نسخه چاپی

كارت هوشمند دارو ویژه بیماران صعب العلاج

مدیركل نظارت بر داروی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت:كارت هوشمند داروهای یارانه ای تا یك ماه و نیم دیگر در دسترس بیماران صعب العلاج قرار خواهد گرفت.

به گزارش نما دکتر محمدرضا شانه ساز در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر، با بیان این که هم اکنون چند برنامه در دستورکار و پیگیری جدی این اداره کل قرار دارد،افزود:هرکدام از این برنامه ها نقاط قوت و ضعفی دارد که باید بررسی شود.

وی اضافه کرد : اما برنامه اصلی این است که بیماران از محل صدور نسخه شناسایی شوند به این معنی که پزشک باید طبق پروتکل خاصی دارو را برای بیمار تجویز کند.

مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت گفت:همچنین قرار است پول داروی تجویز شده به صورت یارانه مستقیم در کارت بیمار شارژ شود و بیمار پول دارو را از طریق این کارت به داروخانه بپردازد.

وی افزود:این کار علاوه بر رضایتمندی بیمار،از سوء استفاده و رانت های احتمالی جلوگیری می کند.

دکتر شانه ساز گفت:پیشتر این یارانه ها به شرکت های دارویی وارد کننده یا تولید کننده داروهای خاص پرداخت می شد و نظارت خاصی بر تجویز نسخه نبود .

وی افزود: به همین علت برخی مواقع از این محل داروها به خارج از سامانه توزیع می شد و حتی به خارج از کشور نیز درز پیدا می کرد.

دکتر شانه ساز گفت:سبد یارانه دارو کاملا مشخص و شامل اقلام گران قیمت مربوط به بیماری های خاص مثل تالاسمی،هموفیلی،پیوندی،ام اس و برخی بیماران متابولیک است.

وی با اشاره به این که بخشی از یارانه مربوط به داروهای داخلی و بخشی مربوط به داروهای وارداتی است،گفت:حدود 55 درصد یارانه به داروهای وارداتی و 45 درصد به داروهای تولید داخل تعلق می گیرد اما تلاش ما بر این است که داروهای وارداتی را تبدیل به داروهای تولید داخل کنیم تا از این طریق وابستگی ارزی کاهش یابد.

مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت :داروهای بیماران خاص که عمدتا داروهای یارانه ای و تولید داخل است تغییر قیمتی نداشته و در صورت تغییر، بیمه یارانه آن را پوشش داده است.

وی با بیان این که اکنون برخی اقلام دارویی وارداتی،در داخل کشور تولید می شود،افزود:گلایه ای که وجود دارد این است که برخی پزشکان همچنان بر تجویز داروهای خارجی اصرار دارند.

شانه ساز اضافه کرد:صرف نظر از کیفیت داروی خارجی یا تقاضای خود بیمار،بحث برند شرکت های بزرگ بسیار جدی است و بعضا ممکن است بیش از نصف قیمت دارو به هزینه مارکتینگ،تبلیغات و بازاریابی تعلق بگیرد و به همین دلیل بعضی بر تجویز داروی خارجی اصرار دارند.

مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت:مطالعات آزمایشگاهی،بالینی و مقایسه اثربخشی داروهای ایرانی و خارجی گواه آن است که داروهای ایرانی کیفیت خود را ثابت کرده است .

وی افزود :این داروها هم اکنون در حال صادر شدن به کشورهای بزرگ دنیاست و هم از نظر قیمت مناسب و هم از نظر کیفیت در رقابت با برندهای خارجی،برنده می شود.

دکتر شانه ساز در ادامه در پاسخ به این که علت خارج شدن برخی از داروهای بیماران خاص از شمول بیمه،گفت:احتمالا این داروهای وارداتی بوده که نمونه آن در داخل کشور تولید شده است و این در هر کشوری طبیعی است که شرکت های بیمه ،‌داروهای ارزان و با کیفیت مشابه را پوشش می دهند.

وی درباره توزیع پنی سیلین چینی در داروخانه ها گفت:پنی سیلین به میزان وفور و با قیمت مناسب در کشور تولید می شود و هیچ زمینه ای برای ساخت نوع تقلبی یا قاچاق آن وجود ندارد.

مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت :با این حال ما همه بازرسان معاونت غذا و داروی دانشگاه ها را برای نظارت بسیج کردیم و نتیجه آن شد که هیچ مورد پنی سیلین چینی یا مرگی ناشی از پنی سیلین گزارش نشد.

وی گفت:چین بزرگترین تولید کننده مواد اولیه دارو در دنیاست و ما نیز همچون همه کشورهای دیگر از چین مواد اولیه دارو وارد می کنیم.

۱۳۹۲/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...