نسخه چاپی

رانت ویژه یك نماینده برای تصاحب امامزاده هاشم

نگاه های مادی و كاسبكارانه به عایدات هنگفت بقاع متبركه، گاه برخوردها و تصمیم گیری های غیر فرهنگی كه بعضا زمینه ساز اختلاف محلی بین شهر های همجوار و حتی برخی استان های همجوار می گردد را در پی دارد.

به گزارش نما به نقل از سرّنیوز، امام زاده هاشم یکی از معروف ترین امام زاده های کشور است که در گردنه ای با همین نام و در ارتفاعات مشاء دماوند و ابتدای جاده هراز واقع شده است. این امام زاده به دلیل موقعیت خاص و قرار گرفتن در مسیر یکی از پر ترددترین جاده های کشور ، زائران فراوانی داشته و به همین سبب دارای نذورات و موقافات بسیار است. بقعه متبرکه امام زاده هاشم که با شماره 617 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده از دیرباز جزئی از شهرستان دماوند محسوب می شده و عواید حاصل از موقوفات این امام زاده نقش قابل توجهی در توسعه اماکن مذهبی و رشد فرهنگی در شهرستان دماوند داشته است. اما به تازگی تولیت این امام زاده به شهرستان لاریجان واگذار شده است.

22.jpg


در همین رابطه یکی از مسئولین شهرستان دماوند در مصاحبه با سرّنیوز عنوان کرد، از ابتدای تقسیمات کشوری تاکنون همواره بقعه متبرکه امام زاده هاشم (ع) جزئی از شهرستان دماوند محسوب میشده و در سالیان گذشته نیز مسئولین شهرستان دماوند توجه ویژه ای به توسعه این بقعه متبرکه و فراهم آوردن تسهیلات مناسب جهت رفاه حال زائران و مسافران داشته اند و اوقاف و اداره میراث شهرستان دماوند نیز تا کنون هزینه های سنگینی را برای توسعه حرم مطهر امام زاده هاشم متقبل شده اند. همچنین بقعه متبرکه دارای درآمدهای بسیاری از محل نذورات و عواید حاصل از موقوفات است که پیش از این بخشی از آن جهت رشد و توسعه اماکن مذهبی و مساجد و فعالیت های فرهنگی و مذهبی و ترویج و توسعه معارف دینی در شهرستان دماوند هزینه می شد.

وی ادامه داد: ولی نگاه های مادی و کاسبکارانه به عایدات هنگفت بقاع متبرکه، گاه برخوردها و تصمیم گیری های غیر فرهنگی که بعضا زمینه ساز اختلاف محلی بین شهر ها و حتی استان های همجوار می گردد را در پی دارد.

33.jpg


این مقام مسئول (که نخواست نامش فاش شود) در توضیح علت واگذاری تولیت آستانه امام زاده هاشم (ع) به شهرستان لاریجان ، دلیل این امر را پیگری نماینده لاریجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: همکاری برخی مسئولین ذی ربط در وزارت ارشاد و برخورد منفعلانه مسئولین اوقاف در این زمینه که گفته می شود تحت فشار به این اقدام غیرمتعارف تن داده اند و البته فقدان نماینده ای در مجلس شورای اسلامی جهت حمایت از حقوق مردم شهرستان دماوند ، از دیگر عوامل موثر در واگذاری بقعه امام زاده هاشم به شهرستان لاریجان بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون مسئولین شهرستان تلاش نموده اند تا مانع از تشدید نارضایتی ها درمیان مردم منطقه که به شدت از این اقدام منفعت طلبانه نگران و خشمگین هستند، شوند و لازم است تا این نارضایتی ها از مجرای قانونی پیگیری شوند و در این رابطه نیز جمع کثیری از مردم متدین و شریف دماوند با مراجعات گسترده به مجاری حقوقی و قانونی اعتراضات خود را منعکس نموده اند.
این مقام مسئول یاد آوری کرد نماینده مجلس باید به سوگند خود همواره وفادار بماند. او حافظ منافع تمامی ملت ایران است و گرچه دماوند به دلیل ابطال انتخابات حوزه انتخابی آن در انتخابات سال 90 ، در حال حاضر نماینده ای در مجلس شورای اسلامی ندارد لیکن انتظار می رود تا تمامی نمایندگان محترم از حقوق حقه آحاد مردم در سراسر کشور دفاع کنند. همچنین در پیگیری های مسئولین شهرستان مشخص گردید مسئولین ذی ربط در وزارت ارشاد و سازمان اوقاف تمایلی به همراهی با این اقدام غیرقانونی نداشتند ولی فشارها و لابی های سنگین آنها را ناچار به تمکین نموده است. هرچند این امر از مسئولیت هیچ یک از متولیانی که در این حرکت غیر مسئولانه ایفای نقش نموده اند نمی کاهد ولی کماکان از مردم دماوند انتظار خویشتن داری داشته و تلاش می شود از روش های حقوقی و قانونی موضوع پیگیری گردد تا این مسئله موجب سو استفاده عناصر بداندیش و دشمنان نگردد.

البته شنیده ها حاکی است تلاشهای استاندار محترم تهران نیز برای جلوگیری از واگذاری تولیت بقعه متبرکه به لاریجان ثمری در پی نداشته است. لیکن انتظار برخورد فعالانه و حمایت از حقوق مادی و معنوی مردم شهرستان دماوند مورد انتظار است. بدیهی است دیوان عدالت اداری نیز در راستای انجام وظایف قانوی خود، می تواند نقش موثری در ابطال این اقدام غیرعادلانه ایفا کند.

۱۳۹۲/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...