نسخه چاپی

یك تخلف آشكار در نمایشگاه كتاب

با وجود آنكه توزیع یك كتاب در غرفه‌هایی غیر از غرفه ناشر آن اثر، طبق قوانین وضع شده نمایشگاه، خلاف محسوب می‌شود، اما غرفه‌هایی را می‌شود دید كه آثار ناشران دیگر را نیز توزیع می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، گرانی کاغذ عده‌ای را از خرید کتاب منصرف کرد، عده‌ای را مجبور کرد که از خیر فروش خوب نمایشگاه بگذرند و غرفه‌هایشان را دور از چشم مسئولان اجاره دهند و یا آن را ترک کنند و عده‌ای را هم بر این داشت تا آثارشان را در نمایشگاه توزیع کنند.

با وجود آنکه طبق قانون حضور در نمایشگاه کتاب، هر ناشر تنها باید آثاری را در غرفه خود عرضه کند که از سوی انتشارات خودش به چاپ رسیده است، اما دیده‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که در بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران وضعیت فرق کرده است. اگر نگاهی به غرفه‌های مختلف در راهروهای شبستان بیندازیم، متوجه می‌شویم که در بسیاری از غرفه‌ها آثاری از ناشران مختلف گردآوری شده و فروخته می‎شوند.

یکی از ناشران سرشناس حاضر در این دوره نمایشگاه که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه گفت: سال‌های گذشته هم این تخلف وجود داشت. برخی از ناشران کتاب‎هایی از انتشارات دیگر را در غرفه داشتند و اگر کسی از آنها درخواست می‌کرد، از زیر میز کتاب‌ها را بیرون می‌آوردند و می‌فروختند. اما امسال رویه تغییر کرده است. بیش از 30 غرفه را می‌شود شناسایی کرد که آثار جمع‌آوری شده از دیگر ناشران را به فروش می‌رسانند. مثلاً اگر نگاهی بیندازید در بسیاری از غرفه‌ها کتاب‌های انتشارات سخن را به خوبی پیدا می‌کنید.

وی به دلیل این کار اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شاید گرانی کتاب بسیاری از غرفه‌داران را مجبور به این کار کرده است، اما با وجود علنی بودن این کار، هیچ اقدامی از سوی مسئولان نمایشگاه برای برخورد قانونی دیده نشده است.

این در حالی است که برخی از ناشران غرفه‌های خود را با حفظ عنوان انتشارات، به مراکز توزیع کتاب اجاره داده‌اند. برخی از غرفه‌های موجود در نمایشگاه که تعداد آنها کم هم نیست، علاوه بر اینکه آثار همان انتشارات را به فروش می‌رسانند، کتاب‎های پرمخاطبی مانند دیکشنری، فرهنگ لغت عربی، آشپزی و... را نیز به مخاطب عرضه می‌کنند.

به گمان برخی از ناشران این وقایع بازخورد گران شدن قیمت تمام شده کتاب در سال گذشته و امسال است که سبب شده تا علاوه بر کم شدن تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه، بسیاری از آثار چاپ شده به فروش نرسند.

۱۳۹۲/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...