نسخه چاپی

مالكی : بوی خون به مشام می‌رسد

نخست‌وزیر عراق ضمن ابراز علاقمندی برای عادی سازی روابط با عربستان تاكید كرد: خویشتن داری بغداد در برابر مخالفان بسیار زیاد بوده است اما از توطئه‌های دشمنان بوی خون به مشام می‌رسد.


به گزارش نما، ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی النشره نوشت: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق با اشاره به تمایل بغداد برای از سرگیری روابط دوستانه با عربستان سعودی و تاکید بر مختومه شدن پرونده زندانیان عربستانی در آینده‌ نزدیک گفت: زندانیان عربستانی را که به خاک عراق وارد شده بودند در چارچوب قوانین کشور آزاد می‌کنیم اما کسانی را که دست به کشتار مردم زده‌اند حکمشان با دستگاه قضایی است نه با قوه مجریه اما ما در جهت مبادله اسیران بین عراق و عربستان تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

وی همچنین در خصوص اوضاع سیاسی و تظاهرات مردمی که از چند ماه پیش آغاز شده و ادامه دارد، گفت: خواسته‌های برحقی وجود دارد از جمله آزادسازی بازداشت شدگان، این موضوع امری طبیعی است و ما از آن استقبال می‌کنیم البته ما بسیاری از زندانیان را آزاد کرده‌ایم و برخی از بازداشت شدگان که دوره حکمشان به پایان رسیده نیز آزاد شده‌اند. اما با این وجود مسائلی وجود دارد که قابل اجرا نیستند از جمله آزادی کسانی که دست به کشتار مردم عراق زده‌اند و یا کسانی که عضو القاعده هستند. برخی خواسته‌ها نیز ساخته حزب بعث منحل شده است که کاملا سیاسی است و اجرای آنها ممکن نیست.

نوری المالکی افزود: درخواست لغو قانون اساسی، تقسیم عراق و قومیت گرایی از آن دسته خواسته‌هایی است که هیچگاه برآورده‌ نمی‌شوند و افرادی هم که چنین خواسته‌هایی دارند، بدانند که بعید است اهداف آنان اجرایی شود چرا که ما هرگز با تعطیلی قانون اساسی موافقت نمی‌کنیم.

نخست وزیر عراق ادامه داد: کشور و مردم ما از آزادی کامل برخوردار هستند در حالی که برخی کشورهای عربی خواسته‌های مردمشان را پنهان می‌کنند؛ اگر معترضان عراقی در هر کشوری غیر از عراق بودند حتما آنها را با هواپیما بمباران می‌کردند. ولی با این وجود ما صبر می‌کنیم زیرا آنها جزئی از ملت ما هستند و بسیار امیدواریم که اهل تسنن و شیعیان عراق این بحران را مهار کنند چرا که علمای طراز اول شیعی و سنی و روسای قبایل همگی در شرایط کنونی به پایان دادن به بحران عراق می‌اندیشند.

نوری المالکی نسبت به ایجاد تفرقه‌ قومی و مذهبی در منطقه نیز هشدار داد و گفت: پیشتر نیز هشدار دادم و باز تکرار می‌کنم که بوی خون‌ به مشام می‌رسد؛ بویی که ظاهرا از درگیری‌های قومی و قبیله‌ای میان مسلمانان به هوا برخواهد خواست و این به نفع هیچ کس نیست زیرا این امر توطئه دشمنان است و فقط به عراق، عربستان، لبنان، و دیگر کشورها هم محدود نمی‌شود. درگیری‌های قومی و قبیله‌ای مانند طوفانی است که هیچ مانعی جلودار آن نیست.

۱۳۹۲/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...