نسخه چاپی

ژاپن بدنبال انهدام موشك‌ كره‌ شمالی

منابع دولتی ژاپن گزارش دادند كه در جلسه امنیتی هیات دولت به ریاست "یوشیهیكو نودا"، نخست وزیر، مجوز مقابله با موشك كره شمالی در صورت تجاوز به حریم فضایی ژاپن صادر و به واحدهای نظامی این كشور ابلاغ شده است.

به گزارش فارس به نقل از بی‌بی‌سی، یک منبع دفتر نخست وزیر ژاپن به خبرگزاری فرانسه گفته است که هیات دولت در جلسه روز جمعه "پیشنهاد وزارت دفاع در مورد صدور دستور انهدام موشک متجاوز را مورد تایید قرار داد."

دستور نخست وزیر ژاپن در واکنش به تصمیم اعلام شده حکومت کره شمالی در مورد پرتاب یک فروند موشک بردبلند در اواسط ماه آینده صادر شده است.

دولت کره شمالی گفته است که پرتاب این موشک بردبلند جنبه علمی دارد و هدف از آن حمل و قراردادن یک ماهواره تحقیقاتی در مدار زمین است. کره شمالی در قطعنامه‌های سازمان ملل از پرتاب موشک و آزمایش آن منع شده است.

در مقابل، دولت‌های آمریکا، کره جنوبی و ژاپن گفته‌اند که کره شمالی در نظر دارد به بهانه حمل ماهواره، به آزمایش یک فروند موشک بردبلند مبادرت ورزد که می‌تواند در آینده برای حمل کلاهک اتمی در تهاجم میان قاره‌ای مورد استفاده قرار گیرد. این کشورها اقدام کره شمالی را تحریک آمیز و تهدیدی بالقوه علیه امنیت و صلح منطقه و جهان دانسته و به شدت محکوم کرده‌اند.

اوایل این هفته، "ناتوکی تاناکا"، وزیر دفاع ژاپن، در یک کنفرانس خبری گفت که "به واحدهای نیروهای دفاع ملی [ارتش] ژاپن دستورالعمل عمومی به منظور آمادگی برای اقدام علیه موشک‌های بالستیک متجاوز ابلاغ شده است."

وی گفت که با توجه به احتمال پرتاب موشک بردبلند کره شمالی، تمام واحدهای ارتش از جمله یگان‌های دفاع هوایی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

خبر آماده باش دفاع ضد موشکی ژاپن برای نخستین‌بار جمعه گذشته و زمانی انتشار یافت که تاناکا رسما صدور دستور وزارتی برای آمادگی جهت انجام عملیات دفاع ضد موشکی را تایید کرد و گفت که به فرماندهان نظامی دستور داده است تا تجهیزات دفاع ضد موشکی این کشور را برای عملیات علیه تجاوز موشکی احتمالی به حالت آماده باش درآورند. به گفته وی، این دستور به منظور "مقابله با تهدید نظامی علیه خاک ژاپن" صادر شده است.

با صدور مجوز نخست وزیر، نیروهای نظامی ژاپن می‌توانند موشک کره شمالی را در حریم فضایی ژاپن هدف قرار دهند و منهدم کنند.

آماده باش نظامی در ژاپن شامل واحدهای ردیابی و پرتاب موشک زمین به هوا مستقر در جزایر اوکیناوا در جنوب، و نواحی مرکزی توکیو، پایتخت این کشور می‌شود زیرا این احتمال وجود دارد که موشک کره شمالی در مسیر خود از فراز این مناطق عبور کند.

در این مورد، برخی از کارشناسان نسبت به خطرات احتمالی انهدام و سقوط قطعات موشکی بر فراز منطقه‌ای با تراکم جمعیت بالا مانند توکیو ابراز نگرانی کرده‌اند.

همچنین، به ناوشکن‌های نوع ایجیس مجهز به موشک‌های ضد موشک نیز دستور داده شده است تا در آب‌های اطراف جزایر اوکیناوا و دریای ژاپن مستقر شوند تا در صورت عبور موشک کره شمالی از فراز این مناطق، آن را ردگیری و منهدم کنند.

کره شمالی تاکید دارد که موشک بردبلند آن کشور در مسیر خود از فراز آب‌های آزاد عبور خواهد کرد و وارد حریم فضایی هیچ کشوری نخواهد شد اما دولت فیلیپین هم نسبت به عبور این موشک از فراز آن کشور ابراز نگرانی کرده و از آمریکا خواسته است مسیر آن را ردیابی کند.

این نخستین باری نیست که اقدام کره شمالی در پرتاب موشک بردبلند باعث واکنش تند کشورهای منطقه می‌شود.

در سال ۲۰۰۹، کره شمالی یک فروند موشک بردبلند را پرتاب کرد که در مسیر خود، از فراز خاک ژاپن نیز گذشت اما با وجود هشدار قبلی دولت ژاپن در مورد حمله به این موشک، این آزمایش بدون برخورد نظامی انجام گرفت.

در عین حال، آزمایش موشکی سال ۲۰۰۹ برای کره شمالی بدون هزینه نیز نبود زیرا شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آن، قطعنامه‌ای شامل تشدید تحریم‌های بین المللی علیه کره شمالی صادر کرد.

اوایل این هفته، کره شمالی دو فروند موشک بردکوتاه را نیز در سواحل غربی خود آزمایش کرد که ابراز نگرانی کره جنوبی در مورد افزایش توانایی تهاجمی حکومت کمونیستی در شمال را در پی آورد.

در واکنش به تصمیم کره شمالی برای پرتاب موشک بردبلند در ماه آینده، ایالات متحده اعلام کرده است که ارسال کمک‌های غذایی به آن کشور را فعلا به حالت تعلیق در آورده است.

با این‌همه، به نظر نمی‌رسد که مشکلات اقتصادی باعث توقف برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی شده و یا فعالیت ارتش چند صدهزار نفری آن را مختل کرده باشد.

حکومت کره شمالی تاکید دارد که ایالات متحده و متحدان آن کشور همواره در صدد تهاجم و اشغال خاک کره شمالی هستند و به این ترتیب، هزینه‌های سنگین نظامی و فشارهای اقتصادی برای محافظت در برابر چنین تهاجمی ضرورت دارد.

۱۳۹۱/۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...