نسخه چاپی

شرایط سنی جدید برای خرید هواپیما

معاون وزیر راه با بیان اینكه برای آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما منتظر تأیید مجلس و ابلاغ دولتیم، با تشریح شرایط جدید سنی برای خرید و واردات هواپیما به كشور گفت: هواپیماهای خریداری شده باید سه‌چهارم از عمر مفیدشان باقی مانده باشد.

به گزارش نما کاپیتان حمیدرضا پهلوانی در گفت‌وگو با فارس درخصوص همکاری با ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما و ارائه تسهیلات نوسازی ناوگان هوایی از محل صندوق توسعه ملی‌ اظهار داشت: در حال حاضر برای بهینه‌سازی عمر ناوگان هواپیمایی کشور، سازمان هواپیمایی کشوری چندین برنامه را همزمان اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها تسهیل مسیر ایرلاین‌ها برای خرید و ورود هواپیماهای نو به صنعت از طریق ارائه تسهیلات است.

وی با بیان اینکه در این راستا توافقاتی با مراجع مالی نظیر صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی داشته‌ایم، تصریح کرد: ‌توافق شده است تا درصد بالایی از قیمت هواپیماهای نو، در قالب تسهیلات، به ایرلاین‌ها پرداخت شود ضمن آنکه خود هواپیما به عنوان ضمانت تسهیلات در رهن قرار می‌گیرد.

پهلوانی گفت: در این صورت ایرلاین‌ها می‌توانند با اختصاص درصد پایینی از نقدینگی و دریافت تسهیلات بلند‌مدت، هواپیماهای نو وارد ناوگان هوایی کشور کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهارداشت: این خود فرصتی برای نوسازی ناوگان و جایگزینی هواپیماهای فرسوده با هواپیماهای نو است.

وی اضافه کرد: منابع مالی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی خواهد بود تا ایرلاین‌ها بتوانند از این منبع استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون دو شرکت هواپیمایی در حال استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هستند و بقیه شرکت‌ها در حال رایزنی هستند تا به نوعی بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

* هواپیماهای خریداری شده باید سه‌چهارم عمر مفیدشان باقی‌مانده باشد

وی یادآور شد: از طرفی دیگر تعدادی هواپیمای قدیمی ناوگان که پارامترهای مورد نیاز استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری را در حال از دست دادن هستند، از رده عملیاتی خارج کرده‌ایم که نمونه آن زمین‌گیر کردن تمامی هواپیماهای فرسوده یک شرکت هواپیمایی از بیستم فروردین امسال بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال آن است که عمر ناوگان هواپیماهایی که قرار است وارد صنعت شود را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: در این راستا حداکثر عمر هواپیما برای ورود به ناوگان هوایی کشور در سال جاری را 11 ‌سال قرار داده‌ایم که با احتساب این سن، یک هواپیما می‌تواند دو‌سوم عمر باقی‌مانده خدمتی خود را در صنعت پرواز کند.

وی توضیح داد: این رقم قطعاً برای سال‌های آینده تغییر خواهد کرد و در واقع کاهش می‌یابد و احتمالاً به سه چهارم عمر مفید خدمتی هواپیما افزایش می‌یابد و پس از آن در سال‌های بعد به سمت نوگرایی کامل ناوگان گرایش پیدا می‌کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: امیدواریم با اجرای این موارد، نوسازی ناوگان هوایی کشور محقق شود و تا پایان امسال نیز سن متوسط ناوگان تا حدی کاهش یابد.

* ورود 3 فروند هواپیمای BAE با گنجایش 300 صندلی به ناوگان در فروردین 92

پهلوانی اضافه کرد: در سال جاری 3 فروند هواپیمای BAE با گنجایش 300 صندولی پرواز به ناوگان هوایی کشور افزوده شد.

وی توضیح داد: این تعداد هواپیما از آن دسته هواپیماهای جدیدی است که سال گذشته وعده ورود آن را داده بودیم.

* برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منتظر تأیید مجلس و ابلاغ دولت هستیم

وی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق اهداف برنامه پنجم، تصریح کرد: در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری هدف‌گذاری، تصمیمات و برنامه‌‌ریزی‌های خود را انجام داده است.

وی اضافه کرد: در حال انجام هماهنگی با تمامی مراجع ذیربط هستیم تا بستر آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما فراهم شود.

وی یادآور شد: اما برای آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما، دستورالعمل و مصوبه‌ای از قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی لازم داریم و پس از آن به دستورالعمل دولت برای اجرا می‌رسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنابراین اگر این دو پارامتر کنار هم قرار گیرند، سازمان هواپیمایی کشوری طبق اهداف برنامه که از همین امسال هدف‌گذاری شده است نرخ‌های بلیت را آزاد می‌کند.

وی تأکید کرد: سازمان پیگیر این موضوع است و برنامه‌های خود را برای آزادسازی کامل در اختیار داریم اما این پروسه دستوری باید از طریق قوه مقننه و هیئت دولت به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی در آمادگی کامل برای آزادسازی نرخ بلیت است و در این‌باره منتظر تأیید قوه مقننه و ابلاغ آن از سوی دولت هستیم.

* ایرلاین‌ها مکلف به تسویه‌حساب با شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش هستند

وی درباره پیگیری رفع مشکلات پیش‌روی ایرلاین‌ها در تسویه حساب بدهی با شرکت‌ فرودگاه‌های کشور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال رعایت ضوابط ایمنی است و به همین نسبت اگر زمانی در یک فرآیند مطالعاتی متوجه شویم که زمینه ایمنی در حال به خطر افتادن است قطعاً دخالت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ‌یکی از این زمینه‌ها، بدهکاری ایرلاین‌ها به منابع مختلف نظیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت فرودگاه‌های کشور است.

وی اضافه کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با این هدف که ساختار ایمنی در صنعت هواپیمایی نباید هیچگاه به خطر بیفتد پیگیری بدهکاری ایرلاین‌ها است و تشویق‌های لازم را برای تسویه حساب ایرلاین‌ها در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: در این باره جلسات مختلفی با همه دست‌اندرکاران صنعت نظیر مدیران عامل ایرلاین‌ها، مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مسئولان شرکت فرودگاه‌های کشور برگزار شد تا بدین ترتیب بدهی ایرلاین‌ها در یک فرایند زمانی مشخص تسویه شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم این پرداخت بدهی‌ها تسریع شود زیرا هرچه بدهی‌ها انباشته شود، قدرت پرداخت بدهی‌ها توسط ایرلاین‌ها کاهش می‌یابد و به جایی می‌رسد که ممکن است خود پرواز نیز از این موضوع متضرر شود و ساختار ایمنی پروازها در روند کار به خطر بیفتد.

وی اظهار داشت: بنابراین طبیعی است که سازمان هواپیمایی کشوری حق خود می‌داند شرکت‌ها را مکلف به پرداخت بدهی‌هایشان کرده و منابع درخواستی را در یک پروسه هماهنگ پرداخت بدهی، هموار کند که این فرایند هم‌اکنون در حال انجام است اما به کندی اجرا می‌شود.

۱۳۹۲/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...