نسخه چاپی

مالكي خبر داد

صدور حكم بازداشت چند وزیر

نخست‌وزیر عراق از صدور حكم بازداشت برای چند وزیر كابینه‌اش خبر داد.

انفجار در نزدیکی یک اداره دولتی در شهرک صدر بغداد، بازداشت 17 عضو القاعده، انتقاد رهبر فهرست العراقیة از روند انتخابات شوراهای استانی، اظهارات رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره انتخابات، تلاش حزب دمکرات کردستان عراق برای نامزدی مجدد «مسعود بارزانی»، صدور حکم بازداشت چند وزیر عراقی، درخواست پ‌ک‌ک از رئیس منطقه کردستان عراق از جدیدتریم تحولات عراق است.

انفجار در نزدیکی اداره ثبت احوال شهرک صدر

یک مقام امنیتی عراقی از انفجاری در نزدیکی اداره‌ای دولتی در شهرک «صدر» بغداد که سبب زخمی شدن دو تن شد، خبر داد.

این منبع به «شفق نیوز» گفت: بمبی کاشته شده حوالی ظهر دیروز در نزدیکی مدیریت ثبت احوال شهرک صدر منفجر شد که دو زخمی برجای گذاشت.

شهرک صدر یکی از مناطق تحت نفوذ رهبر جریان صدر«مقتدا» بوده و از نظر جمعیتی یکی از مناطق پر جمعیت بغداد است که جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر را در خود جای می‌دهد

بازداشت هفده عضو القاعده از جمله والی «بابل»

پلیس استان بابل از دستگیری هفده عضو القاعده موسوم به «دولت اسلامی عراق» که والی بابل نیز در میان آنها بود، در شمال این استان خبر داد.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی دیروز صبح طی عملیاتی توانستند هفده تن از اعضاء گروه دولت اسلامی عراق و والی تعیین شده بابل از سوی این گروه تروریستی را دستگیر کنند. تمامی دستگیرشدگان برای تحقیقات اولیه به مرکز فرماندهی منتقل و بعد از انجام تحقیقات به دادگاه ارجاع داده می شوند.

وی ادامه داد: در جریان عملیات مذکور، سه مقر متعلق به گروه‌های مسلح در شمال استان نابود گردید.

براساس اظهارات ناظران، گروه های مسلح در شمال استان بابل به ویژه در منطقه ی بحیرات که قبل از سال 2010 به «قندهار عراق» لقب گرفته بود، مجدداً برای بازگرداندن خشونتها به کشور فعالیتهای خود را گسترش داده و نیروهای امنیتی برای پیشگیری از چنین خطری، قصد کنترل این مناطق را دارند.

ادعای علاوی از طرح تخلف‌های انتخاباتی

«ایاد علاوی» رئیس ائتلاف العراقیه، کمیساریای عالی مستقل انتخابات در عراق را مسئول ناهماهنگی ها و آشوب در اجرای انتخابات استان داری‌ها دانست.

او در بیانیه ای رسمی مدعی شد که برخی مراکز رأی گیری را نیروهای امنیتی اشغال کرده بودند و کارمندان کمیساریا از این صندوق ها اخراج شدند و در برخی مناطق مانند ابوغریب و دیالی به سمت رأی دهندگان تیراندازی شد.

در این بیانیه افزوده شده که نیروهای امنیتی برخی مراکز رأی گیری را برای مدتی تعطیل کردند و بعد بازگشایی نمودند و این همه باعث می شود این سؤال را مطرح کنیم که این نیروها از چه کسی دستور می گرفته‌اند؟

علاوی تأکید کرده که کمیساریای عالی مستقل انتخابات درباره همه این موارد مسئول است و باید پاسخگو باشد و آن را به کار غیرحرفه‌ای و برگزاری انتخاباتی غیرشفاف متهم کرده است.

مالکی: حکم بازداشت چند وزیر صادر شده است

«نوری مالکی» نخست وزیر عراق، از صدور احکام بازداشت در حق چند تن از وزرا خبر داد.

او گفت که حکم بازداشت برخی وزرا صادر شده و هم اکنون فراری اند.

وی تأکید کرد که پایبندی به حمایت از روند سیاسی کشور باعث می شود که برخی مسائل را نادیده بگیریم.

تلاش حزب دمکرات کردستان عراق برای نامزدی مجدد بارزانی

سخنگوی رسمی حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) اعلام کرد تمام راههای قانونی را برای نامزدی مجدد «مسعود بارزانی» برای ریاست منطقه کردستان عراق به کار خواهد گرفت.

به گزارش کردپرس «جعفر ایمنکی» در گفت‌وگو با روزنامه «هاولاتی» گفت: درست است که برخی موانع قانونی بر سر راه انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم بارزانی برای دور سوم ریاست منطقه کردستان وجود دارد اما ما در صددیم به کمک حقوقدانان راهکاری قانونی برای این مسئله بیابیم.

وی تأکید کرد: مسئله نامزدی مجدد بارزانی برای دور سوم از نظر احزاب اپوزیسیون هنوز خاتمه نیافته است.

بر اساس قانون اساسی کردستان عراق، هر فرد تنها دو دوره اجازه دارد برای ریاست منطقه خود را نامزد کند.

همچنین طبق این قانون که دو بار اصلاحاتی بر روی آن صورت گرفته است به علت اینکه بارزانی در سال 2005 و 2009 دو دوره متوالی پست ریاست کردستان را برعهده گرفته، دیگر نمی تواند برای دور سوم نامزد شود.

پ‌ک‌ک: «مسعود بارزانی» از مذاکرات صلح حمایت کند

«جمیل بایک» از سران پ‌ک‌ک در گفت‌وگو با مجله کُردی «سیویل» که در سلیمانیه منتشر می شود، درباره عقب نشینی نیروهای پ‌ک‌ک گفت: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و همه سیاست‌های ما واضح و آشکار است. همه دیدند که پیام رهبر ما در مراسم نوروز دیاربکر، کاملا شفاف بود و ترکیه را به دموکراسی و برادری دعوت کرد. واقعیت این است که نیروهای شاخه نظامی پ‌ک‌ک به منظور احقاق حقوق کردها سلاح به دست گرفته و به کوهستان آمده‌اند و تا زمانی که باور نکنند حکومت ترکیه به شکل عادلانه‌ای با کردها برخورد می کند، اقناع آنان برای خروج از ترکیه دشوار خواهد بود. نیروهای ما فعلا در حال آتش بس هستند اما هنوز هیچ دستوری برای عقب‌نشینی و خروج از ترکیه به دست آنان نرسیده است.»

وی در ادامه افزود: از جناب مسعود بارزانی توقع داریم که از مذاکرات صلح حمایت کند. ما از همه انتظار داریم اما امید ویژه‌ای به جناب بارزانی داریم و توقع داریم مسئولیت خود را در این مقطع حساس ایفا کند. حمایت از صلح فقط با حرف زدن و مصاحبه با رسانه ها قابل اثبات نیست. همچنان که رهبر ما از زندان برای ایشان سلام فرستاده‌اند، در موقعیت کنونی با قدرت بیشتری از روند گفت‌وگوها حمایت کند. ما قبلا از جناب بارزانی خواسته‌ایم که کنگره همه احزاب کردی را در اربیل برگزار کند و حالا نیز بک بار دیگر اعلام می کنیم که به شدت به چنین اقدامی نیاز وجود دارد و از ایشان می خواهیم زمان را از دست ندهند و کنگره مزبور را به تعویق نیاندازند.

وی در ادامه افزود: «ظاهرا آمریکا و اتحادیه اروپا نیز حمایت خود را از مذاکرات صلح بین ما و ترکیه اعلام کرده‌اند اما حرف‌ها و اظهارنظرهای رسانه‌ای کفایت نمی‌کند و انتظار داریم در عمل نیز گام موثر بردارند.»

تحلیل گران سیاسی ترکیه بر این باورند که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق برای برگزاری کنگره موسوم به گردهمایی ملی همه احزاب کُرد، دو دغدغه مهم دارد: نخست: مخالفت ترکیه و دیگر کشورها با این اقدام. دوم: تلاش پ‌ک‌ک برای گنجاندن نمایندگان همه احزاب و نهادهای اقماری خود به این نشست و سایه انداختن بر تصمیم گیری های احتمالی.

سیدعمار حکیم: عراق با این انتخابات وارد مرحله تازه‌ای شد

«سیدعمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، در بیانیه‌ای خطاب به ملت عراق تأکید کرد که عراق پس از انتخابات استان‌داری‌ها وارد مرحله تازه‌ای شد.

وی در این بیانیه که به مناسبت برگزاری انتخابات استان‌داری‌ها صادر شده تأکید کرده که اگر مشارکت مردم در این انتخابات بیشتر بود، انتخابات باشکوه تر برگزار می شد.

حکیم افزود که جریان شهید محراب و ائتلاف شهروند ایمان دارند که قدرت کشور برآمده از تنوع در آن است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در این بیانیه تأکید کرد که جریان شهید محراب دست خود را برای همکاری با همه تشکل‌های پیروز در انتخابات برای خدمت‌رسانی و ساخت کشور دراز می کند.

وی در بخش دیگری از بیانیه خود افزود که اکنون ملت نظر خود را بیان کرده و باید از سلامت و شفافیت انتخابات حمایت کرد و نباید اجازه داد که با رأی مردم بازی شود.

به گزارش فارس،حکیم تأکید کرد که مرحله پیش رو مرحله تهدیدها و مخاطرات است و باید دانست که در دمکراسی پیروز و بازنده وجود ندارد و همه باید در کنار هم برای بازسازی کشور تلاش کنند.

۱۳۹۲/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...