نسخه چاپی

خاتمی بیایدستادهایم رادراختیارش می‌گذارم

معاون اول دولت خاتمی برنامه اقتصادی خود را «اقتصاد مقاومتی» عنوان كرد و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد رشد و شكوفایی و تسلیم نشدن در مقابل زور.

به گزارش نما به نقل از فارس محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دانشگاه صنعتی شریف سخن می‌گفت، اظهار داشت: دانشجویان دو رسالت مهم بر عهده دارند که یکی علم‌اندوزی و دیگری رسالت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آنهاست.

وی افزود: دانشجویان با توجه به اقتضای سنّشان، مسئولیت‌پذیریشان و برخورداری از شعور بالا خود را در مقابل حوادث مسئول می‌دانند.

عارف ادامه داد: دانشجویان در جنبش دوم خرداد 76 نقش اصلی را به عهده داشتند؛ به طوری که طرفداران آقای خاتمی تا دو ماه مانده به انتخابات اعتقادی به پیروزی او نداشتند اما حضور دانشجویان در این عرصه حماسه جنبش دوم خرداد را خلق کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دانشجویان در مواقع تاثیرگذار و حساس به نقش‌آفرینی پرداختند اما حضورشان برخی مواقع نیز کمرنگ بوده است.

عارف ابراز نگرانی کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر جنبش دانشجویی در یک محاق غیر قابل قبول فرو رفته و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی آنان نامطلوب است و ما شاهد رکود فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی هستیم.

وی اضافه کرد: مطالبات دانشجویان حتی مطالبات صنفی آنان نیز کمتر شده و مسئولیت‌پذیری دانشجویان خوشبختانه در وضعیت حداقلی قرار دارد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بین نسل سوم و اول شکاف عمیقی ایجاد شده، تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی مورد بی ‌مهری قرار گرفته‌اند و چماق کمیته انضباطی بر سر دانشجویان سایه افکنده و ضرورت نقد وضعیت فعلی الزامی است.

عارف با تاکید بر اینکه ما دانشجو را ماهیتاً سیاسی می‌دانیم، گفت: فعالیت‌های دانشجو سیاسی بودن او را نشان می‌دهد و با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نام‌گذاری کرده‌اند، هدف اصلی گردهمایی ما حماسه سیاسی است.

وی تأکید کرد: اصل 6 قانون اساسی نیز جایگاه انتخابات را برای همه مشخص کرده و انتخابات تبلور حضور و مشارکت مردم در اداره کشور است.

معاون اول دولت خاتمی به معنای لغوی حماسه اشاره و تصریح کرد: حماسه در لغتنامه دهخدا یعنی کار خارق‌العاده و امسال نیز باید به بهانه انتخابات در کشور کار خارق‌العاده‌ای را رقم بزنیم.

عارف بر همین اساس خاطر نشان کرد که مردم با حضورشان در صحنه مختلف انقلاب همواره پشتیبانی خود را از نظام و انقلاب به نمایش گذاشتند.

وی در ادامه گذری بر فتنه 88 داشت و یادآور شد: ما در روندی هستیم که زخم حوادث سال 88 هنوز جامعه را آزار می‌دهد اما نمی‌توانیم در گذشته بمانیم و باید این زخم را ترمیم کنیم؛ ترمیم با هدف جلوگیری است نه با هدف مچ‌گیری.

عارف اضافه کرد: ما باید از سال 88 عبور کنیم و انتخاباتی را رقم بزنیم که مشارکت حداکثری مشکلات انتخابات گذشته را جبران کند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: اخلاق‌مداری، صداقت و راستگویی را باید در انتخابات 92 به عنوان یک الگو دنبال کنیم و نباید وعده‌هایی که حتی با امنیت ملی ما سازگار نیست توسط کاندیدا داده شود.

عارف به تشریح مشخصات رئیس‌جمهور آینده پرداخت و اظهار داشت: فردی باید رئیس‌جمهور باشد که بتواند با حماسه سیاسی مشکلات کمرشکن امروز را سامان بخشد و اصلاح کند. فردی که عزت و منزلت مردم بزرگترین دغدغه‌اش باشد.

وی ادامه داد: کسی باید رئیس ‌جمهور شود که عملکردش در گذشته نویدبخش موفقیتش در آینده باشد و امید را برای نسل جوان به ارمغان آورد.

کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نقش دانشگاه‌ها در ایجاد حماسه سیاسی را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: در چند سال اخیر فضایی که در دانشگاه‌ها ایجاد شده همه اساتید را رنجور کرده است.

«دانشجو آیند‌ه‌ساز و مدیران ارشد این کشور هستند اما آیا این فضای سکوت بی‌انگیز‌ه‌گی، بی‌تفاوتی و ناامیدی می‌تواند دانشجویان را برای به دوش کشیدن رسالت انقلاب یاری کند؟».

عارف حماسه سیاسی در دانشگاه‌ها را احیا و تقویت‌ تشکل‌های اصیل و تاثیرگذار به جای تاثیرپذیر دانست و گفت: حماسه سیاسی در دانشگاه‌ها یعنی اینکه ما دیگر دانشجوی ستاره‌دار نداشته باشیم بلکه به دانشجویان‌مان به خاطر دفاع از آرمان‌های انقلاب و دستاوردهای علمی‌شان ستاره افتخار بدهیم و به دلیل اختلاف سلیقه به کمیته انضباطی معرفی نشوند.

وی تاکید کرد: باید کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی و از کرسی‌های فرمایشی به شدت پرهیز شود.

این استاد دانشگاه همچنین از تعطیلی زودهنگام دانشگاه‌ها به دلیل انتخابات انتقاد کرد و اظهار داشت: مدیریت دانشگاه به چه دلیل می‌خواهد کلاس‌ها را تعطیل کند؟

عارف افزود: انتخابات فرصتی است برای برگرداندن شور و نشاط به محیط‌های علمی و دانشجو باید نقش خود را به عنوان یک گروه مرجع انجام دهد؛ دانشجویان همواره مورد احترام مردم بوده و هستند و سخن دانشجویان را حرف دل خود می‌دانند.

وی تاکید کرد که باید حرمت دانشجو را به دانشجو برگرداند.

عارف در خصوص روابط ایران با جوامع بین‌المللی و همچنین دفاع از حق استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز تصریح کرد: ما باید در مجامع بین‌المللی از حق خود دفاع و با تعاملات مشکلات را به نفع کشور حل کنیم.

وی با بیان اینکه ما به هر قیمتی استفاده از فناوری‌های پیشرفته را حق خود می‌دانیم، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی معتقد است همه کشورها باید حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را داشته باشد. ما اهل تعاملیم و با انتخای یک تیم قوی و مطلع به قوانین حاکم بر آژانس می‌توانیم از حق خود دفاع کنیم.

معاون اول دولت اصلاحات در واکنش به تحلیل یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه معتقدیم اگر آژانس بتواند آزادانه از تمام تاسیسات هسته‌ای بازدید کند، مشکلات هسته‌ای نیز حل خواهد شد، گفت: ما به هیچ وجه حق نداریم عزت مردم و کشور را در مقابل رقبا و دشمنان زیر سؤال ببریم. ما اهل مذاکره و تعاملیم و در این زمینه نیز فتوا داریم.

عارف افزود: در بین ما شیعیان هیچ چیز بالاتر از فتوا نیست و اگر شیطنت و کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه نباشد، دنیا باید به فتوای مقام معظم رهبری احترام بگذارد؛ در زمان آقای خاتمی نیز دشمنان نیز همین کارها را می‌کردند و بنده معتقدم اسرار کشور را نباید به هیچ وجه در اختیار بیگانگان قرار داد. بلکه باید از دیپلمات‌های مقتدر استفاده کرد.

وی ادمه داد: باید شخصی رئیس‌جمهور شود که با داشتن یک برنامه عملیاتی توانایی اجرا را به اثبات برساند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا از کاندیداتوری آقای خاتمی حمایت نمی‌کنید، گفت:‌ مخالف آمدن رؤسای جمهور سابق هستم و معتقدم در همه کشورها نقش رؤسای جمهور سابق بالاتر از رؤسای جمهور فعلی است و باید از پتانسیل و ظرفیت رؤسای جمهور سابق استفاده کنیم.

عارف افزود: سال 88 من می‌خواستم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوم اما با آمدن آقای خاتمی بلافاصله کنار کشیدم و رئیس ستاد ایشان شدم؛ الان هم اگر آقای خاتمی تصمیم بگیرد که کاندیدا شود تمام ستادهایم را دربست در اختیار وی قرار می‌دهم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه اصلاحات برای کابینه نیروهای کارآمدی ندارد، گفت: من همین الان می‌توانم برای هر کدام از وزارتخانه‌ها 10 وزیر لایق نام ببرم.

عارف افزود: اگر بنده بتوانم پیروز انتخابات شوم، خود را معطوف به یک جریان نمی‌کنم و معتقدم نباید صرفا اتکا به یک تفکر خاص شود؛ اگر اعتقاد به رفاقت دارید لازمه رفاقت اینست که سهم همه جریانات را رعایت کنید.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا حضور اصلاح‌طلبان به صلاح این جریان سیاسی است یا خیر؟،‌ گفت: من به عنوان وظیفه در صحنه هستم و دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب جریانات اصیل در کشور هستند که همه آنها را به رسمیت می‌شناسند.

عارف ادامه داد: معتقدم هر دو جریان در انقلاب سهیم هستند و هر جریان سیاسی هستی و نیستی‌اش در مشارکت‌ها معلوم می‌شود؛ لذا اصلا‌ح‌طلبان نمی‌توانند نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشند و حقشان هم هست در صحنه‌ها مشارکت و حضور داشته باشند.

معاون اول دولت خاتمی با بیان اینکه رویکرد من در اداره کشور رویکرد «برد-برد» است، اظهار داشت: ما همه به مثابه این هستیم که در قایق کوچکی نشسته‌ایم و اگر کسی میخی به این قایق فرو کند همه غرق می‌شویم.

عارف افزود: من بر همین اساس اصلاح‌طلبان را از دیگران جدا نمی‌دانم بلکه وجه اشتراک ما بالای 50 درصد است و ما باید بر اساس کف تفاهم کار را جلو ببریم.

وی در مورد احتمال تقلب در انتخابات نیز گفت: در انتخابات 88 تخلف فراوانی صورت گرفت چرا که افرادی که مسئولیت اجرایی داشتند در جهت تبلیغات کاندیدا صحبت می‌کردند که اینها تخلف بود اما درباره تقلب تا وقتی که انسان از آن مطمئن نشود، صحیح نیست چنین موضوعی را مطرح کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خیلی باعث افسوس است که در انتخابات کشور ما در هر سطحی که برگزار می‌شود فردی که انتخاب می‌شود انتخابات را صحیح می‌داند اما فرد شکست خورده همواره مدعی تقلب در امر انتخابات می‌شود.

عارف در مورد نقاط قوت و ضعف دولت محمود احمدی‌نژاد نیز اظهار داشت: بالاترین نقطه ضعف این دولت ساختار شکنی و قانون شکنی بود. انحلال سازمان مدیریت که قلب برنامه‌ریزی کشور بود از نقاط ضعف این دولت به شمار می‌رود.

وی مهم‌ترین محور دولت خود را مردم و معیشت مردم برشمرد و گفت: بزرگترین صدمه و بی‌ثباتی دیده‌ایم و باید ثبات را به بازار برگردانیم و تلاش کنیم تولید افزایش یابد. باید در جهت افزایش سرمایه‌گذاری ترغیب سرمایه‌گذاران خارج و ایرانیان خارج از کشور تلاش شود.

معاون اول دولت خاتمی «اقتصاد مقاومتی» را برنامه اقتصادی خود دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد رشد و شکوفایی یعنی تسلیم نشدن در مقابل زور.

عارف در پایان گفت: هیچ کدام از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نمی‌توانند مدعی باشند که آلترناتیو کشورند و اگر چنین موضوعی را مطرح کنند، همه به آنها می‌خندند لذا باید آستانه تحمل و صبرمان را به خاطر کشور بالا ببریم.

۱۳۹۲/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...