نسخه چاپی

سرنوشت مبهم مبالغ میلیاردی در عربستان

عکس خبري - سرنوشت مبهم مبالغ ميلياردي در عربستان

یك پژوهشگر و فعال سیاسی عربستانی، در مقاله ای به موضوع فقدان نظارت و حسابرسی در عربستان و سرنوشت مبهم مبالغ میلیاردی متعلق به بیت المال در این كشور پرداخته است.

به گزارش نما به نقل از العالم، دكتر "توفيق السيف"، پژوهشگر مشهور عربستانی در این مقاله که در مجله "الاقتصادیة" منتشر شده، می نویسد: عربستان از جمله کشورهایی است که بیشترین خسارت ها را در جنگ خلیج فارس متحمل شد و اداره پژوهش و حمایت از محیط زیست که نمایندگی عربستان در کمیته ویژه سازمان ملل متحد در خصوص غرامت ها را به عهده دارد، تاکنون دست کم 4.5 میلیارد ریال (1.2 میلیارد دلار) به عنوان غرامت دریافت کرده است.



این پژوهشگر عربستانی گفت: من برای اطلاع از نحوۀ هزینه کردن این مبالغ، و نیز درباره جبران خسارت اشخاص و شرکت های خسارت دیده در این جنگ، به پایگاه اینترنتی این اداره و دیگر پایگاه های خبری مشابه مراجعه کردم اما هیچ اطلاعاتی دراین خصوص به دست نیاوردم و حتی نشنیده ام که چنین طرحی در کشور ما وجود داشته باشد. من حتی نمی دانم آیا این مسئله در عربستان بررسی شده است یا خیر.



السیف می گوید: به هر حال بی اطلاعی من دلیل بر فقدان چیزی نیست اما آنچه موجب شگفتی من شده، فقدان هر گونه اطلاعات در باره این مسائل در پایگاه های اینترنتی دولتی است.

وی در ادامه می نویسد: ناکامی من در دست یابی به این اطلاعات موجب شد کنجاوتر شوم و به بررسی سایر پایگاه های خبری بپردازم.

بنابراین از پایگاه اینترنتی وزارت آموزش و پرورش شروع کردم و به جستجوی طرحی پرداختم که بر اساس آن مقرر شده بود از ابتدای سال 2012 ، دویست باب مدرسه در کشور ساخته شود. شرکت های چینی که متعهد به اجرای این طرح شدند، پس از گذشت سه سال از امضای قرارداد این طرح، کناره گیری کرده اند. در خصوص این موضوع در سایت وزارت آموزش و پرورش جستجو کردم، اما اطلاعاتی که بتواند یک انسان کنجکاو را قانع کند، به دست نیاوردم.


این پژهشگر عربستانی می گوید: حس کنجکاوی مرا بر آن داشت که به سراغ پایگاه اینترنتی وزارت کار بروم. به دنبال یک تحقیق یا پژوهشی دقیق درباره آمار و وضعیت بیکاری و تحولات بازار کار کنونی و آینده عربستان گشتم و از تحقیقی مفصل درباره هزینه اقتصادی و اجتماعی برنامه های جنجالی این وزارتخانه جستجو کردم، اما باز هم به نتیجه ای نرسیدم.

وی می افزاید: گزارش های پایگاه اینترنتی سازمان نظارت و ارزیابی عربستان نیز بسیار جالب توجه است، زیرا جدیدترین گزارش آن در این پایگاه به سال 1430 هـ. برمی گردد و ما اینک در سال 1434 به سر می بریم.


دكتر "توفيق السيف" خاطرنشان می کند که پایگاه اینترنتی اداره زکات و ده ها پایگاه اینترنتی رسمی که باید اطلاعاتی موثق برای عموم مردم درباره عملکرد، برنامه های گذشته، حال و آینده دستگاه های دولتی عربستان، میزان موفقیت این دستگاه ها و دلایل ناکامی آنها، ارائه کنند نیز وضعیت بهتری ندارند.


وی کلام خود را این گونه خلاصه می کند: بعد از تحقیق و بررسی بسیار، احساس می کنم زندگی ما مملو از اسراری است که برخی خواسته و برخی ناخواسته به راز تبدیل شده است، اما مسئولان اداری و دستگاه های دولتی از ترس این که کسی به محاسبه آنها بپردازد، مخالف ارائه هرگونه اطلاعات هستند.

این پژوهشگر عربستانی در پایان می نویسد: من تصور می کنم همه اعضای جامعه ما (هم مردم و هم دولتمردان)، با مسئله کتابت و مطالعه بیگانه هستند و ارزش سندسازی و حفظ اطلاعات را نمی دانند. اما این وضع تا کجا ادامه خواهد داشت؟


۱۳۹۲/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...