نسخه چاپی

پورمحمدی: قدرت اجرایی نباید در دست یك عده‌ باشد

كاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر تصمیمی كه شورای نگهبان در مورد رد یا صلاحیت من بگیرد، شاید آن را قبول نداشته باشم، اما به طور جدی تسلیم آن تصمیم هستم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در حاشیه برنامه‌ای که در دانشگاه صنعتی‌شریف برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا از اختیاراتی که در قانون اساسی برای رییس‌جمهور در نظر گرفته شده، اطلاع دارید؟ اظهار کرد: قانون اساسی ما ظرفیت و اختیارات فوق‌العاده‌ای دارد و مهم این است که انسان سهم دقیق و صحیح از قانون اساسی و جایگاه خودش داشته باشد. کشور ما با یک تعریف خاص قوا را از یکدیگر تفکیک کرده است. همچنین در قانون اساسی ضعف‌هایی هم وجود دارد که می‌توان هوشمندانه آن را برطرف کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این‌که اگر شورای نگهبان در تایید و رد صلاحیت شما تصمیم خاصی بگیرد، شما این تصمیم را حجت می‌دانید؟ خاطرنشان کرد: من در این رابطه به طور جدی و مصمم تسلیم هستم. دلیلی ندارد آن تصمیم را قبول داشته باشم، اما باید منطقا تسلیم باشم و این را جزو اخلاق فاخر قانونی و مدنی می‌دانم، بنابراین این روش و منش را باید در جامعه خود ترویج کنیم.

به گزارش ایسنا، پورمحمدی که در دانشگاه صنعتی شریف حضور یافته بود، با ولادت تبریک فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: اگر آمریکا روابط سالم متقابل را قبول داشته باشد و نخواهد از موضع بالا و امتیازبگیر با ما برخورد کند، مشکلی با برقرار کردن ارتباط با او نداریم.

وی ادامه داد: عمر قانونی این دولت رو به پایان است و باید دولت جدیدی شکل بگیرد. افرادی که هدف‌شان حضور در انتخابات است باید افق‌هایی را که مورد انفجار جامعه است، آشنایی داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه و آشنایی که با کشور و مسائل قوت و ضعف‌های آن دارم و در چهار دولت آقایان موسوی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد حضور داشتم عملا دولت‌ها را می‌شناسم. همچنین ظرفیت‌های تیم‌های مختلف را می‌دانم و با مناطق کشور و مسائل آن آشنا هستم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وزارت کشور هم دست در سیاست دارد و هم دست در عمران و توسعه. در حال حاضر تمام شهردارهای کلانشهرها مانند تهران با حکم من شهردار هستند؛ بنابراین حوزه وزارت کشور یک حوزه بسیار گسترده‌ای است. شایان ذکر است که حضور من در سازمان بازرسی کل کشور نیز تجربه جدیدی بود؛ زیرا در این سازمان با تعداد فراوانی از موضوعات در لایحه‌های میانی و پایین نظام اداری مواجه شدم و این دوره برای من فوق‌العاده ارزشمند بود.

وی ادامه داد: درباره این‌که چرا وارد صحنه انتخابات شده‌ام باید بگویم که تحلیل من برای حضور خود در این عرصه، دغدغه‌هایی است که در ذهن مردم و جامعه وجود دارد؛ برای مثال یکی از آن‌ها این است که کشور باید بر اساس تجربه، دانش و تخصص اداره شود. هر دولتی که می‌خواهد روی کار بیاید باید از یک عقبه و پیشینه کاری خوب برخوردار باشد. دلیل این‌که در حال حاضر ناکامی‌هایی در این عرصه‌ها داریم، نبود تخصص است که دولت آینده باید با این کاستی مبارزه کند. همچنین بازار کار نیز یکی دیگر از دغدغه‌های نسل جوان ماست. دولت جدید باید تمام تمرکز خود را بر روی این موضوع بگذارد و یک فضای مولد ایجاد کند.

وی با بیان این اعتقاد که «نظام برنامه‌ریزی در کشور ما به شدت آسیب دیده است» ابراز عقیده کرد: این‌که برنامه‌ریزی می‌کنیم و آن را بر روی طاقچه می‌گذاریم، کار درستی نیست. این‌که می‌گویند شش ماه برای برنامه‌ریزی وقت گذاشته‌ایم، زمانی که در عمل ضعیف باشد، بی‌فایده است. امروز یک نظام برنامه‌ریزی توانمند با مدل‌های جدیدی که در دنیا مورد توجه است باید در دولت جدید قرار بگیرد و سازمان برنامه‌ریزی ما نیز باید در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد؛ لذا نظام بانکی ما نیز مساله مهم دیگری است، همچنین ما در حوزه اعتبار و پول مدیریت نداریم و همین موارد باعث شده است که در این‌گونه مسائل دچار مشکل شویم، شورای پول و اعتبار ما نیز خیلی از ظرفیت‌های خود تهی شده است. این‌ها محورهای اساسی است که باید در حوزه اقتصاد به آن توجه شود.

دانشجویی پرسید: تعامل‌تان با سایر ائتلاف‌ها چگونه است؟

این عضو ائتلاف اصولگرایان(2+3) پاسخ داد: قرار ما این است که تا پایان مهلت ثبت نام به نظر واحدی برسیم. ان‌شاءالله بتوانیم این قرار را عملی کنیم. همچنین دوستان‌مان هم در ائتلاف‌های دیگر تاریخ‌های دیگری را بیان کرده بودند که به نظر واحدی برسند. قرار ما در جبهه اصولگرایی این است که تعداد کاندیداها کاهش پیدا کند و هماهنگی پس از ثبت نام انجام شود. اگر فضای رقابت و ترکیب کاندیداها به شکلی باشد که باید با کاندیداهای واحد جلو بیاییم، این کار را عملی می‌کنیم، اما آن‌چه که ما از آن تصویر داریم، فضای حاد و متمرکزی نخواهد بود و عملا با تعدد کاندیداها به میدان خواهیم آمد.

دانشجوی دیگری پرسید: نقاط ضعف و مثبت دولت احمدی‌نژاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پورمحمدی پاسخ داد: حرکت دولت به سمت محرومیت زدایی حرکت مثبتی بود، برخی از رفتارها و جسارت نیز از دیگر نکات مثبت دولت فعلی بود. همچنین فعالیت‌هایی مانند هدفمندی یارانه‌ها و سهام عدالت نیز از نکات مثبت دیگر بود اما چون به صورت دقیقی اجرا نشد، به ضد خود تبدیل شده است. دولت جدید باید این نکات مثبت را حفظ کند.

دانشجوی دیگری که به ادبیات رییس‌جمهور انتقاد داشت، پرسید: اگر کاندیدای موردنظر حامیان دولت مورد صلاحیت شورای نگهبان قرار نگیرد، چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟

پورمحمدی پاسخ داد: فکر نمی‌کنم که این حرف‌ها جدی باشد. فضای جامعه ما باید حاکی از ایران اسلامی باشد، اما متاسفانه با این ادبیات همه چیز را خراب کردیم. خوشبختانه ملت ما در این خصوص به روشنی رسیده و خیلی تسلیم این بگومگوها نمی‌شود.

دانشجویی گفت: شما که امروز به حرف خود عمل نکردید و راس ساعت 14 در دانشگاه حضور نیافتید، چگونه می‌توانید به حرف‌های خود در چهار سال آینده عمل کنید؟

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: من ضامن انجام تکالیف و تعهداتی که به شما قول داده‌ام هستم. معتقدم در دولت آینده مجلس در مقابل اولین تخلف دولت باید قاطعانه بایستد. اگر این کار را انجام دهد تخلف کم می‌شود و دولت منظم. اما اگر مجلس مسامحه و گذشت کند، طرف قلدر می‌شود و زمانی که می‌خواهیم جلویش بایستیم، کشور به هم می‌ریزد.

دانشجویی در مورد اتفاقات سال 67 پرسید.

پورمحمدی پاسخ داد: هیچ‌کس اسرار نظامی یک کشور را نباید متوجه شود، در همه دنیا این‌گونه است. تا پایان سال 67 منافقین 17 هزار ترور انجام دادند و هرکسی را که توانستند ترور کردند و بعد از آن به صدام پناه آوردند و علیه مملکت جنگیدند. من در آن دوره در وزارت اطلاعات در بخش خارجی فعالیت می‌کردم. این مسائل و درگیری‌ها طبیعی است. اما آن‌ها حرف‌های دروغی را رواج دادند. برای مثال گفتند که ما افرادی را بدون محاکمه اعدام کردیم، این همان جدالی است که علیه نظام و انقلاب ما درست کردند. همچنین در حال حاضر نیز هر فردی که به دلیل حمل مواد مخدر در کشور اعدام می‌شود، آن‌ها می‌گویند که این فرد سیاسی بوده و به همین دلیل به اعدام محکوم شده است.

یک دانشجو پرسید: اگر شما به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شوید، نحوه ارتباط شما با آمریکا چگونه خواهد بود؟

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: هر فردی که مسوول یک جامعه و ملت می‌شود، وظیفه دارد با تمام ظرفیت از ملت خود دفاع کند. ما در روابط خارجی با یک یا دو کشور دشمن هستیم، که نمی‌توانیم با آن‌ها تعامل خارجی داشته باشیم مانند اسرائیل، اما با بقیه دنیا مشکلی نداریم. با آمریکا هم مشکلی نداریم. اگر آمریکا روابط سالم متقابل را قبول داشته باشد با ما برقرار کند و از موضع بالا و امتیازبگیر نخواهد عمل کند، ما با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. همچنین دلیلی ندارد که ما به مواضع و امنیت‌مان پشت پا بزنیم. اما اگر قرار باشد آمریکا چماق خود را بالا نگه دارد و حوزه منافع ما را بزند نمی‌توانیم با آن کنار بیاییم و جلویش می‌ایستیم و تا الان هم جلویش ایستاده‌ایم و بابت آن هزینه‌هایی را پرداخت کرده‌ایم اما سود بیشتری نصیب‌مان شده است. برای مثال منافع اقتصادی خوبی به دست آورده‌ایم.

یک دانشجوی دیگر پرسید: اگر شما رییس‌جمهور شوید چه کسی را به عنوان معاون اول خود انتخاب می‌کنید؟

پورمحمدی با خنده پاسخ داد: در فضای فعلی اصلا مجال بیان این موضوع نیست.

دانشجویی پرسید: آیا به نظر شما آقایان موسوی و کروبی سران فتنه در سال 88 بودند؟

پورمحمدی پاسخ داد: چطور می‌شود سران فتنه مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته باشند. نظام هم نشان داده است که به صندوق‌ها خیانت نکرد. آن‌چه برای آقایان موسوی و کروبی اتفاق افتاد یک توطئه عجین شده بود و آن‌ها سرباز و بازیگر میدانی شدند که دیگران صحنه را آراسته بودند ولی این افراد آفریننده فتنه نبودند، یعنی چنین توانایی را نداشتند.

وی اظهار کرد: ما 30 سال است که دشمنان قدری داریم که آن‌ها نقشه‌هایی را برای کشور ما آماده کرده‌اند، مهم این است که ما فریب نخوریم. من دو روز بعد از انتخابات 88 با آقای موسوی صحبت کردم و به ایشان گفتم که من در دولت شما کار کردم. شما مرا می‌شناسید و دوست ندارم در بلوا و آشوب گرفتار شوید. این مسیری که شما می‌روید اول برای خودتان خطرناک است و دوم برای ملت، اما می‌توان گفت که سهم آقایان موسوی و کروبی در جریانات انتخابات 88 بالا بود چون از آن‌ها انتظار نداشتیم که وارد چنین بازی‌ای شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد دولت در چند ماه گذشته تصریح کرد: آقای احمدی‌نژاد در مورد مساله عدالت شعار بسیار خوبی دادند. عدالت باید در تمام عرصه‌ها به صورت جدی دنبال شود اما متاسفانه برنامه‌ریزی نشد. همچنین آقای احمدی‌نژاد می‌گوید، اسرائیل بد است و در جای دیگر می‌گوید مردم اسرائیل قابل احترام هستند. مگر چنین چیزی می‌شود؟ مبنای این حرف‌ها چیست؟ لذا دغدغه‌های اصلی ما رسیدگی به این‌گونه مسائل است.

دانشجویی پرسید: این‌که شما در تمام دولت‌ها حضور داشتید، نشان‌دهنده حزب باد بودن شما نیست؟

پورمحمدی با خنده پاسخ داد: اگر رییس یک دولت از من بخواهد با توجه به توانایی‌هایم به او کمک کنم، حتما این کار را می‌کنم. مگر من با او جنگ دارم. این‌که من را در دولتی کنار گذاشتند، نشان می‌دهد که حزب باد نیستم.

دانشجوی دیگری پرسید: اگر هاشمی رفسنجانی وارد عرصه انتخابات شود، به نفع او کنار می‌کشید؟

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: خیر. این کار را نمی‌کنم. این یک موضوع منسوخ شده است که قدرت اجرایی تنها در دست یک عده‌ای باشد. باید این چرخه در گردش باشد. همچنین نسبت به آقای هاشمی انتقاداتی وارد است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما نباید آن موضوعات را بزرگ کنیم که مبنا شود. آقای هاشمی سابقه‌ای دارند و برای انقلاب زحمت کشیدند اما انتظار این است که ایشان به عنوان یک عنصر سابقه‌دار در کنار رهبری برای آینده عنصر مفیدی باشند.

۱۳۹۲/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...