نسخه چاپی

پس از تاخير صورت گرفت؛

معرفی 30 معتمد به هیات مركزی نظارت بر انتخابات

معاون سیاسی وزیر كشور از معرفی 30 نفر از شخصیت های مذهبی، سیاسی‌،فرهنگی و اجتماعی از سوی وزیر كشور به عنوان متعمد به هیات مركزی نظارت بر انتخابات طبق تبصره یك ماده 31 قانون انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش نما یک هفته پس از آنکه «حسین مظفر معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه قانون انتخابات توسط وزارت کشور تا کنون اجرا نشده است و در این خصوص خبرهای خوبی به ما نرسیده و در اجرای قانون تعلل ورزیده شده است»[ایــنــجــا] سید صولت مرتضوی که در برنامه صبح با خبر شبکه خبر حضور یافته بود درباره تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات اظهار کرد: متاسفانه در آستانه انتخابات نمایندگان محترم طرح هایی می‌دهند که باعث می‌شود قانون انتخابات دستخوش تحولاتی شود و به تبع این موضوع برنامه‌های که وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها نیز دارند، دستخوش تغییرات می‌شوند، البته این حق نمایندگان محترم است.
وی افزود:از جمله تغییراتی که در مجلس قانون انتخابات از جمله ماده 31 این قانون داشت این بود که وزارت کشور زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات فعالیت کند، همچنین در تبصره 1 این ماده آورده شده که وزیر کشور حداقل 5 ماه قبل از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری 30 نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی،‌فرهنگی و اجتماعی کشور را که دارای صلاحیت‌های مندرج در تبصره 3 ماده 39 این قانون باشند به عنوان معتمد به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی می‌کند.
مرتضوی با تاکید بر این‌که در این مورد از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان قصوری شکل نگرفته است، اظها رکرد: متاسفانه برخی دوستان که اظهار نظر می‌کنند فقط بخشی از قانون را می‌بینیند و به بخش دیگر توجه ندارند.
وی ضمن این‌که از معرفی 30 نفر از شخصیت‌های مندرج در تبصره یک به هیات مرکزی نظارت خبر داد اظهار کرد: الحمدالله سطح تعاملات بالا است و دستگاه اجرایی با بخش نظارت هیچ مشکلی ندارد و در زمانی که ضرورت داشته باشد این هیات اجرایی تشکیل می‌شود.
وی همچنین گفت: این‌که هیات نظارت کمی دست نگه داشته است بخاطر این است که طیف‌بندی‌های سیاسی کاملا شفاف شوند و افراد مشخص شود تا این‌که افراد مورد نظر جهت‌گیری‌های سیاسی نداشته باشند.
معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه با بیان این‌که افرادی که می‌خواهند در این بحث اظهار نظر کنند قبل از آن قوانین را مطالعه و یا این‌که به خود زحمت دهند از ما پیگیری‌های لازم را انجام دهند،تصریح کرد: قبل از این‌که تشویش اذهان شود باید قانون را مطالعه کرد.
مرتضوی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات سر موقع خود برگزار خواهد شد؟ اظهار کرد: جمهوری اسلامی در دوران جنگ انتخابات را سر موقع خود برگزار کرده است، حال که ملت ما در اوج اقتدار است، نیز انتخابات را سر وقت خود برگزار خواهد کرد.
وی هم چنین در بخشی دیگر از سخنان خود با مورد توجه قرار دادن انتخابات شوراها و حضور اقشاری در این عرصه همچون هنرمندان و ورزشکاران گفت: متاسفانه برخی اوقات بعضی قضاوت‌ها صحیح نیست، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات مطلق به یک تیره و قوم خاص نیست، بلکه به همه سلایق تعلق دارند و هنرمندان و ورزشکاران،‌ اقتصادان آحاد مختلف مردم در آن سهم دارد و انتخاب حق مردم است.
وی در ادامه با بیان این‌که پیش‌بینی ما این است که برای انتخابات پیش‌رو نزدیک 67 هزار شعبه اخذ رای داشته باشیم، اظهار کرد: در هر شعبه اخذ رای تا 22 نفر عضو حضور خواهند داشت و باید گفت که با توجه عوامل پیشتیبانی، نظارتی،‌انتظامی و بازرسین بالغ بر یک میلیون و 200هزار نفر عوامر مربوط به انتخابات را پشتیبانی می‌کنند.
مرتضوی همچنین درباره فعالیت‌های که کاندیداهای احتمالی هم اکنون و قبل از زمان تبلیغات رسمی انجام می‌دهند، اظهار کرد: ما هم اکنون کسی را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری نداریم و فعالیت با این عنوان مجاز نیست.
وی افزود: تبلیغات زمانی آغاز می‌شود که شورای نگهبان فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده را به وزارت کشور اعلام کند و پس از آن وزارت کشور فهرست اسامی را منتشر کنند و بعد از آن نامزدها 20 روز فهرست تبلیغات خواهند داشت.
وی با تاکید بر این که ما بحثی به نام تبلیغات غیررسمی نداریم گفت: یک بحث تببین شرایط مربوط انتخابات است که رجال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و مسوولان برگزارکننده و شورای نگهبان در مورد آن نظر می‌دهند یک بحث هم بحث تبلیغات است که در مورد آن باید گفت در حال حاضر هر چه که شبهه تبلیغ داشته باشد خلاف قانون است و وقتی که می‌گویم قانون،‌قانون است ، همه باید به آن تن دهیم.

۱۳۹۲/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...