نسخه چاپی

مالكی: عراق در آستانه جنگ داخلی‌ است

در پی بالا گرفتن ناآرامی‌ها در عراق، نخست وزیر این كشور نسبت به از آغاز جنگ داخلی در عراق و گسترش اقدامات خشونت آمیز در این كشور هشدار داد.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی نوشت: نوری المالکی، نخست وزیر عراق در سخنانی تلویزیونی خطاب به ملت عراق نسبت به آغاز جنگ داخلی در کشورش و گسترش اقدامات خشونت آمیز و درگیری در بیشتر شهرهای این کشور هشدار داد.

وی عنوان داشت: روی سخن من با روسای قبایل، فرهیختگان و اصحاب رسانه‌ها است و از آنها می خواهم که در مقابل کسانی که قصد دارند بار دیگر جنگ داخلی و طائفه‌ای را به عرق بازگردانند سکوت نکنند.

المالکی ادامه داد: نتیجه‌ای که از مذاکره و تفاهم محقق می‌شود هرگز از اقدامات تروریستی محقق نخواهد شد و باید بگویم که خواسته‌های قانونی مردم جز از طریق مذاکره و تفاهم به دست نمی‌آید و راه تحقق این خواسته‌ها اقدامات تروریستی نیست.

نخست وزیر عراق در ادامه القاعده و بقایای حزب بعث عراق و نیز برخی از کشورهای منطقه را به تلاش برای هدف قرار دادن عراق و ضربه زدن به این کشور متهم کرد.

وی گفت: ما در میان ملت عراق دشمنی نداریم، دشمن ما فقط القاعده، گروه‌های تروریستی و بقایای حزب بعث هستند که هدفشان برافروختن آتش فتنه در عراق است.

نخست وزیر عراق همچنین خاطرنشان کرد: برخی طرف‌های خارجی هستند که می‌خواهند عراق را به گرداب ناآرامی بکشانند.

المالکی تاکید کرد: دولتش هرگز به هیچ یک از نیروهای امنیتی و ارتش عراق اجازه دست درازی به شهروندان عراقی را نمی‌دهد.

المالکی در این اظهارات از چهره‌های سرشناس استان‌های غربی و شمالی عراق خواست تا برای مذاکره با دولت آمادگی خود را اعلام کنند.

وی گفت: آنچه در شهر الحویجه و "شهرک سلیمان بیک" در استان صلاح‌الدین اتفاق افتاد تاکیدی است بر اینکه ما باید هرچه سریعتر به این مساله پایان داده و به مسئولیت‌ خود عمل کنیم. من به صراحت اعلام می‌کنم که اگر آتش فتنه در عراق شعله ور شود هیچ برنده و بازنده‌ای نخواهد داشت.

از سوی دیگر با پایان ضرب‌الاجل اعلام شده از سوی عشایر عراقی برای خروج نیروهای ارتش از شهرها، مقامات بغداد در بیشتر مناطق ناآرام شمال و مرکز این کشور منع آمد و شد اعلام کردند.

بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره، در درگیری‌های شهر موصل دست کم 50 تن از شبه نظامیان وابسته به عشایر و نیروهای دولتی کشته شدند.

بنا به گزارش این شبکه خبری این درگیری‌ها با حملات گروه‌های مسلح به نظامیان مستقر در اطراف و داخل شهر موصل آغاز شد.

همچنین در سامرا نیز در درگیری نیروهای مسلح قبیله‌ای با نیروهای امنیتی یک پلیس و دو غیرنظامی کشته شدند. در شهر فلوجه درگیری‌ها در شماری از مناطق این شهر خسارت‌های مالی سنگینی را به برخی از مناطق تجاری وارد کرد و بنا به گزارش شبکه اسکای نیوز دو تن از نیروهای امنیتی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

در همین راستا ارتش عراق نیز به گروه‌های مسلح وابسته به عشایر که بخش‌هایی از استان صلاح‌الدین را به تصرف خود درآورده‌اند 48 ساعت فرصت داد تا این مناطق را ترک کنند.

یک مقام نظامی بلندپایه اعلام کرد: در نشست امنیتی روز پنج شنبه ( 5 اردیبهشت) در استان دیالی تصمیم گرفته شد که به گروه‌های مسلح این مناطق 48 ساعت فرصت داده شود و پس از آن ارتش برای پاکسازی منطقه از گروه‌های مسلح وارد عمل می‌شود.

گروه‌های مسلح از عصر روز چهارشنبه شهرک سلیمان بیک واقع در 150 کیلومتری شمال بغداد را تحت کنترل گرفته‌اند.

این مقام نظامی در ادامه عنوان داشت: در نشست فرماندهان امنیتی و نظامی ما، مسئولان منطقه ضمن بررسی آخرین تحولات سلیمان بیک توافق شد که نیروهای پلیس در سراسر منطقه سلیمان بیک مستقر شده و گروه‌های مسلح را از این منطقه خارج کنند.

وی افزود: براساس این توافقنامه نیروهای دولتی بار دیگر منطقه را به کنترل خود درآورده و منازل را با حضور سران سرشناس قبال تفتیش می کنند.

از سوی دیگر منابع آگاه در فهرست العراقیه نیز اعلام کردند: علاوه بر صالح المطلق، معاون نوری المالکی چند تن از وزیران فهرست العراقیه نیز استعفای خود را آماده کردند و به زودی به شکل رسمی به مالکی تقدیم می‌شود.

این استعفا در اعتراض به آنچه که کشتار شهر الحویجه خوانده می‌شود، است.

درگیری‌ها در عراق زمانی آغاز شد که نیروهای دولتی بامداد سه شنبه به محل تجمع مخالفان نوری المالکی در اطراف شهر الحویجه حمله کردند که بنا به گفته مخالفان در این حمله دست کم 50 تن از معترضان کشته شدند.

از روز سه شنبه درگیری میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان وابسته به عشایر عراق آغاز شده که تاکنون بیش از 150 تن از دوطرف را به کام مرگ کشانده، مساله‌ای که احتمال آغاز جنگ داخلی در عراق را افزایش داده است.

۱۳۹۲/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...