نسخه چاپی

جریان انحرافی را قبول ندارم

عکس خبري -جريان انحرافي را قبول ندارم

كاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: در سال ۸۸ نه به احمدی‌نژاد رأی دادم و نه عملكرد او را قبول كردم.

به گزارش نما به نقل از فارس مصطفی پورمحمدی ‌در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه تبریز اظهار کرد: خوشبختانه جامعه ما از جهت تعیین حق سرنوشت که مهم‌ترین اصل از نظر حقوق اساسی در دنیاست، در بالاترین سطح قرار دارد. امام عزیز ما در سال اول انقلاب پنج انتخابات برگزار کرد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جزو شاهکارها است.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری افزود: انتخابات سالم جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است. نظام جمهوری اسلامی ایران به حق تعیین سرنوشت پایبند است. در آینده نزدیک نیز یک آزمون بزرگ دیگری در پیش داریم که با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری راجع به حماسه سیاسی، حضور ملت باید پرشور‌تر از گذشته باشد.

باید تکالیف برنامه پنجم توسعه در واگذاری امور شهری به شهرداری‌ها اتفاق بیفتد

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر از سخنان خود به سؤالات اساتید و دانشجویان دانشگاه تبریز پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که هر چند حق شهروندی در دولت‌های مختلف رعایت شده ولی چشم انداز نظام در خصوص جامعه شهری محقق نشده است، گفت: بحث ساماندهی زندگی شهری و بحث مدیریت شهری از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بخواهیم جامعه را خوب اداره کنیم بخش‌هایی که باید به مردم واگذار شود حتما باید از سوی مردم مدیریت شده و دولت تا آنجا که می‌تواند وظایف تصدی‌گرایانه خود را که مردم می‌توانند انجام دهند تا آنجا که می‌تواند کم کرده و به نظارت بپردازد.

معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: واگذاری بحث مدیریت شهری از زمان‌های گذشته مطرح است. امروز دولت خودش بزرگ است و اگر شهرداری‌ها را نیز در دست بگیرد چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد. در دولت خاتمی انتخابات شوراها کلید زده شد. این کار بسیار خوب بود و بنده مدافع این کار بودم.

وی ادامه داد: در قانون‌های پنج ساله به بحث مدیریت واحد شهری اشاره شده و اختیارات زیادی از دولت اخذ و به شهرداری‌ها داده شد. اینجا باید چند اتفاق می‌افتاد؛ اول این‌که شوراها توانایی مدیریت این وضعیت را دارا می‌بودند. بهداشت، ورزش، کتابخانه‌ها، بهزیستی طبق برنامه باید به شهرداری‌ها واگذار می‌شد ولی شوراها توانمندی لازم برای مدیریت این موضوع را نداشت.

وی افزود: از سوی دیگر دولت هم قبول نمی‌کرد این تکالیف را واگذار کند. بنده در وزارت کشور دنبال تحقق این موضوع بودم و چند شهر نمونه پیدا کردیم که به طور آزمایشی این موضوع محقق شود ولی دولت همراهی نکرد. اما بنده معتقدم به دلایل متعدد باید تکالیف برنامه پنج ساله توسعه در خصوص واگذاری امور شهری به شهرداری‌ها اتفاق بیفتد.

با تأخیر در اجرای طرح مدیریت جامع شهری با آسیب‌های بیشتری مواجه خواهیم بود

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی گفت: از سوی دیگر بیشترین منابع مالی در تهران است و این‌که شهرداری تهران بیشترین فعالیت عمرانی را دارد به خاطر آن است که بیشترین منابع مالی در تهران است.

وی افزود: جالب آنکه فاصله بین شهرداری تهران تا تبریز، مشهد و اصفهان که کلان شهرهای دیگر است خیلی زیاد است. اما با این همه تبریز قدرت عملیاتش آنقدر زیاد است که با شهرهای درجه دوم و سوم متفاوت است.

وی اضافه کرد: متاسفانه منابع کشور یا در تهران جمع شده یا در 5 تا 6 شهر بزرگ کشور، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند نه طرح مدیریت جامع شهری عملیاتی خواهد شد و نه می‌تواند خدمات شهری خوبی ارائه کرد. بنده با تجربه‌ای که در وزارت کشور دارم فکر می‌کنم هر قدر در اجرای طرح مدیریت جامع شهری تأخیر کنیم با آسیب‌های بیشتری مواجه خواهیم بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سوابق شما در وزارت اطلاعات آیا کشور به یک چهره امنیتی نیاز دارد یا خیر، گفت: امنیت یک نیاز جدی کشور است و هر کشوری از امنیت فاصله بگیرد نه دانش، اقتصاد و نه فناوری‌اش امکان رشد ندارد. چرا آمریکا برای ایجاد موانع توسعه برای سایر کشورها مشکل امنیتی ایجاد می‌کنند؟! چون امنیت مانع توسعه می‌شود. امروز جمهوری اسلامی ایران به خوبی توانسته امنیت خود را در سطح بالا فراهم کند که به برکت فرزندان این مملکت است که یا در جبهه تلاش کردند یا در لایه‌های پنهان و حتما هم اشتباه کردند و کسی مصون از اشتباه نیست.

وی با اشاره به اینکه یک سوم از خدمت من در وزارت اطلاعات بوده است، گفت: در این 12 ساله در بخش خارجی و دیپلماسی غیر رسمی کار می‌کردم و اگر در بخش داخل هم بودم آن را نقطه ضعف نمی‌دانم. تمام دنیا می‌گویند سربازان و سرداران این حوزه معتمد‌ترین شهروندان کشور هستند ولی در ایران با نگاه ویژه به آنان برخورد می‌شود. زمان انتصاب بنده به عنوان وزیر کشور برخی نمایندگان مدعی شدند بنده یک چهره امنیتی هستم و برای وزارت کشور آسیب‌زا است.

پورمحمدی گفت: ‌اما بنده اعلام کردم می‌خواهم امنیت را از دریچه اقتصاد و سیاست تأمین کنم. طرح من برای تحقق این موضوع که در وزارت کشور اجرایی شد، تاسیس شورای توسعه غرب و شورای توسعه شرق کشور بود تا با تأمین اقتصاد استان‌های غربی و شرقی خود مرزنشین‌ها از کشور دفاع کنند.

من جزو قربانیان بداخلاقی کشور هستم

وی در خصوص برخی بی‌اخلاقی‌ها در جامعه که محور سؤال یکی از دانشجویان بود،گفت: من جزو قربانیان بداخلاقی کشور هستم. به هر حال با تهمت و بداخلاقی اول با ما‌ برخورد شد و بعد این فضا ادامه یافت.

پورمحمدی اظهار کرد: هر وقت آمده‌ایم حرف بزنیم گفتند این سیاسی کاری است. اتفاقا یکی از شعارهای من بازگشت به اخلاق و عبور از این بداخلاقی‌ها است. حتی از شعر حافظ الهام گرفته و این شعر را مطرح کردم که «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا» و اگر این چنین نگاهی یافتیم می‌توانیم موفق عمل کنیم. بسیاری از آسیب‌های کشور به خاطر بد اخلاقی‌ها است که باید با آن برخورد کنیم.

رئیس جمهور باید در خصوص تلف‌شدن منابع کشور، اشتغال و گسترده‌تر شدن طبقه محروم پاسخگو باشد

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به این سؤال که آیا جریان مشایی را انحرافی می‌دانید، گفت: من چنین جریانی را قبول ندارم. ما این جریان را ساختیم. مشکل آن است که ما موقعیت‌ها را اشتباه گرفته‌ایم؛ به جای آنکه از مسئول انجام تکلیف او را بخواهیم به سخنان حاشیه‌ای می‌پردازیم. ما ملتی با فرهنگ بالا داریم.

وی افزود: ما از فرهیختگان فرهنگی زیادی برخورداریم. مگر ملت ما از بوته خلق شده است که دچار انحراف شود. مگر با دو کلمه می‌توان فرهنگ مردم را جابه‌جا کرد؟! مگر ملت ایران کوچک است، مگر فرهنگ ما کوچک است، مگر در این کشور نخبه کم است تا یکی، دو نفر بیایند چند تا کلاس هم درس نخوانده‌اند برای ملت ما انحراف ایجاد کنند.

وی همچنین تاکید کرد: بنده اگر رئیس سازمان بازرسی هستم باید پاسخگو باشم که ماموریت و وظیفه خود را انجام دادم یا خیر. رئیس جمهور باید پاسخگوی ماموریت خود باشد؛ این‌که منابع کشور تلف شود، انحراف است. این‌که جوانان کشور ما بیکار باشند انحراف است. این‌که طبقه محروم گسترده‌تر شود انحراف است. مسئولان نباید وقت خود را صرف حاشیه و حرف‌هایی که منفعتی برای ملت در آن نیست، کنند. باید درد جامعه ارزیابی شود و روی آن متمرکز شده و این درد را دوا کرد.

مشکلات امروز حاصل طراحی‌های دشمن، کاستی‌های بدنه عمومی جامعه و کم‌کاری‌های دولت است

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که مشکلات کشور صرفا ناشی از عملکرد دولت است، گفت: مسئولیت دولت از همه بیشتر است و او باید بیشتر پاسخگو باشد. البته ملت نیز سهیم است. همه باید این نیاز و درک را داشته باشیم که امروز باید کجا متمرکز شویم. نباید از دشمان غافل شویم دشمنان سرسختی داریم که به هیچ وجه حاضر نیست از ما بگذرد.

وی تصریح کرد: امروز دشمن با ایرانی که حتی انقلابی و اسلامی نباشد ولی نخواهد به آمریکا باج بدهد، می‌جنگد. امروز که انقلابی و اسلامی هستیم حساسیت دشمن نسبت به ما بیشتر است.

کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اما امروز که این منابع را داریم دشمن تلاش دارد که ما را زیر سلطه خود قرار داده و منابع ما را به غارت ببرند تا نهایتا تسلیم و مصرف کننده کالاهای آنان باشیم. بنابراین نقش و سهم دشمن هم قابل توجه است.

پورمحمدی گفت: مشکلات امروز حاصل طراحی‌های دشمن، کاستی‌های بدنه عمومی جامعه و کم کاری‌های دولت است.

وی خاطرنشان کرد: راهکار این وضعیت بنا به فرموده مقام معظم رهبری حماسه ملی است. بعد از خلق حماسه سیاسی باید حماسه اقتصادی از سوی ملت کلید زده شود. یعنی دولت قانومندار، جدی و با ایده‌های روشن را انتخاب کنیم و سپس او را کمک کنیم که از این مشکلات عبور کنیم. اگر دولتی با برنامه، قانونمندی، تلاش برنامه ای، اتکا به نظریه کارشناسان و با همراهی مردم روی کار بیاید قطعا کشور می‌تواند از مشکلات عبور کند.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که چطور در همه زمینه‌ها تبحر و تخصص دارید، گفت: ادعایی برای تبحر در همه زمینه‌ها ندارم. دوران سوپرمنی و همه فن حریفی گذشته است. مدیریت دانشی است که هر چه انسان در رشته‌های مختلف اطلاعات داشته باشد توان مدیریتی‌اش زیاد می‌شود. تمام حرف من اتکا به نگاه کارشناسی در رکن اجرایی کشور است. بنده همواره این رویه را بکار بردم.



باید با مدل فرهنگی مشکل فرهنگ را حل کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در پاسخ به این سئؤال که چرا ائتلاف کردید و چه نظری درباره اظهارات باهنر راجع به حجاب که گفته است من با صد تار موی دختر هم مشکل ندارم، دارید، گفت: کاندیدای اصولگرایان زیاد هستند. به همین خاطر باید هم شرایط را برای خود و هم برای مردم آسان‌تر کنیم.

وی گفت: در ائتلاف پنج نفره قرار گذاشتیم یک خروجی داشته باشیم که تا پایان وقت ثبت نام آن را عملی خواهیم کرد. فضا را برای رای دادن مردم شفاف‌تر خواهیم کرد. جامعه روحانیت هم درباره تعیین مصداق موضعی نداشته است. در خصوص موضع باهنر نیز از خود او سؤال کنید. ما یک حرف داریم و می‌گوییم اکثریت جامعه می‌گویند قوانین اسلامی اجرا شود. در تمام دنیای دموکراتیک این اصل حاکم است که اقلیت باید به درخواست اکثریت احترام بگذارند. این اصل خواسته اکثریت جامعه است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اما مقوله فرهنگ راهکار فرهنگی دارد. باید با مدل فرهنگی مشکل فرهنگ را حل کرد، متاسفانه همه چیز رها می‌شوند و بعد دنبال راهکارهای اورژانسی هستیم. فضای فرهنگی جامعه رها می‌شود و بعد بگیر و ببند راه می‌اندازند، این دردی از جامعه دوا نمی‌کند. برخورد با این موارد اصول دارد که هم در فرهنگ خود ما و هم در مدل‌های جدید کار شده است.

وی افزود: باید جامعه را از زمان مهدکودک و دبستان برای زندگی در جامعه آماده کرد. اگر دختر و پسر ما رعایت آداب اخلاقی و اسلامی را نمی‌کند با بگیر و ببند حل نمی‌شود. باید با اصول این دختر و پسر تربیت شود تا در جامعه دچار انحراف نشود. بنده از وزیر آموزش و پرورش خواستم حجم دروس مدرسه را به نصف کاهش دهد تا به جای حفظ این فرمول‌های سخت که شاید هیچ وقت به درد او نخورد، برای زندگی در جامعه آماده شود.

بیاموزیم که به قانون احترام بگذاریم

وی در پاسخ به این سؤال که اگر رد صلاحیت شوید و رای نیاورید چه می‌کنید، گفت: اعتراض نخواهم کرد و نتیجه را خواهم پذیرفت. چرا که باید بیاموزیم که به قانون احترام بگذاریم. اگر رای نیاورم آن شب خواب راحت خواهم کرد. به مردم تبریک خواهم کرد و به پیروز تبریک می‌گویم و تمام تلاش خود را برای کمک به برنده خواهم کرد.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به این سؤال که با توجه این‌که جنابعالی جزو ارکان وزارت اطلاعات بوده اید، نظر شما درباره نهضت آزادی و آقای بازرگان و آیت‌الله شریعتمداری، حمله به دانشجویان تبریز و... گفت: شما نسبت به همه مسایل و مشکلات کشور و فراز و فرودها و تاریخ انقلاب همه را جمع کرده و از من پرسیده اید. بنده اگر اطلاعاتی داشته باشم توضیح می‌دهم و ربطی به حضور بنده در وزارت اطلاعات ندارد. چرا که در خصوص داستان آیت‌الله شریعتمداری در وزارت اطلاعات نبودم. البته الآن این مسایل موضوع روز نیست و شاید در این فرصت باقی مانده تا انتخابات طرح این موضوعات مفید فایده نباشد.

بازرگان و نهضت آزادی با فضای انقلاب ما فاصله داشتند

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی ادامه داد: آقای بازرگان شخص محترمی بود. در کشور هم احترام ایشان رعایت شد. رحمت خدا بر او باد. ولی ایشان با خواسته عمومی ملت که امام از سوی مردم انتخاب شده بود مواضع امام را بعضاً قبول نداشت.

وی افزود: خودش چندان نه ولی دوستانش در فضای سیاسی مزاحم برای نظام عملیات داشتند که مورد پیگرد دستگاه قضایی و دستگاه‌های مسئول قرار گرفتند. شخص آقای بازرگان و نهضت آزادی با فضای انقلابی ما فاصله داشت. ضمن این‌که افراد فعال در این گروهک آدم‌های شریفی بودند.

وی گفت: آیت‌الله شریعتمداری هم متاسفانه با بدترین نوع عملیات خود را آلوده کرد و نظام حرمت ایشان را داشت. از ایشان سوء استفاده کردند، متاسفانه ایشان در یک پروژه وحشتناک و خطرناک حضور پیدا کرد.

پورمحمدی یادآور شد: آقای منتظری هم یک شخصیت برجسته نظام بود ولی وقتی با منافع نظام در می‌افتد به این وضعیت رسید. این داستان مانند داستان زبیر و امیرالمومنین و گریه حضرت علی(ع) بالای جسد زبیر بود. این‌ها واقعیت‌هایی بود که نظام با آنان روبرو بود و بیشترین ملاحظه را در این خصوص کرده است.

در سال 88 نه به احمدی‌نژاد رأی دادم و نه عملکرد او را قبول کردم

وی در پاسخ به این سئؤال که چرا شما که در سال 84 از آقای احمدی نژاد حمایت می‌کردید و می‌گفتید ایشان پاک‌ترین دولت را تشکیل خواهند داد ولی بعدها مغضوب وی شده‌اید، گفت: بنده هیچگاه نگفتم آقای احمدی‌نژاد پاک‌ترین دولت را تشکیل خواهد داد. کما این‌که امروز ایشان همچنان این شعار را می‌دهند و حرف ما چیز دیگر است.

وی اضافه کرد: با این همه ملت باید قضاوت کند که ایشان پاک‌ترین دولت بوده‌اند یا خیر. مشخص است کاندیدای ما در سال 84 آقای احمدی‌نژاد نبود. اما به هر حال آقای احمدی‌نژاد رای آورد. بعد از آنکه از ما دعوت شد به کابینه برویم بنده قبول نکردم و بعد از چند بار پیگیری وارد کابینه ایشان شدم.

پورمحمدی گفت: بعد هم 10 ماه از حضورم در وزارت کشور نگذشته بود که از ما خواستند استعفا بدهیم و ما این کار را قبول نکردم. در سال 88 هم نه به آقای احمدی‌نژاد رای دادم و نه عملکرد او را قبول کردم ولی من ایشان را پیروز قطعی انتخابات ریاست جمهوری می‌دانم. چند روز قبل از برگزاری انتخابات به آقایان عضو ستاد موسوی و کروبی گفتم که آقای احمدی‌نژاد پیروز انتخابات است.

پورمحمدی گفت: حال که عمر دولت رو به اتمام است شما که منتقد هستید باید تلاش کنید گزینه دیگری که نقاط قوت ایشان را دارد و نقاط منفی ایشان را ندارد را بر سر کار بیاورید.

۱۳۹۲/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...