نسخه چاپی

نام بحر فارسی در حدیث نبوی آمده است

وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره خلیج فارس در بندرعباس گفت: پیامبر اسلام در حدیثی سه بار نام بحر فارسی را مورد تاكید قرار داده‌اند كه این نشانگر مورد توجه بودن نام خلیج فارس در صدر اسلام بوده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، داریوش ارجمند بازیگر نقش "ناخدا خورشید" که امروز سه‌‌شنبه 10 ردیبهشت‌ماه در آیین اختتامیه سومین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس به عنوان یکی از هنرمندان فعال در حوزه خلیج فارس معرفی شد، گفت: از وزیر ارشاد درخواست می‌کنم که "ف" معرب خلیج فارس را به "پ" پارسی تغییر دهد و از این پس خلیج نیلگون فارس را خلیج پارس بنامیم. همان طور که کلمه دستجردی را به دستگردی و اسم فیروز را به پیروز تبدیل کرده‌ایم خوب است خلیج فارس را به خلیج پارس تغییر دهیم از همین رو در این مراسم من در صحبت های خود از خلیج پارس نام می برم.

با نقش‌هایم دین‌ام را به خلیج فارس ادا کردم

وی در ادامه افزود: خلیج پارس از گذشته های دور تا به امروز چهار راه حوادث فرهنگی در طول تاریخ و تمدن ایران زمین بوده است از همین رو همواره چشم طمع کشورهای استعمارگر به ایران و از طریق خلیج همیشه پارس بوده است، اما مردم ایران هر فرهنگی را در خود هضم کرده‌ و آن را با داشته‌های فرهنگی خود آمیخته‌اند تا سرزمین و شرافت جغرافیایی خود را حفظ کنند به همین دلیل معتقدم که شرافت جغرافیایی ایران خلیج نیلگون همیشه پارس است.

بازیگر فیلم "راه آبی ابریشم" با تاکید بر اینکه فرهنگ و تمدن ما از خلیج پارس برگرفته است، عنوان کرد: بدون اینکه نگاه متعصبانه داشته باشیم معتقدم مردمان سرزمینم از دوران بسیار دور فرهنگ و تمدن خود را از راه خلیج پارس به کشورهای دیگر صادر کرده‌اند.

ارجمند ادامه داد: ایران و ایرانی از زمان‌های دور حتی در دوران میترائیسم که خورشید را می‌پرستیدند و آتش را پاس می داشتند در حقیقت به نور که سرچشمه آن خورشید است می‌اندیشید و هیچ وقت سنت بت‌پرستی را نپذیرفت و تنها کسانی بودیم که با رویی گشاده اسلام آوردیم بنابراین خوب است در روز ملی خلیج فارس "ف" معرب را به "پ" پارسی و خلیج فارس را خلیج پارس تبدیل کنیم.

بازیگر سریال "دریایی ها" درباره تجربه حضورش در فیلم‌های مرتبط با خلیج فارس توضیح داد: من به عنوان یک بازیگر یک بار در فیلم "ناخدا خورشید" یک بار در "کشتی آنجلیکا"، یک بار در سریال "دریایی ها" و در آخر در فیلم با ارزش "راه آبی ابریشم" شکوه و عظمت خلیج پارس را با فیلمنامه‌های ارزشمندشان نشان دادم و به سهم خود دین‌ام را به این خلیج ادا کرده‌ام. خلیج پارس رشید مردان بسیاری را به خود دیده است؛ جوانانی که برای حفظ و حراست از میهنشان و خلیج پارس شهید شده‌اند بنابراین این خلیج از ازل تا ابد متعلق به ایران است. ایرانی که قلب و نفس آن خلیج نیلگون همیشه پارس است.

در ادامه این برنامه پیروز مجتهدزاده به عنوان نماینده پژوهشگران خلیج فارس صحبت‌هایی را درباره فعالیت هایی که در این زمینه انجام شده است بیان کرد.

پس از صحبت های او، بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه ای به ارائه گزارشی درباره تولید بازی‌هایی با موضوع خلیج فارس پرداخت و گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 90 در جشنواره اول بازی میرمهنا را بر اساس زندگی دلاور بوشهری که جزیره خارک را از دست تسخیرگران نجات داد در سال 91 تولید کرد. در سال 91 بازی فریاد آزادی که شرح دلاوری رئیس علی دلواری از دلاورانی که قلعه تنگستان را از دست متجاوزگران نجات داد، ساخت.

وی در ادامه افزود: در این حوزه 15 بازی‌نامه تولید کردیم. بازی استراتژیک جزیره ابوموسی، بازی آنلاین دفاع خلیج فارس از جمله این تولیدات بودند.

مینایی در پایان افزود: به امید روزی که بتوانیم از این رسانه فراگیر پیام خلیج فارس را به گوش همه برسانیم.

نام خلیج فارس در احادیث پیامبر آمده است

در پایان این مراسم سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روز ملی خلیج فارس گفت: وجود مناسبت‌هایی از این دست مایه همبستگی و همدلی ما ایرانیان می شود و این همبستگی تنها در جغرافیای ایران نیست بلکه همه ایرانیان در نقاط مختلف جهان خواستار این میراث گرانبها هستند. از همین رو وظیفه همه گروه‌های هنری است که با هنر خود از خلیج فارس صیانت کنند.

وی در ادامه افزود: اهمیت خلیج فارس بر کسی پوشیده نیست اما نقش عمده این خلیج را در روابط بین المللی از گذشته های دور تا امروز را نمی توان نادیده گرفت به همین دلیل کشورهای استعمارگر تنها از این راه می توانستند بر ایران و منطقه حکمرانی کنند و نکته قابل توجه این است که اگر به اطراف خلیج فارس در زمان های دور نگاه کنیم متوجه می‌شویم که هیچ نامی از کشورهای اطراف این خلیج وجود نداشته است و تنها به واسطه وجود نفت در این خلیج است که کشورهای مختلف در آن شکل گرفته اند بنابراین مسلم است که استعمار بخواهد با تسلط بر خلیج فارس و تفرقه افکنی به اهداف خود دست یابد به همین دلیل معتقدم که هنرمندان با سوژه های مختلفی که دارند می توانند از این خلیج دفاع کنند.

وزیر ارشاد در ادامه صحبت های خود با اشاره به نام خلیج فارس در نقشه های قدیمی گفت: در یادداشت ها و نقشه های قدیمی نام خلیج فارس دیده می شده به عنوان مثال در نقشه ای که در موزه قاره موجود است و یا در کتابخانه اسکندر، بحر فارس نامیده شده است و یا نقشه بسیار قدیمی که مربوط به 9 قرن پیش است از خلیج فارس در جنوبی ترین نقطه ایران نام برده اند.

حسینی با قدردانی از اقدام پژوهشگر جوان هرمزگانی که با اهتمام خاصی در زمینه پژوهش دینی به احادیث پیامبر بزرگ اسلام (ص) دست یافته است، گفت: طبق این حدیث پیامبر اسلام سه بار نام بحر فارسی را مورد تاکید قرار داده‌اند که این نشانگر مورد توجه بودن نام خلیج فارس در صدر اسلام بوده است.

۱۳۹۲/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...