نسخه چاپی

موج جدید «تبلیغ كالای خارجی» در سال حماسه اقتصادی!

عکس خبري -موج جديد «تبليغ کالاي خارجي» در سال حماسه اقتصادي!

شاید جمله «تبلیغ كالای خارجی ممنوع است» یكی از كلیشه ای ترین جملاتی بود كه سال گذشته در محافل رسانه ای و در زبان بسیاری از مسئولان چرخید؛ جمله‌ای زیبا كه می‌توانست در روند رو به رشد حمایت هرچه بیشتر از تولید داخل و محقق شدن شعار سال 91 تاثیر بسزایی داشته و در نهایت به سود ایرانی و ایرانی باشد.

شاید جمله «تبلیغ كالای خارجی ممنوع است» یکی از کلیشه ای ترین جملاتی بود که سال گذشته در محافل رسانه ای و در زبان بسیاری از مسئولان چرخید؛ جمله‌ای زیبا كه می‌توانست در روند رو به رشد حمایت هرچه بیشتر از تولید داخل و محقق شدن شعار سال 91 تاثیر بسزایی داشته و در نهایت به سود ایرانی و ایرانی باشد.
اما با گذشت یکسال و فرا رسیدن سالی جدید همانگونه که تصورش را می کردیم نه تنها تبلیغ کالای خارجی در سطح شهر بهبود پیدا نکرد بلکه با شدتی بیشتر از گذشته ادامه یافت!
کافی است این روزها سری به اتوبان‌هایی مثل شهید مدرس، شهید چمران، شهید همت و شهید آیت الله حکیم و حتی خیابان های پر تردد شهر البته از نوع بالایش، بزنید و بیلبوردهایی را که هیچ نشانی از کالای وطنی ندارند اما به وفور دیده می شوند را نیم نگاهی بیاندازید آن زمان است که متوجه می شوید تابلوهای تبلیغاتی تفاوتی عمده با گذشته داشته اند.
تبلیغات بی‌شمار کالاهای خارجی در خیابان‌ها و اتوبان‌های کلانشهرها به ویژه تهران در شرایطی سالیان اخیر در سطح تهران و دیگر کلانشهرها به وفور یافت می‌شد که با نامگذاری سال 91 به سال تولید ملی، شورای شهری‌ها و دیگر مسئولان عزمشان را جزم کرده بودند تا جلوی اینگونه تبلیغات را در سطح کلان بگیرند.
با وجود این، هرچند در طی این مدت جلسات و حتی ممنوعیت هایی نیز اعمال شد اما در نهایت بی‌آنکه عزم راسخی برای اجرای این طرح وجود داشته باشد مسئولان هر روز این طرح را از دستی به دست دیگر می‌چرخانند تا در نهایت هم سال تولید ملی به پایان برسد و همچنان تنها مصاحبه‌های مسئولان است که در رسانه‌ها شاید روسیاهی را برای ذغال باقی بگذارد. اکنون نیز بی‌آنکه از تعداد و حجم تبلیغ کالاهای خارجی کاسته شود، بر تعداد آنها افزوده نیز شده تا دیگر مرهمی به نام سال تولید ملی هم نتواند التیامی موقتی برای تولید داخل باشد!
از ابتدای سال گذشته و پس از بیانات مقام معظم رهبری فشارهای زیادی برای توقف و كاسته شدن تبلیغ كالای خارجی از سوی برخی رسانه‌ها صورت گرفت. فشارهایی كه هرباره با یك مصاحبه دلخوش‌كننده از سوی اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری، استانداری، وزارت ارشاد و وزارت صنعت همراه بود اما در كمال تعجب پس از آن مصاحبه بار دیگر همه چیز به فراموشی سپرده می‌شد و كوچكترین خبری هم از توقف یا كاسته شدن تبلیغات كالاهای خارجی نبود.
روز از نوع روزی از نوع!
اما با وجود دست دست كردن مسئولان و گذشت یکسال از سال تولید ملی دیگر بهانه ای هم برای توقف تبلیغ کالای خارجی وجود ندارد. در چنین شرایطی حتی صدای اعتراض بسیاری از مردم هم از شرایط موجود در آمده است. منع تبلیغ كالاهای خارجی از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌كند كه برخی از این كالاها ساخت كشورهایی است كه در سال تولید ملی شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را برای تحت فشار قراردادن مردم ایران و نشان دادن دشمنی بیشتر خود با این مردم علیه ایران اعمال كرده‌اند اما در كمال تعجب كالاهای همین كشورها در اتوبان‌ها و خیابان‌ها و چهارراه‌های كلانشهرها و به خصوص پایتخت در حال جولان دادن هستند و طی سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی این تبلیغات با حجمی انبوه تر از گذشته بیلبوردهای تبلیغاتی را به تسخیر در آورده است!
حال اینكه در چنین اوضاعی با رسیدن سالی جدید اوضاع بدتر از گذشته نیز شده و اکنون حتی مسئولان مربوطه نیز در هیاهوی انتخابات و جدل های سیاسی بی توجه به چنین امر مهمی شده اند و در سایه غفلت آنها تبلیغات کالای خارجی در حال جولان دادن هستند.
دست خودی ها در میان است!
در همین ارتباط یكی از مسئولان شهری كه مایل به فاش شدن نامش نبود در گفتگو با تهران پرس گفت: شاید باورتان نشود اما برخی از همین مسئولان بزرگترین مانع در اجرای طرح ممنوعیت تبلیغ کالای خارجی بودند و با تمام قدرت نگذاشتند تا چنین طرح مهمی اجرایی شود!
وی افزود: خیلی از همین مسئولان از شرایط موجود بیشترین بهره را می‌برند! آن زمان هم كه انتقاداتی انجام می‌شد، مسئولان تنشان داغ بود و چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌كردند اما اكنون كافی است تا به خیابان‌های شهری نگاهی بیندازید تا به حجم انبوه این تبلیغات پی ببرید. اکنون متاسفانه دیگر كالاهای داخلی به ندرت روی تابلوها یافت می‌شوند و همین هم عاملی شده است تا كالاهای خارجی هر روز بیش از روز گذشته در كشور رونق بگیرند!
خیانت به تولید ملی در روز روشن!
در حالی که تبلیغات گسترده کالاهای خارجی باعث افزایش متقاضیان این کالا‌ها شده و با خرید هر کالای خارجی زمینه نابودی فرصت‌های شغلی ایجاد می‌شود، اما همچنان و در کمال تعجب مسئولان دست روی دست گذاشته‌اند و با توجیه‌های متفاوت از تبلیغ وسیع این اجناس در فضای عمومی شهر‌ها چشم‌پوشی کرده‌اند! روند کند اعمال محدودیت در تبلیغات کالای خارجی، در گذشته انتقاد صریح نمایندگان مجلس نهم را نیز در پی داشته است اما به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی نمایندگان هم دیگر از این شرایط دلسرد شده باشند!

۱۳۹۲/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...