نسخه چاپی

دولت اوباما و تنگنای مداخله نظامی در سوریه

دولت آمریكا خوب می‌داند در وضعیت حاضر صرف یك ادعای مشكوك و اثبات‌نشده نمی‌تواند علیه سوریه دست به حمله نظامی بزند؛ اما از طرفی هم نمی‌خواهد فرصت پیش‌آمده را از دست بدهد و ناظر ناكامی تروریست‌ها در سوریه باشد...

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 27 آوریل 2013 (7 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریکا در قبال بحران سوریه پرداخت و نوشت: نامه روز پنج‌شنبه کاخ سفید به رهبران کنگره نشان می‌دهد استفاده حکومت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی، بحث در مورد مداخله نظامی مستقیم آمریکا در سوریه را برانگیخته است. در این نامه که پس از ارسال نامه‌ای از سوی هشت سناتور به رئیس‌جمهور (در مورد به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه) ارسال شده، آمده است: جامعه اطلاعاتی ما با درجات مختلف اطمینان، برآورد می‌کند که رژیم سوریه از تسلیحات شیمیایی به‌ویژه عامل شیمیایی سارین در سطح محدود در سوریه استفاده کرده است. سناتور جان مک‌کین از حزب جمهوری‌خواه و از امضاکنندگان نامه به کاخ سفید می‌گوید: باراک اوباما از خط قرمز مربوط به بحران سوریه گذشته است... نه‌تنها جامعه اطلاعاتی ما، بلکه نکته مهم اینکه اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، انگلستان و فرانسه نیز چنین موضوعی را تأیید کرده‌اند... رئیس‌‌جمهور به طور شفاف اعلام کرده است که این مسئله خط قرمز است.
در ادامه مقاله آمده است: اما مشخص نیست که آیا بحران کنونی سوریه از خط قرمز آمریکا گذشته است. کاخ سفید نیز پیش از هر اقدامی به دنبال گرفتن تأیید از برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا است. در نامه ارسالی برای کاخ سفید آمده است: به‌طور دقیق به دلیل اینکه رئیس‌جمهور، این مسئله را بسیار جدی می‌گیرد، ملزم هستیم که به‌طور کامل تمام شواهد و مدارک مربوط به استفاده از تسلیحات شیمیایی را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم. «رابرت ای هانتر» که در دوره جیمی کارتر عضو شورای امنیت ملی آمریکا بوده، می‌گوید: این خلأ محتوایی در این نامه وجود داشت که چه کسی احتمالاً به اقدام عملی دست خواهد زد... این نامه دارای محتوای مبهم است تا تمام گزینه‌ها حفظ شود... و برای آمادگی و برنامه‌ریزی دقیق وجود داشته باشد... می‌توانید شورشیان را مسلح کنید، می‌توانید منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنید، می‌توانید از توان هوایی استفاده کنید... در حال حاضر، ظرفیت به‌کارگیری توان هوایی با خطر نسبتاً کم را در اختیار داریم.
در پایان مقاله آمده است: «وینی وایت»، معاون سابق اداره اطلاعات خاورمیانه و جنوب آسیای وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید: به نظر می‌رسد که وضعیت به خط قرمز مورد نظر دولت اوباما نرسیده است، به‌دلیل اینکه به‌طور مشخص درون جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد کاربرد تسلیحات شیمیایی از سوی رژیم اسد اختلاف نظرهایی وجود دارد... این پرسش نیز مطرح است که آیا کاربرد تسلیحات شیمیایی چشمگیر بوده یا اینکه در سطح نسبتاً اندکی به‌کار رفته است و میزان خطر ناشی از تکرار این اقدام نیز مورد پرسش قرار دارد. در عین حال، میان کارشناسان خاورمیانه در آمریکا این اختلاف نظر وجود دارد که آیا دولت آمریکا باید در سوریه مداخله نظامی صورت دهد یا خیر؟ که البته دولت اوباما در برابر این گزینه مقاومت کرده است.

 تحلیل‌: دولت آمریکا خوب می‌داند در وضعیت حاضر صرف یک ادعای مشکوک و اثبات‌نشده نمی‌تواند علیه سوریه دست به حمله نظامی بزند؛ اما از طرفی هم نمی‌خواهد فرصت پیش‌آمده را از دست بدهد و ناظر ناکامی تروریست‌ها در سوریه باشد؛ از این رو به همراه سایر هم‌پیمانانش در تلاش است تا با بازی‌کردن با ادعای مطرح شده برای فشار بیشتر بر حکومت سوریه فرصت‌سازی کند. این در حالی است که تعدادی از کشورهای غربی، آمادگی خود را برای ورود به این بازی اعلام کرده‌اند.

۱۳۹۲/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...