نسخه چاپی

ماجرای یك انگلیسی كه بمب‌یاب می‌فروخت

عکس خبري -ماجراي يک انگليسي که بمب‌ياب مي‌فروخت

جیمز مك كورمیك (James McCormick) میلیونر بریتانیایی به اتهام فروش دستگاه بمب‌یاب تقلبی به كشورهای مختلف و از جمله عراق به 10 سال زندان محكوم شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، محاکمه ˈجیمز مک کورمیکˈ روز سه شنبه این هفته در دادگاه ˈاولدبیلیˈ لندن پایان یافت و اعضای هیات منصفانه به اتفاق آرا او را در اتهام کلاهبرداری و به خطر انداختن جان مردم گناهکار شناختند.

قاضی ˈریچارد هونˈ روز پنجشنبه هنگام صدور رای خود تاکید کرد: دستگاه‌هایی که به عنوان بمب یاب به مشتریان فروخته شده، به خاطر بی اثر بودن، اطمینان خاطر غلطی را به استفاده کنندگان خود می دادند و به همین دلیل جان افراد بی گناه را به خطر می‌انداختند.

وی همچنین کسب سود هنگفت از این راه را ˈظالمانه و عصبانی کنندهˈ توصیف کرد.

ˈجیمز مک کورمیکˈ ساکن شهر ˈسامرستˈ در جنوب انگلیس متهم بود که در اواخر دهه 2000 با فروش هزاران دستگاه بمب یاب تقلبی، بیش از 50 میلیون پوند درآمد نامشروع کسب کرده است.

محصولات شرکت وی به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، عربستان، گرجستان و نیجر فروخته شده و در بسیاری از پست های بازرسی و گیت های امنیتی از جمله در عراق مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بر اساس محتویات پرونده، مک کورمیک طی سال های 2008 تا 2010 شش هزار دستگاه از این بمب یاب های تقلبی را به قیمت بیش از 38 میلیون پوند به دولت عراق فروخته بود.

وی مدعی بود که این دستگاه ها‌قادرند علاوه بر بمب و مواد منفجره، انواع فلزات، عاج فیل، مواد مخدر و حتی اسکناس‌های 100 دلاری را شناسایی و کشف کنند.

نماینده دادستانی انگلیس در جریان این محاکمه با احضار شاهدان و کارشناسان مختلف به اعضای هیات منصفه دادگاه نشان داد این دستگاه‌ها به هیچ وجه کارایی ندارند و کاملا تقلبی هستند.

بر اساس محتویات پرونده، در داخل این دستگاه‌های به اصطلاح پیشرفته فقط یک دستگاه ساده که برای پیدا کردن توپ گلف استفاده می‌شود، کار گذاشته شده است.

نماینده دادستان گفت: مک کورمیک این دستگاه‌های ساده توپ یاب گلف را به قیمت 20 دلار از آمریکا وارد می‌کرد و سپس هریک از آنها را با قرار دادن در داخل یک قاب جدید به عنوان بمب یاب پیشرفته به قیمت چند هزار و حتی دهها هزار دلار می‌فروخت.

به گفته پلیس انگلیس، این تاجر متقلب از درآمد حاصل از فروش بمب یاب‌های تقلبی چند خانه و ویلا در انگلیس، آمریکا و قبرس و یک قایق تشریفاتی خریده است.

دادستانی انگلیس پس از گناهکار شناخته شدن ˈمک کورمیکˈ، قصد دارد روند قضایی دیگری را برای مصادره اموال وی آغاز کند.

یورونیوز می‌گوید برآورد می‌شود این تاجر 57 ساله انگلیسی حدود 50 میلیون پوند (58 میلیون یورو) از راه فروش دستگاه‌های تقلبی کشف بمب به عراق، بلژیک و عربستان سعودی کسب کرده است.

۱۳۹۲/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...