نسخه چاپی

توضیح درباره اختلالات اینترنت كشور

متولیان بخش ارتباطات كشور در واكنش به نابسامانی موجود در دسترسی به سایتهای اینترنتی كه حدود ۲ ماه است برای برخی كاربران در بعضی مناطق و تنها برای تعدادی از سرویس های پربازدید و پركاربرد رخ داده است، اعلام كردند كه مشكل از شبكه زیرساخت ارتباطی كشور نیست.

به گزارش نما به نقل از مهر، متولیان بخش ارتباطات کشور در واکنش به نابسامانی موجود در دسترسی به سایتهای اینترنتی که حدود ۲ ماه است برای برخی کاربران در بعضی مناطق و تنها برای تعدادی از سرویس های پربازدید و پرکاربرد رخ داده است، اعلام کردند که مشکل از شبکه زیرساخت ارتباطی کشور نیست.

بالغ بر ۲ ماه است که دسترسی کاربران اینترنت در ایران که براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز توسعه مدیریت اینترنت، به بیش از ۴۵ میلیون نفر رسیده و حدود ۶۰ درصد مردم کشور را تشکیل می دهند با مشکلات متعددی همراه است و تعدادی از کاربران از حداقل های سرویس اینترنت نیز بی بهره اند و دسترسی شان به سایتهای پرکاربرد و پر بازدید قطع است.
در این میان شرکتهای اینترنتی به عنوان توزیع کنندگان خدمات اینترنت در کشور پاسخی شفاف برای این نابسامانی به وجود آمده ندارند و تنها معتقدند که شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین پهنای باند اینترنت تبعیض قائل می‌شود، گزینشی عمل کرده و محدودیتها را یکسان اعمال نمی کند و براین اساس است که در یک منطقه دسترسی به برخی سایتها ممکن است و در منطقه دیگر کاربران در ابتدایی ترین برقراری ارتباط نیز مشکل دارند.

به اعتقاد بسیاری از مدیران شرکتهای اینترنتی. اینترنت از لینک های مختلفی وارد کشور می‌شود اما به صورت یکسان توزیع نمی‌شود و محدودیتها تنها در یک سری از لینکها اعمال می‌شود و به نظر می رسد برخی ارائه دهندگان اینترنت از یک رانت استفاده می‌کنند.

شبکه ارتباطات زیرساخت نرمال است

با این حال مدیركل روابط عمومی و امور بين الملل شرکت ارتباطات زیرساخت وجود هرگونه تفاوت در ارائه پهنای باند اینترنت به توزیع کنندگان اینترنت در کشور را رد کرد و گفت: اختلالات مقطعی در سرویس دهی برخی اپراتورهای اینترنت به شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مربوط نمی شود و شبکه ارتباطات زیرساخت کاملا نرمال است.

تفاوتی در ارائه پهنای باند قائل نمی شویم

مهدی خدایی با رد اظهارات توزیع کنندگان اینترنت در کشور که شرکت ارتباطات زیرساخت را مسبب نابسامانی اخیر اینترنت در کشور می دانند و معتقدند این شرکت در ارائه پهنای باند به شرکتهای اینترنتی تبعیض قائل شده و گزینشی عمل می کند تاکید کرد که به هیچ وجه تفاوتی در پهنای باند اینترنتی که شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه می دهد، وجود ندارد.

تفاوتی میان مشتریان زیرساخت وجود ندارد

وی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت آماده است به هر میزان که نیاز شرکتهای اینترنتی است پهنای باند در اختیارشان قرار دهد تصریح کرد: هیچ تفاوتی میان مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت وجود ندارد.

اختلالات مقطعی ارتباطی با شبکه زیرساخت ندارد

مدیركل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این سوال که اختلالات موجود در دسترسی کاربران اینترنت به برخی سایتهای اینترنتی مربوط به چیست گفت: شرکت زیرساخت تنها زیرساخت ارتباطی و مخابراتي کشور را فراهم و مدیریت می کند براین اساس اختلالات مقطعی در سرویس دهی برخی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت، ارتباطی با زیرساخت ندارد و شبکه ارتباطات زیرساخت کشور کاملا نرمال است.

شرکتها مستندات ارائه کنند

خدایی با تاکید براینکه شرکت ارتباطات زیرساخت به میزان تعهدات خود در زمینه تامین پهنای باند اینترنت عمل کرده است گفت: هركدام از شركت هاي ارائه سرويس اينترنت در هر كجاي كشور و به هر ميزان كه نياز به پهناي باند دارند مي توانند درخواست خود را به شركت ارتباطات زيرساخت ارائه و با انعقاد قرارداد از پهناي مورد نظر بهره مند شوند و اگر شرکتی مدعی است که درخواست پهناي باند بيشتري داشته و به آن ترتيب اثري داده نشده است، مستندات مربوطه را ارائه تا سريعا مورد بررسي قرار گيرد.

وی با بیان اینکه از دید زیرساخت، مشتریان هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، افزود: چنانچه در این مورد از شرکتهای ارائه دهنده اینترنت كسي ادعاي بروز تفاوت دارد، مستندات مربوطه را به شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال کند تا مراتب بررسی و به آن پاسخ داده شده است.

اختلالات عمده نیست

در همین حال معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به اختلالات موجود در زمینه اینترنت گفت: شرکتهای ارائه دهنده اینترنت در این زمینه به سازمان تنظیم مقررات نامه ای داده اند و این موضوع هم اکنون در معاونت نظارت بر سرویس های ارتباطی در حال پیگیری است.

حسن رضوانی با تاکید براینکه اختلال به وجود آمده در سرویس دهی برخی اپراتورهای اینترنتی مشکل عمده ای نیست، افزود: با این وجود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شرکت ارتباطات زیرساخت خواسته است که در این زمینه پاسخگو باشد.

بخشی از اختلالات به تنظیمات شبکه ای ارائه دهندگان اینترنت برمی گردد

وی با بیان اینکه بخشی از این اختلالات ممکن است مربوط به تنظیمات شبکه ارائه دهندگان اینترنت باشد، خاطرنشان کرد: اینترنت از مسیرهای مختلفی تامین می شود و ممکن است بخشی از شبکه ارائه دهندگان اینترنت در برخی مسیرها با عدم هماهنگی مواجه شود که باید این مشکل برطرف شود.

معاون رگولاتوری تصریح کرد: تا زمانی که به نتیجه شفافی نرسیده ایم نمی توان پاسخ قطعی به این مشکلات داد اما آنچه که تاکنون گزارش شده است نشان می دهد که زیرساخت شبکه ارتباطات کشور در حالت طبیعی و نرمال است اما با این وجود پیگیری ها برای رفع این مشکل ادامه دارد.

۱۳۹۲/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...