نسخه چاپی

غول رسانه‌ای قطر زمین خورد

گزارش چند موسسه تحقیقاتی غربی نشان می دهد، شبكه خبری "الجزیره" قطر كه ادعای بی‌طرفی و استقلال دارد، طی دو سال گذشته 86 درصد مخاطبان خود را به دلیل ارائه اخباری دروغین، بزرگ‌نمایی و سانسور از دست داده است.


به گزارش نما به نقل از ایسنا، سه موسسه‌ آماری با انجام تحقیقی، میزان تاثیر رسانه‌های خبری مانند شبکه‌ خبری «الجزیره» قطر را بر افکار عمومی مورد بررسی دقیق قرار داند که در نتیجه مشخص شد بینندگان این شبکه در دو سال گذشته 86 درصد کمتر شده‌اند.

به گزارش شبکه «المنار» لبنان، این کاهش میزان بیننده به دلیل جانبداری این شبکه از برخی گروهک‌های تروریستی مثل گروهک مسلح «النصره» در سوریه و همکاری با سازمان اطلاعات آمریکا بوده است.

در این رابطه رادیو «اُستن» نروژ اعلام کرد: طبق گزارش‌های سه موسسه تحقیقاتی غرب شبکه خبری «الجزیره» در یک‌سال گذشته اعتماد بسیاری از بینندگان خود را از دست داده است و با از بین رفتن اعتماد مخاطبان و کاهش اعتبار آن،‌ الجزیره اکنون به شبکه ماهواره‌ای وابسته به گروهک‌های مسلح و تروریست جهان تبدیل شده است که هر روز اخبار رعب‌انگیز قتل و کشتار و بمب‌گذاری ماشین‌ها در اماکن شلوغ و کشتار مردم عادی و آموزش خرابکاری و انفجار به کودکان را منتشر می‌سازد.

بر اساس این گزارش‌ها،‌ عامل اصلی کاهش مخاطب این شبکه برملا شدن رابطه آن با سازمان اطلاعات آمریکا و نفوذ سیاستمداران آمریکایی در این شبکه ماهواره‌ای است.

از سوی دیگر، مدیرکل سابق شبکه الجزیره با سازمان اطلاعات آمریکا ارتباط داشته و به طور روزانه،‌ دستور‌العمل‌های این سازمان درباره ارائه اخبار دروغین علیه سوریه و بشار اسد و کشورهای منطقه در راستای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در این کشورها را دریافت و اجرا می‌کرد.

همچنین در این گزارش‌ها، این شبکه که ادعای بی‌طرفی می‌کند نتوانسته مخاطبان خود را در مورد عدم پوشش‌دهی اخبار بحرین قانع سازد. چرا که این کار از روی عمد و در راستای اجرای دستورات قدرتمندان و سیاستمداران غربی و برخی کشورهای عربی منطقه صورت گرفته است؛ همانگونه که در وخیم نشان دادن اوضاع سیاسی سوریه و بزرگنمایی حوادث آن نیز به خوبی ایفای نقش کرد.

کاهش مخاطبان شبکه الجزیره بیشتر در سوریه،‌ عراق، لبنان، عربستان، بحرین، الجزایر و سودان در حدود 60 تا 90 درصد و به دلیل اجرای سیاست‌های خبری به نفع رژیم صهیونیستی و آمریکا نمود پیدا کرده است.

طبق گزارشی که یکی از نشریات سوئد به تازگی منتشر کرده است، تعداد بینندگان شبکه الجزیره در دو سال اخیر از 43 میلیون به 6 میلیون کاهش یافته و در میان مخاطبان عرب‌زبان نیز این شبکه از هر پنج بیننده، 4 مخاطب خود را از دست داده است و این شکست بزرگی برای این رسانه قطری و مدیران آن محسوب می‌شود.

۱۳۹۲/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...