نسخه چاپی

افزایش دانش سیاسی توسط شورای نگهبان

علی‌اكبر اشعری

پیش از این عرض کرده بودم که در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و طرح نام‌های پُرتعداد داوطلبان ریاست جمهوری اسلامی، چه خوب است شورای نگهبان شاخص‌های رجل مذهبی ـ سیاسی را اعلام کند تا تکلیف داوطلبان و رأی‌دهندگان روشن شود.

در همان یادداشت تأکید کردم که "بهترين مرجع تعیین معیارها و نشانه‌های رجل سیاسی ـ مذهبی را می‌توان شورای نگهبان دانست." در اين فاصله مطلع شدم كه خوشبختانه شوراي محترم نگهبان شاخص‌هاي "رجل مذهبي ـ سياسي" را تعيين نموده و موضوع براي اعضاي محترم اين شورا روشن است. اينك عرض مي كنم با توجه به فوايد آگاهي داوطلبان احراز مسئوليت رياست جمهوري و ضرورت شناخت رأي‌دهندگان از اين شاخص‌ها، تنها دليلي كه ممكن است اعضاي محترم شوراي نگهبان را از انتشار عمومي آن منصرف كند، قيل‌وقال برخی جريان‌هاي سياسي در آستانه انتخابات است.
براي حل اين نگراني پيشنهاد مي كنم شوراي محترم نگهبان متن تفسيري خود را در يك فرصت يك‌ماهه در معرض نقد و نظر نخبگان و صاحب‌نظران قرار دهد. اين كار فوايد زيادي دارد؛ از جمله:
ــ مشاركت مشورتي نخبگان و صاحب‌نظران را به اين موضوع جلب می‌کند؛
ــ بر دانش سیاسی جامعه می‌افزاید؛
ــ داوطلبان شرکت در این انتخابات را به سنجش خود با این نشانه‌ها و تصمیم مناسب برای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری آگاه می‌کند؛
ــ ابهامات ناشی از "تأیید" و "رد" صلاحیت‌ها را از میان می‌برد.
- نقد اجتماعی این شاخص‌ها می‌تواند نقطه پایانی بر بحث‌های دامنه‌دار "رجل مذهبی ـ سیاسی" باشد.

منبع : خبرآنلاین

۱۳۹۲/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...