نسخه چاپی

جزئیات 2 جلسه خصوصی نبویان با مشایی

شاگرد برجسته آیت الله مصباح توضیحات مفصلی را در خصوص دو دیدارش با اسفندیار رحیم مشایی ارائه كرد.

به گزارش نما، سایت روزنامه دولت چندی پیش در خبری مدعی دیدار مخفیانه شاگرد آیت الله مصباح با مشایی شد و نوشت که یکی از روحانیون جبهه پایداری در چند ماه اخیر مخفیانه به دیدار مشایی رفته و با وی گفت و گوهای مفصلی داشته است. حجة الاسلام « م ـ ن » در دو دیدار خود با مشایی به تفصیل درباره موضوعات مختلف صحبت کرده و در این جلسات نیز هیچ اشاره و یا دعوتی برای انجام مناظره نداشته است.

مشایی هم در دیدار با وبلاگ نویسان و فعالان رسانه ای در تالار حافظیه مجموعه سعدآباد به دیدار خود با "یک روحانی محترم" و رفتار دو گانه او اشاره کرد و گفت: یکی از افرادی که مرا دعوت به مناظره کرده بود اخیرا دیداری سه ساعته با من داشته اما جرات ندارد آن را رسانه ای کند.


ظاهراً منظور سایت دولت و مشایی از این فرد حجت‌الاسلام سید محمود نبویان از شاگردان آیت‌الله مصباح‌یزدی بود؛ بر همین اساس به سراغ وی رفتیم و اصل موضوع را جویا شدیم.

حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با فارس، توضیحاتی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد دیدارش با اسفندیار رحیم مشائی ارائه کرد.

نبویان گفت: بخشی از این خبر درست و بخشی از آن هم نادرست است؛ من روی سه شخصیت کار علمی کردم که آقای دکتر سروش، آقای خاتمی و آقای اسفندیار رحیم مشائی این افراد هستند؛ البته بنده مطالعاتی روی شریعتی هم انجام دادم که خیلی به این مقوله ربطی ندارد.

نبویان ادامه داد: بنده وقت زیادی گذاشتم و تقریبا اکثر سخنرانی‌های آقای مشایی را مطالعه کردم و دیدم که در سخنان او حرفهای خلاف اسلام و ارزش‌های انقلاب از قبیل پلورالیسم موج می‌زند.

وی با بیان اینکه «مکتب ایرانی» هم تقریبا همان چیزی است که در فتنه آن را مطرح کردند و بر اساس آن شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی» را سردادند،افزود:بعد از اینکه آقای احمدی نژاد خانه نشین شد، من نتیجه مطالعاتم را به صورت علنی مطرح کردم که در حال حاضر هم متن سخنرانی من در مورد آقای مشایی در سایت‌ها موجود است.

نبویان گفت: مدتی گذشت و بعد از اینکه من نماینده مجلس شدم، یک آقایی به واسطه یکی از نمایندگان به من مراجعه کرد و گفت که می‌خواهم آیت الله مصباح را ببینم و من هم گفتم که نمی‌دانم ایشان فرصت داشته باشند یا نه، ولی بنده پیگیری می‌کنم. بعد از چند هفته آن فرد به من مراجعه کرد و گفت که اگر مقدور باشد بنده با خود شما صحبت کنم. بعدا من فهمیدم که این فرد رابط آقای مشایی بود و رابطه این فرد با مشایی آن قدر قوی بود که هر وقت می‌خواست، می‌توانست با او در تماس باشد. این فرد به من مراجعه کرد و گفت که بنده می‌خواهم در خلوت با شما صحبت کنم. بر همین اساس من مسئول دفترم را از اتاق بیرون فرستادم، رابط آقای مشایی در این جلسه به من گفت مطالبی که آیت الله مصباح در مورد آقای مشائی می‌گوید درست نیست که من هم گفتم بنده خودم در مورد وی مطالعاتی داشتم و به خاطر حرف کسی مطلبی را نگفتم.

نماینده مردم تهران ادامه داد: رابط آقای مشایی به من گفت که یک جلسه با خود آقای مشایی بگذارید و بعد هم گفت که آقای مشایی با یکی از مراجع صحبت کرده و این مرجع صحبت‌های آقای مشایی را پذیرفت؛ در واقع قصد این بود که از این طریق من را به لحاظ روانی وادار به عقب نشینی کند و بعد هم نام چند نماینده را آورد و گفت که این نمایندگان هم حرف آقای مشایی را پذیرفته اند،لذا شما هم در جلسه‌ای مسائلتان را مطرح کنید.

نبویان اظهار داشت: دیدار بنده با آقای مشایی مربوط به ماه رمضان گذشته است، یعنی تقریبا 10 ماه پیش این دیدار انجام شد. این دیدار در ساختمانی انجام شد که احتمالا متعلق به دبیر خانه جنبش عدم تعهد بود.

نبویان گفت: بنده با مسئول دفترم در آن جلسه حاضر شدم و رابط آقای مشایی هم در جلسه حضور داشت؛ تقریبا سه ساعت الی سه ساعت و نیم آن جلسه طول کشید. خلاصه جلسه این بود که مشائی مقداری وضعیت کشور را توضیح داد و بعد هم بنده گفتم که ما انتقاداتی را به شما داریم و بنده سریع برگه‌های صحبت‌های وی را که پرینت گرفته بودم و نکاتی را یادداشت کرده بودم به وی ارائه دادم و یک به یک توضیح دادم. مثلا به وی گفتم شما می‌گویید دوره اینکه یک دین جهانی شود، گذشته است.

وی اضافه کرد: بنده به آقای مشایی گفتم که این مطالب یا بد چاپ شده که مشایی گفت نه سخنان من درست چاپ شده و بعد گفتم که شاید بد تعبیر می‌کنند، که مشایی در پاسخ گفت که من این مسائل را قبول دارم و برای من جالب است که کار به جایی رسید که صدای مشایی بالا رفت. من هم در چشمانش نگاه کردم و گفتم که در فکر تو انحراف وجود دارد و مشایی گفت که انحراف از چه چیزی و من هم گفتم که انحراف از اسلام؛ البته مسئول دفتر بنده و رابط آقای مشایی بعد از یک ساعت از اتاق بیرون آمده بودند لذا وقتی بنده از اتاق بیرون رفتم، به من گفتند که چرا صدا بلند شد.

شاگرد آیت الله مصباح گفت: در این جلسه چند نکته برای من جالب بود؛ یکی این بود که در این جلسه شاید بیش از 10 بار وقتی که مشایی دید من حرفش را نمی‌پذیرم شروع به قسم خوردن کرد و گفت که به خدا قسم شما هم باید این طور حرف بزنید چرا که مردم جهان را نمی‌توان به غیر از این طریق جذب کرد که من هم گفتم ما موظف نیستیم به هر طریقی مردم جهان را جذب کنیم. ما وظیفه داریم که از راه درست مردم راجذب کنیم؛ یک استاد بنده می‌گفت که انبیا سخنانشان را طوری بگویند که مردم بفهمند نه این که طوری بگویند که مردم بپذیرند؛ پذیرش تابع یک سری عوامل دیگر است مثلا یک نفر می‌داند که سیگار ضرر دارد اما باز هم آن را می‌کشد.

وی ادامه داد: در آخر جلسه مشایی به من گفت که حاج آقا این چه حرفی است که می‌زنید، زیارت عاشورا خواندن من ترک نمی‌شود و من هم به صورت مستقیم به وی گفتم که خوارج هم حافظ قرآن بودند ولی اینها هیچ ارزشی ندارد، بالاخره این جلسه تمام شد، البته جلسه دیگری هم بود که باز هم رابط آقای مشایی آن را هماهنگ کرد، جلسه ما با آقای مشایی جلسه مخفی بود و گله بنده از آقای مشایی این است که بی تقوایی کرده و به همین دلیل در خصوص این جلسه برخی اخبار منتشر شده. لذا ادعای ما با این اقدام مشایی قاطع تر می‌شود و ما بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که وی مسائل شرعی را درست رعایت نمی‌کند؛ اگر قرار بود این جلسه پخش شود من می‌توانستم همان 10 ماه پیش آن را علنی کنم اما این کار را انجام ندادم، حداقل آقای مشایی باید به من می‌گفت که می‌خواهد این کار را انجام دهد.

نبویان گفت: ممکن است محتوای جلسه بنده با آقای مشایی ضبط شده باشد چرا که من اعتمادی به آنها ندارم لذا تقاضا دارم در صورتی که این جلسه را ضبط کردند آن را پخش کنند.

وی اظهار داشت: بعد از جلسه اول رابط با بنده در تماس بود و من از وی پرسیدم که آیا این جلسه تاثیر داشت یا نه و رابط هم حرفهایی می‌زد و می‌گفت این جلسه موثر بود. البته آقای مشائی در همان جلسه اول به آیت الله مصباح توهین کرد که من هم به وی گفتم شما احتمال نمی‌دهید که آقای مصباح و علمای ما بیش از تو از اسلام سردر بیاورند؛ مشائی هم گفت: چرا، من هم به او گفتم پس چرا احتیاط نمی‌کنی، اگر علما داد می‌زنند که ممکن است حرف شما اشتباه باشد عقل حکم می‌کند و بعد هم به او گفتم که تو کجا اسلام شناسی خوانده ای؟

وی گفت: مشایی یک حرف استدلالی برای گفتن ندارد و اصلا اسلام شناس نیست و اطلاع دقیقی از اسلام ندارد؛ منافقین هم در ابتدا مشکلشان افکار التقاطی بود، این افراد از اسلام اطلاع نداشتند و یک سری مطالب را از جاهای مختلف خوانده اند لذا سر از ناکجا آباد در آوردند و آقای مشایی هم همین طور است و البته من به غرض او کاری ندارم و بحث روانشناختی می‌کنم.

نبویان گفت: جلسه دوم ما همزمان با موضوع طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس بود، در آن زمان ما خیلی ناراحت بودیم؛ چرا که این موضوع خلاف فرمایش مقام معظم رهبری بود، لذا گفتیم که پیش آقای احمدی نژاد بریم تا او را متقاعد کنیم که حرفی نزند که همه چیز خراب شود، البته پیش بینی ما درست بود و بعد از آن شاهد یکشنبه سیاه مجلس بودیم بر همین اساس ما گفتیم که بهترین گزینه برای تاثیرگذاری در آقای احمدی نژاد مشایی است لذا به رابط زنگ ‌زدم و به همراه یکی دیگر از نمایندگان پیش مشایی رفتیم و گفتیم که فضای کشور باید آرام باشد، لذا شما با آقای احمدی نژاد صحبت کنید تا در مجلس آرام سخن بگوید و لازم نیست که هرچه می‌داند بگوید و در کل مصالح نظام رعایت شود و در کل جلسه دوم ما در مورد این موضوع بود.

وی ادامه داد: اما بنده در جلسه اول به طور مستقیم به آقای مشایی گفتم که شما انحراف از اسلام و ارزش‌های انقلاب دارید و استدلالی برای سخن گفتن ندارید. آقای مشائی گفته بود که حاضر است صد ساعت مناظره کند، لذا من هم تقاضا می‌کنم که با من به صورت علنی مناظره کند چرا که جلسه خصوصی جواب نداد. البته جلسه خصوصی را هم خود آقای مشایی برملا کرد و من قصد علنی کردن آن را نداشتم و الان هم که این موضوع را علنی می‌کنم استخاره کردم و استخاره خوب آمد.

نبویان افزود: به یاد دارم که یکبار آقای سروش در جلسه خصوصی با آقای مصباح صحبت کردند که بعد از آن دوستان آقای سروش همه جا پر کردند که در یک جلسه خصوصی آقای سروش با آقای مصباح آنچنان بحث کرد و بر او غلبه کرد که وی وسط بحث غش کرد و افتاد و من هم می‌ترسم که آقای مشایی برود همه جا پخش کند و بگوید فلانی درجلسه خصوصی غش کرد و افتاد؛ لذا درخواست می‌کنم که به صورت علنی مناظره کنیم.

نماینده مردم تهران گفت: همچنین می‌خواهم که اگر آن جلسه را ضبط کرده اند، صوت آن جلسه را به صورت کامل در اختیار همه قرار دهند؛ همچنین می‌خواهم بگویم که آقای مشایی بی تقوایی نکنید و نکته بعدی هم این است که می‌خواهم بگویم آقای مشایی مقداری در کارت اندیشه کن؛ چرا برای بدنام کردن هر کس در فضای امروز باب شده که بگویند فلانی با مشایی جلسه داشته است و اندک ارتباط با مشایی کافیست برای بد نام شدن.

وی ادامه داد: همچنین می‌خواهم از آقای مشایی درخواست کنم که وعده پول به کسی ندهد؛ چرا که وقتی رابط مشایی پیش من آمد برای جذبم گفت، هر کسی را که معرفی کنید مهندس به صورت بلاعوض به او پول می‌دهد و هر کسی را هم که مد نظر دارید برای برای دریافت وام به ما معرفی کنید که این مسائل جای تاسف دارد و البته به شکر خدا بنده هیچ یک از این موارد را نپذیرفتم.

وی در پایان تاکید کرد: البته بنده در جلسه خصوصی که با آقای احمدی نژاد داشتم نیز به وی گفتم که فکر مشایی ضد اسلام و ارزش های انقلاب است.

۱۳۹۲/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...