیت آرای جریان حامی آقای احمدی نژاد الان در برابر همه جریان ها پیشتاز است حتی نسبت به سال 88.

• با چنين تصوري كه از فضاي سياسي كشور داريد، آيا آقای مشایی کاندیدای شما خواهد بود؟
- اگر دولت یا جریان حامیان دولت بخواهد در عرصه انتخابات حضور داشته باشد آقای اسفندیار رحیم مشایی بهترین فرد است، منتها در حال حاضر اختلاف تحلیل وجود دارد یعنی ممکن است که جریان دولت در این عرصه حضور نداشته باشد.
دولت هنوز هیچ برنامه انتخاباتی ندارد اما اگر آقای احمدی نژاد یا هواداران احمدی نژاد بخواهند در عرصه انتخابات حاضر شوند بهترین گزینه آقای مشایی است. نظرسنجی ها هم نشان می دهد که ایشان پیشتاز است.

• شما در مناظره اخير در دانشگاه در مورد حکم حکومتی رهبری جواب مشخصی ندادید.
- شما متن حکم آقا را بخوانید، "ایشان فرمودند که جناب آقای احمدی نژاد انتصاب آقای مشایی به مصلحت شما و دولتتان نیست"؛ چرا به مصلحت نیست؟ نه به خاطر اینکه آقای مشایی صلاحیت ندارد، به جهت اینکه بخشی از افرادی که مدعی حمایت از آقای احمدی نژاد هستند با آقای رحیم مشایی مشکل دارند؛ لذا آقا این مساله را فرمودند و بحث صلاحیت آقای مشایی نبود، اختلاف نظری بود که به تشکیل جبهه پایداری منجر شد.

• اما علیرغم تذکر رهبری آقای احمدی نژاد با نگه داشتن آقای احمدی نژاد جمعی از دوستان خودش را از دست داد!
- مساله این است که آقای احمدی نژاد مجموعه باورهایی دارد و نمی تواند به خاطر چند نفر افرادی که مدعی حمایت از ایشان هستند دست بر دارد.

• مطمئنا اين نوع باورها وقتی که در برابر مصلحت، منافع ملی یا ادعای خدمت گزاری به مردم قرار می گیرد بايد اولويت خود را از دست بدهد.
- موضوع منافع ملی نیست، مساله هواداران و جمع حامیان است؛ آقای احمدی نژاد می گوید من نمی توانم به خاطر چند نفری که مدعی حمایت از من هستند نظرات خودم را تغییر بدهم؛ آقای احمدی نژاد اعتقاداتی درباره حقوق ملت، حوزه فرهنگی، سیاست خارجی یا اقتصاد دارد و نمی تواند دیدگاه های خود را به خاطر فلان شخصیت یا فلان عضو یک جریان حزبی که با او مخالف است تغییر دهد.

• اما برخی کارهای آقای احمدی نژاد هم بی تاثیر نیست مثل اهدای پرچم ایران به آقای مشایی!
- این فقط یک عکس است؛ آقای احمدی نژاد و مشایی کنار هم ایستاده اند، آقای مشایی در حال رفتن به پائین جایگاه است که آقای احمدی نژاد پرچم را به وی می دهد که بتواند سخنرانی کند. ما بعدها باید جریان رسانه ضد دولت را در این دو سال تحلیل کنیم.
ما یک مفهومی داریم به اسم بازنمایی رسانه ای، یعنی رسانه ها از من عبدالرضا داوری یک چهره کاریکاتوری درست می کنند؛ دولت آقای احمدی نژاد متاسفانه خودش که رسانه ندارد، بدنه آن هم کار کردن با رسانه را در اولویت های خود قرار نداده اند، اما طرف مقابل با یک حجم عظیمی از رسانه ها مدام بعضی از مسائل را القا کرده اند.
حالا من یک سوال از شما دارم؛ مي گفتند دولت می خواهد صدهزار نفر را به ورزشگاه آزادی بیاورد، به کاندیدای مورد نظر دولت رای بدهند، اینها هرکدام 5 نفر را هم قانع کند که به این کاندیدا رای بدهد، می شود 500 هزار نفر؛ واقعا 500 هزار رای در انتخابات ریاست جمهوری که اشل چند میلیونی دارد چه اثری دارد؟ شما فکر می کنید دولت انقدر بیکار است که خودش را درگیر این ماجرا کند؟ امسال در ستاد تسهیلات نوروزی اتفاقات خاصی افتاد و ارگان هایی مثل هلال احمر و سازمان راهداری ها سرویس های ویژه به مردم دادند، دولت تصمیم گرفت که از این افراد تجلیل کند. این را کسی نمی بیند، فقط این خبر بولتن شده و تحویل مراجع می شود و ایشان هم موضع می گیرند. این چه رفتاری است که با این دولت می شود؟ مگر از این استادیوم چند رای برای دولت در می آید؟ ما یک عینک سیاه زدیم و همه کار را سیاه می بینیم.

• بر فرض صحت اين تحليل، همین رسانه هایی که شما حرف از مخالفتشان با دولت می زنید همان هایی بودند که حامی احمدی نژاد بودند.
- این را نگویید؛ بعدها عقبه این رسانه ها آشکار می شود که آقای احمدی نژاد نگذاشت منافع نامشروع چه کسانی در این دولت تامین شود. من نمی خواهم همه رسانه ها را متهم کنم؛ ولی قطعا بخش مهمی از رسانه های ضد دولت کسانی هستند که آقای احمدی نژاد بهایی به برآوردن منافع صاحبانشان نداد. ما نمی خواهیم کسی از احمدی نژاد و مشایی دفاع کند.

• اما صحبت های آقای مشایی را که نمی شود کتمان کرد؛ وقتی می گوید که دوره اسلام گرایی گذشته ....
- این حرف مثل لا اله الا الله می ماند؛ وقتی الا الله را برداریم تنها لا اله یعنی خدا نیست باقی می ماند، آقای مشایی می گوید دوره اینکه ما تصور کنیم که جامعه جهانی باید مسلمان شوند تا به سعادت برسند گذشته است؛ این یک حرف فلسفی است.

• و بحث در رابطه با حضور آقای مشایی در پرونده فساد بزرگ اقتصادی را چگونه توجیه می کنید؟
- ایشان به خاطر جایگاهی که داشتند تنها خواسته اند که به یکی از شرکت ها مساعدت شود؛ دستی در پرونده فساد مالی نداشته است. هیچ سند و مدرکی علیه آقای مشایی در کشور وجود ندارد.

• شما گفتید که آقای مشایی بهترین گزینه است و هیچچ سند و مدرکی برای اثبات هیچگونه جرمی مثلا در حوزه مسائل اقتصادی یا فساد بزرگ بانکی علیه وی وجود ندارد؛ بیان این موضوعات یعنی آقای مشایی از طرف شورای نگهبان تایید صلاحیت می شود؟
- من گفتم هیچ سند و مدرکی وجود ندارد.

• اگر تایید صلاحیت نشود؟
- هرچه شورای نگهبان بگوید تبعیت می کنیم.

۱۳۹۲/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...