نسخه چاپی

حیرت نشریه آلمانی از میزان وقاحت دولت آمریكا

یك نشریه آلمانی، گزارش‌های سالانه آمریكا درباره وضعیت حقوق‌بشر در دیگر كشورها را وقیحانه خواند.



يک نشريه آلماني، گزارش‌هاي سالانه آمريکا درباره وضعيت حقوق‌بشر در ديگر کشورها را وقيحانه خواند.
نشريه يونگه‌ولت نوشت: پس از يک دهه از دست رفته در عرصه سياست خارجي، بعبارت ديگر پس از شکست آمريکا در انديشه و نقشه «خاورميانه بزرگ»، اينک واشنگتن براي تحکيم هژموني سياسي و نظامي خويش بر آسيا، بر تلاش خود مي‌افزايد. آمريکا مي‌کوشد تا با چشم‌بندي گزارش درباره حقوق‌بشر به جهانيان چنين وانمود کند که گويا در موضع اخلاقي برتر قرار دارد.

اين تحليل مي‌افزايد: واشنگتن رياکارانه و با قيافه حق به جانب خود را بر مسند قضاوت درباره 190 کشور ديگر جهان مي‌نشاند، در حاليکه وقتي موضوع حقوق ‌بشر در خود آمريکا مطرح مي‌شود ناگهان «از هر دو چشم نابينا مي‌شود» و در اين مورد حتي يک کلمه گفته نمي‌شود.
در ادامه اين گزارش تحليلي آمده است: ده‌ها سال است که آمريکا به خود اجازه مي‌دهد در گزارش ساليانه حقوق‌بشر، درباره ديگر کشورها به قضاوت نشسته و با چهره‌اي حق به جانب خطاهاي کشور خود را نبيند.

نديدن خطاهاي خود به علت مغزشويي طولاني مدت و نظام‌مند امکان‌پذير است. بيشتر آمريکايي‌ها معتقدند که ايالات متحده آمريکا پيوسته در جانب فرشتگان مي‌جنگند براساس همين باور آمريکا را ملتي استثنايي با رسالت ويژه مي‌دانند که آزادي و دموکراسي را براي جهان -به شيوه آمريکايي- حتي با بمب و نارنجک به ارمغان مي‌آورد.

بعد از پايان «امپراتوري شرّ» اتحاد شوروي، آمريکا جنگ‌هاي ويران‌کننده نظامي و اقتصادي را بر بسياري از مناطق جهان تحميل کرد. اين جنگ‌ها ميليون‌ها قرباني به ويژه ميان مردم غيرنظامي به همراه داشت. اين روند در داخل آمريکا با کاسته شدن از دموکراسي و حقوق‌بشر همراه بود تا آن جا که کار به صدور دستور رسمي شکنجه دستگيرشدگان رسيد.

يونگه ولت نوشت: با اين تفاصيل، اوج وقاحت است که وزارت خارجه آمريکا در گزارش مفصل سالانه «نقض حقوق‌بشر» در بيش از 190 کشور جهان اظهار‌نظر مي‌کند. اما چندي است که جمهوري خلق‌چين ديگر اين وضعيت را بر نمي‌تابد. پکن به نوبه خود اطلاعاتي را درباره نقض حقوق‌بشر در آمريکا به عنوان آينه‌اي مقابل واشنگتن منتشر کرده است. اين‌بار نيز در پي انتشار گزارش سالانه توسط آمريکا در 19 آوريل، چين هم قرائت خود را مطرح کرد.

نشريه آلماني نوشت: آنچه براي تهيه‌کنندگان گزارش حقوق‌بشر در آمريکا مطرح است، سر به راهي و همراهي خط‌مشي کشورها با خط سياست خارجي آمريکاست که آيا به توصيه‌هاي واشنگتن عمل کرده‌اند يا خير. به اين ترتيب ديگر جاي تعجب ندارد که در فهرست وزارت خارجه آمريکا نام بشاراسد رئيس‌جمهور سوريه را تحت عنوان «خشونت وحشتناکش» به عنوان متهمان اصلي، مي‌توان يافت. در اين گزارش اما نمي‌توان پيرامون بي‌رحمي‌ بخش بزرگي از شورشيان مطلبي يافت. اين رفتار در خصوص ايران نيز اتخاذ شده؛ دولت ايران به تهديد صلح منطقه‌اي و جهاني متهم است و به علت «سرکوب جامعه مدني» محکوم مي‌شود در حاليکه اين اتهامات همواره به اسرائيل و آمريکا وارد است.

يونگه ولت همچنين خاطر نشان کرد: مورد عجيب‌تر، کشور بحرين است؛ اين منطقه شيخ‌نشين با قرار دادن يک پايگاه دريايي آمريکا در خاک خود به عنوان يکي از مهم‌ترين متحدان واشنگتن در خليج‌فارس مطرح است. طبق گزارش سالانه حقوق‌بشر آمريکا، اکثريت شيعيان بحرين که توسط نيروهاي امنيتي سني حاکم و تحت حمايت عربستان‌سعودي سرکوب مي‌شوند، مقصر شناخته شده‌اند!

نشريه آلماني با اشاره به لحن انتقادي گزارش‌هاي آمريکا در برابر کشورهاي مخالف نوشت: در مقابل، متحدان باوفاي آمريکا بدون در نظر گرفتن شرايط واقعي کشورشان، با کلامي آتشين مورد تحسين قرار مي‌گيرند. در اين گزارش به تظاهرکنندگان غيرمسلح بحرين اتهام «خشونت‌هاي مرگبار عليه نيروهاي امنيتي» وارد شده تا سرکوب سبوعانه مخالفان توجيه شود. اما در سوريه که مخالفان مسلح هستند، نيروهاي امنيتي اسد براي دفاع از خود، حقوق‌بشر را نقض مي‌کنند. سياست «يک بام و دو هوا» در تمام گزارش‌هاي کشور آمريکا ديده مي‌شود.

۱۳۹۲/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...