نسخه چاپی

حاشیه‌حضور ضرغامی در جمع دانشجویان

رییس سازمان صداوسیما پس از مدت‌ها در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان حاضر و آماده‌ی پاسخگویی به پرسش‌های صریح آنان شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، جلسه با پرسش‌های صریح دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شروع شد و دانشجویان از برنامه‌های صداوسیما گرفته تا عملکرد این رسانه در انتخابات سال 88 را به نقد کشیدند.

برگزاری مراسم روز سه‌شنبه، حضور ضرغامی در جمع دانشجویان دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به تحصیل دخترش در این دانشگاه هم ربط داده شد و ضرغامی که به قول خودش آمده بود تا تنها شنونده‌ی انتقادها باشد، از نامه‌ی تشکرآمیز تعدادی از دانشجویان خبر داد و گفت که از آنها خواسته است امروز فقط روز انتقاد باشد.

در این نشست دانشجویان از ضرغامی خواستند تا دوربین‌های صداوسیما خاموش باشد تا بتوانند به راحتی پرسش‌هایشان را از رییس سازمان صداوسیما بپرسند.

پرسش‌های دانشجویان در مقاطعی به قول ضرغامی به حاشیه کشیده شد و رییس سازمان صداوسیما به آنان یادآور شد که برای پاسخگویی به پرسش‌های علمی به دانشگاه آمده است؛ با این حال ضرغامی تلاش کرد تا حدودی به پرسش‌های صریح دانشجویان پاسخ گوید.

نمایندگان انجمن اسلامی ارتباطات و انجمن بسیج ارتباطات دانشگاه تهران از جمله کسانی بودند که برای طرح سوال از ضرغامی به جایگاه آمدند. سوال‌هایی از قبیل این‌که صداقت در کلام وجود ندارد، تصویری از فعالان کارگری در صداوسیما دیده نمی‌شود، آزادی بیان وجود ندارد، نقض قانون، افراط در استفاده از تکنولوژی، ایدئولوگ بودن صدا و سیما، مصرف بیهوده از امکانات دولتی، ضدتبلیغ‌های عجیب و غریب، کمبود نیرو، انسان‌ساز نبودن دانشگاه صدا و سیما و نقد مناظرات به صورت کلی در تلویزیون از جمله انتقادهایی بود که دانشجویان گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مطرح کردند.

پرسش‌های دانشجویان از رییس سازمان صداوسیما برای لحظاتی به نزاع لفظی بین خودشان انجامید و برخی از دانشجویان گروه‌های آموزشی دیگر نیز خواستار طرح پرسش‌هایشان بودند. ضرغامی همچنین برای لحظاتی با بوسیدن روی یکی از دانشجویان پسر سعی در آرام کردن اوضاع داشت.

او این اتفاقات را به دعاوی اخیر مجلس و دولت ارتباط داد و خطاب به دانشجویانی که پرسیده بودند چرا تلویزیون نشست پر التهاب دولت و مجلس در سال گذشته را پخش نکرد؟ گفت: آیا شما دوست داشتید، دعوای شما رسانه‌یی می‌شد؟

رییس سازمان صداوسیما در این نشست با پرسش‌هایی درباره‌ی عملکرد رادیو و تلویزیون در جریان انتخابات چهار سال قبل مواجه و یادآور شد بلافاصله پس از انتخابات 88، مفصلا با موسوی و کروبی ملاقات و صحبت‌هایی در زمینه‌ی حضورشان در تلویزیون داشته است.

ضرغامی با اشاره به انتخابات سال 88، خطاب به دانشجویان گفت: شما هر فکر سیاسی که دارید برای خودتان محفوظ بماند. مبادا تعلق به یک فرد یا یک جناح یا یک حزب باعث شود که حقایق را نبینید. ما از طریق قانون اساسی این مباحث را دنبال می‌کنیم. در انتخابات 88 بلافاصله پس از انتخابات، مفصلا با موسوی و کروبی صحبت‌هایی در زمینه‌ی حضورشان در تلویزیون داشتم و با آنها ملاقات کردم و به آنها گفته بودم که آراء همین است. اگر هم خیلی تغییر کرده باشد 500 هزار رأی تغییر خواهد داشت. اما متاسفانه یک عده از این فضایی که در کشور ایجاد شد سوءاستفاده کردند و ضربه زدند.

رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به این‌که خطاب به موسوی گفته است پس از 20 سال کسی شما را نمی‌شناخت، شما واقعا در انتخابات 88 شناخته شدید و 13 میلیون رأی دارید، گفت: به او گفتم که با تاکید بر قانون حتما می‌توانید در دوره‌های بعد کاملا متفاوت باشید. اما متاسفانه او اعلام کرد که زمانی به تلویزیون می‌آیم که تنها پشت دوربین باشم و یک‌نفره بیانیه بخوانم.

ضرغامی هم‌چنین به ویژگی‌های کروبی در مجلس ششم اشاره کرد و گفت: در این مجلس ششم اقدامات و رفتارهای او را ستایش می‌کنم. ایشان به شدت تلاش کردند در مجلس ششم خیلی از تنگ‌نظری‌هایی که تندروها در مجلس داشتند را صداوسیما نشان دهد اما در مجلس‌های بعدی اینگونه نبود.

رییس سازمان صداوسیما در عین حال گفت: مجلس ششم خلاف قانون اساسی تحصن کرد، این در حالی است که بر اساس قانون اساسی تحصن نداریم. آنها گفته بودند یا حرف ما یا رهبری کوتاه بیاید. این در حالی است که ولایت فقیه همه جوره بن‌بست‌ها را حل کرده است. با این رویکرد آنها دیگر نمی‌توانند نماینده شوند بلکه می‌توانند تنها یک شخصیت سیاسی باشند.

ضرغامی در پاسخ به سوالی پیرامون تمرکزگرایی و مطلق‌گرایی صدا و سیما و عدم وجود تلویزیون خصوصی گفت: در زمان مجلس ششم شورای اسلامی که مجلس در دست اصلاح‌طلبان بود و در جریان بازنگری قانون اساسی ازجمله افرادی که اعتقاد داشتند باید بحث رسانه‌ای به صورت متمرکز در صدا و سیما باشد افرادی همانند موسوی خوئینی‌ها و عبدالله نوری بودند. این اصلاح‌طلبان بودند که در بازنگری قانون اساسی؛ تمرکز را با استدلال در صدا وسیما خواستار شدند.

او ادامه داد: بنده ممکن است اصلا یک سال دیگر در صداوسیما نباشم. 9 سال از مدیریتم گذشته و نمی‌دانم فردا در صداوسیما هستم یا نه. اصلا به عنوان یک کارشناس رسانه می‌مانم در صداوسیما یا نه. امروز یک جنگ رسانه‌ای بین ایران به‌عنوان جبهه اسلام و غرب وجود دارد و ما در این جنگ تلاش داریم پیروز شویم. حسنین هیکل(نویسنده بزرگ مصری) می‌گوید ایران یکبار در دوره خشایارشاه و یکبار در دروه انقلاب اسلامی و با ولایت فقیه توانست سواحل مدیترانه را فتح کند.

وی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: امروز من صریح می‌گویم که اصلاح‌طلبان هیچ مشکلی برای حضور در انتخابات ندارند. من با آن‌ها جلسه داشتم و می‌دانم که آن‌ها با چند کاندیدا در انتخابات شرکت می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز هیچ مخالفتی با حضور آن‌ها ندارد و اصلا نظر ایشان مخالفت با حضور اصلاح‌طلبان نیست. اما باید یک فاصله‌گذاری بین اصلاح‌طلبان با کسانی که قانون اساسی و نظام را قبول ندارند، گذاشته شود.

ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره میزان رضایت مردم از سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون افزود: حفظ این خط رضایت بسیار سخت است، زیرا در جامعه ما افرادی هستند که معتقدند که خانم‌ها نباید در تلویزیون خبر بگویند و بعضی معتقدند که صدا وسیما باید از این باز‌تر شود یا گروهی معتقدند که نباید منبر‌ها و مداحی‌ها در تلویزیون‌ها پخش شود درحالی‌ که این منبر‌ها و مداحی‌ها در تلویزیون 20 درصد مخاطب دارد.

رییس سازمان صدا و سیما حفظ وحدت ملی را بسیار مهم دانست و افزود: بسیاری از سخنان مراجع و مداح‌ها را که در یک مسجد برای هزار نفر گفته می‌شود و یا در یک حسینیه ایراد می‌شود نمی‌توان به صورت عمومی پخش کرد. به طور مثال آیت الله وحید خراسانی سخنرانی‌های خوبی در قم ایراد کردند اما زمانی که ما فیلم آن را گرفتیم و می‌خواستیم پخش کنیم هم خود ایشان و هم ما به این توافق رسیدیم که بخشی از صحبت‌ها که برای عموم مناسب نیست ؛ پخش نشود.

ضرغامی هم‌چنین در نشست با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره‌ی لزوم هماهنگی صداوسیما با مسؤولان کشور برای زودتر اعلام کردن خبرهای مهم و استراتژیک، گفت: در ارتباط با این مساله با توجه به این‌که باید نظرات و آرای مسؤولان کشور را داشته باشیم، این مساله رخ می‌دهد. بنده خود در ارتباط با این مساله با مسؤولان درگیر هستم که چرا زود هماهنگ نمی‌کنند و خبر مهم این‌گونه به تأخیر می‌افتد.

رییس سازمان صداوسیما همچنین درباره پارازیت‌ها اظهار نظر کرد و گفت: صداوسیما در قبال این مساله هیچ مسؤولیتی ندارد و در واقع پارازیت هیچ ربطی به صدا و سیما ندارد و ماهواره‌های صدا و سیما فقط یک ابزار دریافت و ارسال شبکه‌ها هستند.

ضرغامی هم‌چنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر منفی این سیگنال‌ها بر روی سلامتی و مطالبی که درباره عقیم شدن افراد مطرح می‌شود، گفت: هیچ نهاد پزشکی این مساله را تایید نکرده است. اگر ارسال و دریافت سیگنال‌ها باعث عقیم شدن مردم شود در این صورت همه‌ی مدیران صدا و سیما باید عقیم باشند؛ به جهت این‌که در این سازمان حضور دارند و قدرت آنها 10 برابر بیشتر است.

این صحبت‌ها از سوی رییس سازمان صداوسیما برای لحظاتی با خنده دانشجویان حاضر همراه بود.

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با رییس سازمان صداوسیما، از ساعت 15 و 30 دقیقه شروع شد و حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید. ضرغامی پس از پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران، برای مدتی در تالار ابن خلدون ماند و به صحبت‌های منتظر قائم، یکی از مدرسان این دانشگاه گوش داد. او سپس نشست را پیش از پایان برای شرکت در جلسه‌ای با آیت‌الله جنتی ترک کرد.

۱۳۹۲/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...