نسخه چاپی

خالكوبی ویبره؛ اختراع جدید نوكیا

تعامل لمسی (Haptic Interaction) و بازخورد لمسی (Haptic Feedback) از جمله فناوری هایی است كه در سال های اخیر مورد توجه گسترده كمپانی های فعال در زمینه وسایل الكترونیكی قرار گرفته است.

اگر گوشی هوشمند شما هنگام لمس ناحیه ای از صفحه نمایش یا هنگام دریافت پیام کمی بلرزد می توان گفت که از تعامل و بازخورد لمسی در شکل ساده ای استفاده کرده است.

در ماه مارس 2012 اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) مستندات مربوط به یکی از اختراعات نوکیا را منتشر نموده که در ارتباط با نوعی تعامل لمسی میان انسان و وسایل الکترونیکی است. البته نوکیا درخواست ثبت این اختراع را در سپتامبر 2011 به USPTO ارسال داشته و باید منتظر تصمیم گیری USPTO در مورد صدور یا عدم صدور حق اختراع برای آن باشد.

بر اساس این اختراع نوکیا ماده ای فرومغناطیسی که قادر به تشخیص میدان مغناطیسی یا تشخیص تغییرات آن است و می تواند این تشخیص را در قالب نوعی تحریک به پوست منتقل نماید بر روی پوست انسان قرار می گیرد. قرار گیری این ماده بر روی پوست می تواند به صورت خال کوبی (Tattoo) قابل رؤیت یا غیر قابل رؤیت (توسط نوعی جوهر فرومغناطیسی)، یک برچسب قابل رؤیت یا غیر قابل رؤیت و یا مواردی مشابه صورت گیرد.

به عنوان مثال چنین ماده ای می تواند بر روی پوست نقاط مختلف بدن قرار بگیرد و با وسیله الکترونیکی قابل حمل شما (نظیر گوشی موبایل، تبلت یا ...) یا منابع دیگر که امکان تولید میدان مغناطیسی را دارند ارتباط برقرار کرده و این ارتباط را از طریق لرزش به پوست منتقل نماید.

یکی از سخنگویان نوکیا در پاسخ به این پرسش که این اختراع نوکیا چه زمانی وارد بازار خواهد شد چنین پاسخ داده است: «ما هر سال پرونده بیش از 1,000 اختراع و نوآوری را برای ثبت تشکیل می دهیم اما در مورد زمان و نحوه به کارگیری آنها در محصولات نوکیا اظهار نظری نمی کنیم.»

شاید این اختراع نوکیا را بتوان گامی به سوی "انسان افزوده" (Augmented Human) یا به عبارتی انسانی که بدنش به فناوری مجهز شده است دانست -- انسانی که بسیاری از افراد بدنبال رسیدن به آن بوده و بسیاری نیز از آن بیزارند.

۱۳۹۱/۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...