نسخه چاپی

مشروح پنجمین جلسه دادگاه قضات كهریزك

پنجمین جلسه دادگاه كهریزك در حالی برگزار شد كه سعید مرتضوی معتقد است باید دادگاه علنی برگزار شود در صورتی كه قاضی پرونده این نظر را رد كرد.

بعد از گذشت 48 ساعت از برگزاری چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک صبح امروز پنجمین جلسه آغاز شد.

دادگاه به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی و همچنین هیات مستشاران برگزار شد و تنها 2 نفر از متهمان پرونده در این جلسه حضور داشتند.

در زیر مشروح اظهارات متهمان و همچنین خانواده شکات را می‌خوانید.

پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده کهریزک آغاز شد

در ساعت 9پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

دادگاه به ریاست قاضی مدیر خراسانی و همچنین با حضور مستشاران قضایی رسمیت یافت و رسیدگی به این پرونده آغاز شد.

در چهارمین جلسه دادگاه که 9 اردیبهشت ماه برگزار شده بود، قاضی مدیر خراسانی تذکر داده بود تا طرفین هیچ کدام از اطلاعات دادگاه را به بیرون انتشار ندهند.

همچنین مرتضوی متهم ردیف اول این پرونده در پایان جلسه چهارم دادگاه درخواست خبرنگاران برای مصاحبه را رد کرد و در جمع آنها حاضر نشد.

هیچ وقت نگفتم شاهدان روح‌الامینی حق شهادت ندارند

یکی از متهمان پرونده کهریزک گفت: من هیچ وقت نگفتم که شاهدان روح‌الامینی حق شهادت ندارند بلکه گفتم فرزند وی در اغتشاشات حضور داشته و سند تصویری آن هم وجود دارد.

علی‌اکبر حیدری فر پیش از ورود به دادگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: احتمال دارد دفاعیات من امروز هم ادامه داشته باشد، همچنین امروز نوبت حداد یکی دیگر از متهمان پرونده کهریزک است که از خود دفاع کند.

وی افزود: علی‌القاعده حداد در دادگاه حضور پیدا نمی‌کند و وکیل وی از او دفاع خواهد کرد.

حیدری‌فر در خصوص واکنش روح‌الامینی به اظهارات وی مبنی بر اینکه شاهدان روح‌الامینی حق شهادت ندارند، گفت: من گفتم فرزند ایشان در اغتشاشات بوده و عکس او هم در سایتها منتشر شده اما هیچوقت نگفتم که شاهدان وی حق شهادت ندارند.

دادگاه کهریزک تا آخرین جلسه غیر علنی برگزار می‌شود

قاضی پرونده کهریزک گفت: بررسی پرونده ادامه دارد و دادگاه تا آخرین جلسه به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

قاضی مدیر خراسانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا از جزئیات دادگاه اطلاعاتی می‌دهد یا خیر گفت: برای ارائه اطلاعات اجازه نداریم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بر اساس خواسته متهم ردیف اول دادگاه هفته آینده علنی برگزار می‌شود یا خیر گفت: خیر، دادگاه تا آخرین جلسه غیر علنی برگزار می‌شود.

پورمحمدی، ‌اژه‌ای و دری نجف‌آبادی را به عنوان شاهد معرفی کردم

یکی از شاکیان پرونده کهریزک گفت: من پورمحمدی، محسنی‌اژه‌ای و دری نجف‌آبادی را به عنوان شاهدان خود به دادگاه معرفی کردم.

عبدالحسین روح‌الامینی یکی از شاکیان پرونده کهریزک اظهار داشت: من 3 نفر یعنی پورمحمدی، محسنی اژه‌ای و دری نجف‌آبادی را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کردم اما اینکه آنها بپذیرند بیایند یا دادگاه این موضوع را قبول کند برعهده ما نیست.

وی در خصوص این موضوع که عکس فرزندش در رسانه‌ها به عنوان اغتشاشگر منتشر شده، گفت: اگر هم منتشر شده آیا این درست است که او را بکشند.

هیچ اطلاعات محرمانه‌ای در بحث کهریزک وجود ندارد/قاضی جلسات بعدی را علنی کند

متهم ردیف اول پرونده کهریزک گفت: واقعاً هیچ اطلاعات سری و محرمانه‌ای در بحث کهریزک وجود ندارد که دادگاه جلسات را غیرعلنی برگزار می‌کند به همین جهت تقاضای برگزاری علنی دادگاه را دارم.

سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من دوست نداشتم با شما صحبت کنم چرا که حرف‌هایی را که می‌زنم یا منتشر نمی‌کنید یا به گونه‌ای آن را تحریف می‌کنید که خانواده‌ها مکدر می‌شوند.

وی افزود: مثلاً بحثی که در رابطه با روح‌الامینی مطرح کردید من حرف دیگری زدم و شما چیز دیگری نوشتید که واقعاً اگر سنگ هم ببیند به آن می‌خندد.

مرتضوی گفت: من گفتم اگر دادستان باید مسئولیت‌پذیر باشد پدران هم باید به توصیه‌های مسئولان توجه می‌کردند، متأسفانه شما خیلی از مسائل را دگرگون جلوه دادید.

مرتضوی با اعلام نارضایتی از روند برگزاری دادگاه گفت: دلیل این نارضایتی برگزاری غیرعلنی آن است، اتهامات ما به صورت علنی در داخل و خارج کشور منتشر شده در صورتی که ما در قضیه کهریزک کوچکترین گناه و تقصیری نداریم و حتی یک برگ دلیل در مورد اتهامات ما وجود ندارد به همین جهت من از دادگاه می‌خواهم که اگر امکان دارد جلسات آینده را علنی برگزار کند.

مرتضوی گفت: واقعاً هیچ اطلاعات سری و محرمانه‌ای در بحث کهریزک نیست که دادگاه رسیدگی به این پرونده را غیرعلنی اعلام کرده، ما نمی‌توانیم بگوییم راضی هستیم یا خیر چون هنوز رأی صادر نشده اما از شیوه دادگاه رضایت نداریم.

مرتضوی دانستن را حق مردم دانست و گفت: رسانه‌ها باید در دادگاه حضور داشته باشند، حرف شکات را بشنوند و ببینند که استدلال ما برای دفاع چیست زیرا رسانه‌های بیگانه از این موضوع علیه نظام استفاده کرده‌اند به همین جهت دادگاه باید علنی برگزار شود.

مرتضوی تصریح کرد: افکار عمومی می‌توانند در کنار قضاوتی که دادگاه می‌کند قضاوتی عادلانه داشته باشند که کمتر از نظر دادگاه نیست به همین جهت امیدواریم پاسخ دادگاه به درخواست ما مثبت باشد.

هیچ یک از عکس‌هایی که به عنوان سند در اختیار دارم فتوشاپ نیست

یکی از متهمان پرونده کهریزک گفت: اگر دادگاه بخواهد منبع عکس‌ها را در اختیار آنها می‌گذارم، هیچ یک از عکس‌هایی که در اختیار دارم فتوشاپ نیست.

علی‌اکبر حیدری‌فر در حاشیه پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شاکیان معتقدند که فرزندانشان که دستگیر شده‌اند در هیچ اغتشاشاتی نبودند اما عکس هایی که ما در اختیار داریم خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

وی افزود: من این عکسها را در دادگاه ارائه نکردم اما در صورت درخواست دادگاه در جلسه آینده مستنداتی را به دادگاه ارائه می‌دهم.

وی افزود: احتمالاً آخرین دفاعیات در جلسه روز یکشنبه ارائه می‌شود و من هم اگر لازم باشد مستندات خود را به همراه می‌آورم ضمن اینکه هیچ یک از عکسهای من فتوشاپ نیست و اگر لازم باشد منبع عکس‌ها را در اختیار دادگاه می‌گذارم.

انتساب عکس‌های منتشر شده از سوی متهم به خانواده جوادی‌فر صحت ندارد

وکیل خانواده جوادی‌فر گفت: هیچ کدام از عکس‌هایی که از سوی یکی از متهمان منتشر شده صحت ندارد و ما نسبت به این موضوع شکایت می‌کنیم.

محمدصالح نیکبخت پس از خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیچ یک از عکس‌هایی که حیدری فر در مورد خانواده جوادی‌فر منتشر کرده صحت ندارد و تمام این موضوعات دروغ محض است.

وی افزود: جای انتشار این عکس‌ها در دادگاه است. مطرح کردن آن در جایی دیگر درست نیست و متأسفانه تاکنون هیچ یک از این عکس‌ها به دادگاه ارائه نشده است.

نیکبخت روند رسیدگی به پرونده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خواسته ما رعایت قانون و مجازات متهم است.

وی افزود: همه متهمان دفاعیات خود را انجام داده‌اند و احتمالاً یکشنبه 15 اردیبهشت جلسه آخر برگزار می‌شود البته هنوز دفاعیات آخر گرفته نشده و شهودی به دادگاه معرفی نشده‌اند.

وکیل خانواده جوادی‌فر تأکید کرد: امروز وکیل حداد از موکل خود دفاع کرد اما همچنان قاضی مدیر خراسانی تذکر داده مطالب دادگاه را منتشر نکنیم.

کسی جرأت ندارد مرا از مصاحبه منع کند

روح الامینی یکی از شاکیان پرونده کهریزک گفت: در رسانه‌ها خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه من از مصاحبه منع شده‌ام، مگر کسی جرأت دارد من را از مصاحبه منع کند.

عبدالحسین روح‌الامینی اظهار داشت: از روند رسیدگی به پرونده راضی هستم، درخواست ما از روز اول این بود که افراد مرتبط در ماجرای کهریزک مسئولیت خود را قبول کنند و اگر این اتفاق می‌افتاد جریان رسیدگی به دادگاه نمی‌رسید چون ما با کسی دشمنی نداریم.

وی گفت: جزئیات را باید از قوه قضاییه جویا شوید طبق قانون از بیان جزئیات دادگاه معذورم.

روح‌الامینی تصریح کرد: در برخی رسانه‌ها منتشر شد که من از مصاحبه منع شدم مگر کسی جرأت دارد من را از مصاحبه منع کند.

وی در خصوص عدم حضور حداد یکی دیگر از متهمان پرونده کهریزک گفت: وی قانوناً می‌تواند در دادگاه حضور نداشته باشد و وکیلش از او دفاع کند.

روح‌الامینی در خصوص انتشار عکس‌هایی از جانب حیدری‌فر گفت: وی عکسی نشان نداده و فقط مدعی شده و حرفهایی در این زمینه به رسانه‌ها زده، خوشبختانه دادگاه امروز به صورت اساسی وارد بحث شد.

پنجمین جلسه دادگاه کهریزک به پایان رسید/ جلسه بعدی: ۱۵ اردیبهشت

پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک در شعبه 76 دادگاه کیفری در ساعت 13 به پایان رسید.

این جلسه ساعت 9 صبح امروز با حضور دو متهم پرونده و به ریاست قاضی مدیر خراسانی آغاز شده بود.

این در حالی است که جلسه بعدی دادگاه قرار است در روز یک‌شنبه 15 اردیبهشت برگزار شود.

۱۳۹۲/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...