نسخه چاپی

توصیه‌های پولی در شرایط تحریم به دولت

تغییر سیاست های پولی و مالی بستگی به نوع نگاه به اقتصاد داردو نمی توان با تغیییر سیاستها صددرصد نابه سامانی را سامان داد.

به گزارش نما به نقل از اقتصادپرس، کارشناس ارشد سابق بانک مرکزی درباره راهکارهای برون رفت از نابه سامانی های اقتصادی اخیر گفت: تغییر سیاست های پولی و مالی بستگی به نوع نگاه به اقتصاد داردو نمی توان با تغیییر سیاستها صددرصد نابه سامانی را سامان داد.

فیروزه خلعتبری گفت: به اعتقاد من به عنوان مثال در شرایط کنونی افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی در هر سطحی هیچ تغییری را در اقتصاد ایجاد نخواهد کرد و ممکن است وضعیت را بدتر کند. ریشه مشکلات در نوع نگاه سیاستمداران است.

وی در ادامه در تبیین این مسئله خاطر نشان کرد: تا زمانی که سیاستمداران کشور و مسئولان پولی و مالی دارای الگوی منسجم رفتاری نباشند، روند نوسانات تغییری نخواهد کرد و شرایط بهتر نخواهد شد.

فارغ التحصیل دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا با اشاره به این که بایستی سیاست های پولی تغییر کند، افزود: متاسفانه مسئولان مالی و پولی کشور با تغییر مکرر سیاست های خود، شوک های سختی به اقتصاد کشور وارد کرده اند که این مسئله مدعای من بر عدم الگویی منسجم در رفتار مسئولان است.

خلعتبری گفت: در دنیا سیستم های پولی و مالی به هم وابسته اند و شما نمی توانید با تمرکز بر یک حوزه اوضاع را کنترل کنید. به طور مثال اگر در بازار ارز اعمال سیاست می کنید، بایستی سیستم پولی را کنترل کرد تا سطح عمومی قیمت ها با نوسان مواجه نشود و اگر اهتمامی بر کنترل ندارید باید نرخ ارز را ثابت نگه دارید تا ثبات در اقتصاد برقرار باشد. نمی توان هر دو را شناور مدیریت شده کنترل کرد.

فیروزه خلعتبری با انتقاد از سیاست های ارزی کشور، تصریح کرد: به دلیل انحصاری بودن ارز کشور، دولت قیمت گذار نرخ ارز در بازار است و ممکن نیست نرخ ارز تغییر کند و دولت دخالتی در آن نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: از آنجا که در کشور بازار ارز وجود ندارد و کنشگرهای عرضه و تقاضا فعال نیستند، دولت در هر زمانی که با کسری بودجه مواجه است نرخ ارز را افزایش می دهد تا بتواند کسری بودجه را جبران کند.

خلعتبری گفت: بسیار تعجب برانگیز است که برخی مسئولان مدعی می شوند که کشور مشکل کمبود منابع ارزی ندارد. اگر این گونه است پس چرا ارزش پول ملی در چند ماه گذشته به یک سوم کاهش یافته است.

وی در نهایت به مسئولان پولی توصیه کرد که در شرایط کنونی که با مشکل کمبود ارز و افزایش تحریم ها مواجهیم بایستی سیستم نرخ ارز را به گونه ای کنترل کنیم تا با ایجاد ثبات، به تورم دامن زده نشود.

۱۳۹۲/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...