نسخه چاپی

انتخابات 92 در آئينه رسانه ها

مشایی: نمی دانم از چه چیزی منحرف شده ام

بخشی از اخبار دیروز رسانه ها حول محور سخنان روز گذشته هاشمی و تحلیل درباره آمدن و یا نیامدن این مهره تاثیرگذار در عرصه انتخابات بود؛ البته مصاحبه اسفندیار رحیم مشایی درباره جریان انحرافی و انتقادات وی به این عنوان و اظهارات كامران باقری لنكرانی درباره شروط برای حضور در فرآیند اجماع اصولگرایان از دیگر اخبار انتخابات 92 در سایر رسانه ها را تشكیل می داد.

به گزارش نما، برخی از مهمترین اخبار انتخاباتی که در رسانه ها منتشر شده در زیر آمده است.

مسئله نظرسنجی ها مهم است و باید به موضوع مقبولیت بها دهیم

هفته نامه سروش: عسگراولادی در گفتگو با هفته نامه سروش گفت: تلاش براي همگرايي اصولگرايان با يك عقلانيت سياسي و شيب ملايم در حال انجام است و ان‌شاءالله به‌زودي نتيجه مي‌دهد. ما عجله‌اي براي آن نداريم چون وقت كافي براي رسيدن به خرد جمعي و اجماع داريم. ‬گفت‌وگوهاي زيادي تاكنون صورت گرفته و پيشرفت‌هايي هم حاصل شده است كه ان‌شاءالله در وقت آن اعلام مي‌شود.‬

مسئله نظرسنجي‌ها مهم است و ما بايد به موضوع مقبوليت، بها دهيم. مردم اغلب در انتخاب خود اشتباه نمي‌كنند؛ اگر اشتباهي وجود داشته باشد از سوي منتخبان و طرفدارانشان صورت مي‌گيرد كه به تعهدات و وعده‌هاي خود عمل نمي‌كنند. نتايج نظرسنجي‌ها يكي از مؤلفه‌هاي مهم براي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري‌هاست. ما به اين نكته اعتناي ويژه‌اي داريم و بايد هم داشته باشيم.‬

زیباکلام: به ميدان فرستادن عارف، جهانگيري يا روحاني دردی را دوا نمی‌كند

صادق زيباكلام در سایت شخصی آیت الله هاشمی نوشت: آقاي هاشمي، نيامدن شما يعني انتخاب يك رئيس جمهور اصولگراي ديگر و در نتيجه تداوم همه اين روال براي 4 سال ديگر. متأسفانه به ميدان فرستادن محمدرضا عارف، اسحاق جهانگيري يا دكتر حسن روحاني دردي را در حد انتظار دوا نمي كند. كم نيستند كساني که مرددند كه آمدن آقاي هاشمي ممكن است آنان را در كنار وي قرار دهد. اما آقاي هاشمي شما آمدنتان را به مردم و به همه آنان كه همچنان پاي انقلاب و نظام ايستاده اند مديونيد. شما آمدنتان را به همه تلاش هايي كه در اين 34 سال براي تداوم انقلاب و نظام صورت گرفته مديونيد. يادتان باشد... در مسلخ عشق جز نكو را نكشند.

صفار: آنها که علم ساکت فتنه را بلند کردند دو سه ماه است که فهم جدیدی پیدا کرده اند

سایت هاشمی : صفار هرندی با اشاره به اینکه یکی از کسانی که عده ای به او انگ ساکتین فتنه زدند قالیباف است، ادامه داد: در خصوص اینکه قالیباف جزء ساکتین فتنه است یا نه تحقیق کردم و مثلا از فرمانده نیروی انتظامی پرسیدم که این درست است که می گویند آقای قالیباف در جریان فتنه برای عناصر شرور پاره آجر و سنگ می ریخته که آنها را توی سر و صورت بچه بسیجی ها و نیروی انتظامی بزنند که خندید و به من گفت اینها مزخرف است، ابدا ما یک مورد از این چیزها نداشتیم البته خیابانهایی بوده اند که داشتند پیاده رو آنها را قبل از درگیرهای خیابانی فتنه 88 ترمیم می کردند و در آنجا مصالح ریخته بودند از قضا آن روز که شلوغ شده عده ای هم از آنها استفاده کردند و دیگر اینکه پرسیدم که می گویند مسئول مترو، شهرداری بود و شهرداری در ایام فتنه آمد یک جاهایی را به نفع عناصر بست و ایستگاههایی را باز گذاشت که ایشان گفت امکان نداشت که در آن روزها که شلوغ می شد شهرداری ایستگاهی از مترو را بدون دستور ناجا باز یا مسدود کند که من دیدم با این اظهارات فرمانده ناجا لااقل دو تا از اتهامات علیه قالیباف دروغ از آب درآمد.

وی با تاکید بر اینکه من مدافع قالیباف نیستم اما توسط عده ای به قالیباف انگ ساکت فتنه زده شده است، اضافه کرد: کسانی که زیاد در تنور مقوله «ساکت فتنه» دمیدند اصلا یادشان رفته که اصل فتنه گر که بوده است اتفاقا خود فتنه را هم فراموش کرده اند اما الحمدالله عده ای از این افراد متوجه شده اند و بعضی از دوستانی که علم ساکت فتنه را خیلی بلند کرده بودند دو سه ماه است که زبانشان در این زمینه نمی گردد برای اینکه یک فهم جدیدی پیدا کرده اند.

حسینیان: دوران پیری و هشتاد سالگی دوران بازنشستگی و توبه از گذشته هاست

فارس: روح‌الله حسینیان نماینده تهران با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی قطعی نبودن عدم حضورش در انتخابات، گفت: این حرف‌ها و اظهارنظرهای آقای هاشمی یک بازی پیچیده سیاسی است که از سوی حزب کارگزاران طراحی شده است.

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی در انتخابات کاندیدا نخواهد شد، افزود: هاشمی رفسنجانی در یک بازی سیاسی‌ تلاش دارند در صحنه باشد تا حسن روحانی به عنوان نامزد مورد حمایتش در انتخابات را حمایت کند.

حسینیان با بیان اینکه شکست هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم باید برای ایشان تجربه باشد، تصریح کرد: از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم تاکنون اتفاق خاصی که رای آقای هاشمی را بیشتر کند، رخ نداده است و بنابر این بعید می‌دانم به ایشان اقبال شود.

وی با بیان اینکه کشور به رئیس‌جمهور جوان و با نشاط نیاز دارد، اظهار داشت: دوران پیری و هشتاد سالگی دوران بازنشستگی، عزلت، بازگشت به سوی خدا و توبه از گذشته‌هاست و بعید است فردی در این دوران بتواند برای امور اجرایی کشور موثر باشد.

مشایی: نمی دانم از چه چیزی منحرف شده ام

ایسنا: مشایی در گفتگویی گفته است: بنده یک مهندس الکترونیک هستم و کار یک مهندس الکترونیک با رمال و جن‌گیر جور در نمی‌آید. ما اهل محاسبه و حساب و کتاب هستیم و می‌گوییم دو بعلاوه دو می‌شود چهار و جن نمی‌تواند آن را پنج کند، البته ممکن است برخی‌ها از جواب چهار خوششان نیاید و بخواهند دو به علاوه دو بشود، پنج که این کار رمال‌ها و جن‌گیرهاست.

فرض کنید من راجع به یک چیزی و یا یک موضوعی موضعی داشته باشم و اگر فرد دیگری در چنین حوزه‌ و موضعی نباشد، آیا من باید به او بگویم منحرف؟ آیا این خوب است؟ ما از چه چیزی منحرف شدیم. من تا به حالا هر چه فکر کردم متوجه نشدم که از چه چیزی منحرف شدم. هزار تا اتهام زدند و بعدا معلوم شد که خودشان متهم اعلی برای آن اتهامات هستند. این اتهامات به ما ربطی نداشت، انحراف نیز که می‌گویند یک مساله کلی است. هر چیزی نسبت به چیز دیگری منحرف است. باید بگویند ما از چه چیزی منحرف شدیم.

شعار رقبا این بود که دولت دروغگوست و همین الان نیز برخی از آقایان که کار را در این عرصه شروع کردند، می‌گویند که می‌خواهند دولت راستگو بیاورند، یعنی باز هم دولت را متهم به دروغگویی می‌کنند. من به آنها می‌گویم بابا چند بار می‌خواهید یک کار غلط را انجام دهید. آنهایی که در سال 88 گفتند دولت دروغ، چه نتیجه‌ای گرفتند؟

من ولایت را از احمدی‌نژاد در عمل فهمیدم. آیا این‌که یک نفر اموالش پر از کالاهای محتکر شده است و بیاید دم از ولایت فقیه بزند درست است. هزاران تن کالا در انبارهای خود مخفی کرده، ولی در جامعه دم از ولایت فقیه می‌زند و خود را اینگونه به مردم معرفی می‌کند آیا درست است؟

آقای احمدی‌نژاد هرگز در برابر رهبری نایستاده‌اند. ممکن است جایی نظرشان با نظر رهبری یکی نباشد، ولی همواره نظر رهبری را تمکین کردند. هزاران جا ممکن است با نظرات ایشان موافق باشند و ممکن است یک جایی موافق نباشند، ولی تمکین کردند مثلا در مورد یک فرد. ممکن است که آقای احمدی‌نژاد نظر داشته باشند که فلان فرد در دولت نباشد و آقا بگویند مصلحت است که باشند که آقای احمدی‌نژاد تبعیت کرده است. اکنون وزیر اطلاعات چه کسی است؟

اگر کسی از اعضای دولت ثبت‌نام کند این به این معنا نخواهد بود که او کاندیدای دولت است؛ چراکه تشکیلات دولت وسیع است و ممکن است از این تشکیلات وسیع یک نفر بخواهد در این عرصه ثبت‌نام کند.

محسن هاشمی: پدرم یک درصد را گذاشته اند که اگر آمدند نگویند دروغ گفته است

تسنیم: محسن هاشمی در گفتگو با تسنیم درباره احتمال کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی گفتند 99 درصد نمی‌آیم و 1درصد می‌آیم. (خنده) امکان دارد تحولاتی اتفاق بیفتد زیرا تحولات در زمان ریاست‌ جمهوری خیلی سریع است. ایشان یک درصد را گذاشته‌اند به دلیل اینکه اگر آمدند، نگویند دروغ گفته است.(خنده) ولی مسیر به سمت نیامدن است.

هاشمی درباره حمایت کارگزاران از جهانگیری نیز گفت: قطعاً اگر ایشان کاندیدای اصلاح‌طلبان شود، کارگزاران از ایشان حمایت می‌کند. فکر می‌کنم اگر این اتفاق نیفتد ایشان اصلاً نمی‌آ‌یند.

شرط لنکرانی برای اجماع بر روی کاندیدای واحد اصولگرایان

مشرق: لنکرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شرایط عرصه انتخابات تغییر کند و اصولگرایان نیاز به جبهه منسجمی داشته باشند آیا جبهه پایداری با دیگر اصولگرایان ائتلاف می کند یا خیر، پاسخ داد: اگر طوری شود که رقابت بین اصولگرایان و اصلاح طلبان باشد طبیعی است که وظیفه همه اصولگرایان اجماع بر روی یک کاندیدا است.

وی ادامه داد: اما شرایط انتخابات 92 این را نشان می دهد که رقابت بیشتر بین بین جریان اصولگرایی خواهد بود.

کاندیدای جبهه پایداری همچنین اظهار داشت: آن‌ چیزی که باعث شد در صحنه حضور پیدا کنم، این بود که با نگاه به سایر دوستانی که در صحنه حاضر هستند متوجه شدیم که حضور بنده می‌تواند در مقایسه با دیگران کمک کننده باشد و هر کس که قصد دارد در انتخابات حاضر شود باید ببیند که حضور وی گره‌ای از مشکلات کشور را باز می‌کند یا خیر.

۱۳۹۲/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...