نسخه چاپی

بیكاری، اروپا را تكان داد

سوئیس 150 هزار نفر بیكار دارد و اسپانیا 6 میلیون نفر.روز پنجشنبه انتشار آخرین آمار بیكاری در اسپانیا خبر اول رسانه‌های اروپا بود. متعاقباً در ساعات پایانی روز موج تظاهرات‌كنندگان خشمگین اسپانیایی در مقابل پارلمان این كشور بیانگر خشم و نگرانی مردمی بود كه همانند گذشته چاره‌ای جز به خیابان در مقابل خود نمی‌دیدند.

آمار بیکاری در چهارمین اقتصاد منطقۀ یورو طبق آمار منتشر شده از سوی موسسۀ ملی آمار اسپانیا به رقم 27.16% جمیعت فعال رسیده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین اسپانیا برای اولین بار در طول تاریخ خود بیش از 6 میلیون بیکاری دارد. طبق اطلاعات مرکزی ملی آمار اسپانیا، در پایان ماه مارس این کشور نزدیک به 6.202.700 بیکار داشت که 237.400 نفر بیشتر از سه ماهۀ قبل از آن بود.

نرخ بیکاری در میان جوانان کمتر از 25 سال به نرخ شگفت‌آور 57.2% نیز می‌رسد. البته پیشتر نیز پیش‌بینی شده بود که به دلیل کاهش ورود توریست‌های‌ فصلی این تعداد به جمیعت بیکار کشور اضافه شود. به طور سنتی سه ماهۀ اول سال به لحاظ درآمد توریسم چنگی به دل نمی‌زند و در این دورۀ زمانی فعالیت‌های ساخت و ساز در کشور نیز تقریباً تعطیل است.

آمار گویای آنست در طول یکسال نزدیک به 800.000 نفر به آمار بیکاران اسپانیا افزوده شده است و وضعیت بسیار بدی را برای خانوارهای اسپانیایی به وجود آورده است، نزدیک به 1.9 میلیون خانوار اسپانیایی هستند که همۀ اعضای خانواده‌شان بیکار هستند و شغلی ندارند. در کشوری که خدمات اجتماعی در آن بسیار پائین است، همبستگی خانوادگی نیز دچار محدودیت‌های سختی شده است.

افزایش آمار بیکاران اسپانیایی را باید چالش اساسی و مهم دولت ماریانا راخوی، نخست وزیر اسپانیا و عدم توانایی وی برای مهار آن دانست. نخست وزیری که با شعار مهار بحران روی کار آمده بود، امروز ناتوان از مهار بحران و گسترش آنست.

حال کشورهای مرفه خوب است

خانوارهای اسپانیایی در حالی با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند که آمار بیکاری در کشورهای شمال اروپا بسیار اغواکننده به نظر می‌رسد:

نروژ: 3.6%
اتریش: 4.8%
سوئیس: 3.2%
آلمان: 5.4%

به گزارش خبرآنلاین، ارقام رویایی بیکاری در کشورهای شمال اروپا در مقایسۀ با ارقام حیرت‌آور کشورهای جنوب، گویای شکاف عمیق میان کشورهای اروپایی است. تعداد بیکاران در سوئیس به 150 هزار نفر خواهد رسید در حالیکه رقم بیکاران در اسپانیا 6 میلیون نفر است.

البته باید این واقعیت را نیز در نظر گرفت که مثلاً نرخ رویایی بیکاری در کشوری همچون نروژ که نه عضو اتحادیه اتحادیه اروپا و نه یورو است و از سویی دارندۀ بزرگترین ذخایر نفتی است، امری طبیعی به نظر می‌رسد. چرا که تا اندازۀ زیادی از سرایت دومینوی بحران اقتصادی در امان مانده و درآمدهای نفتی در زمانی که دولت بدان نیاز دارد، به یاری بحران‌های داخلی می‌آیند.

آلمان دیگر کشور موفقی که آمار بیکاری در آن پائین است، سیاست مبتکرانه را در برخورد با بیکاری در پیش گرفت. ایجاد مشاغل نیمه وقت این امکان را برای بسیاری از آلمانها ایجاد کرد که دارای شغل باشند.

۱۳۹۲/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...