نسخه چاپی

احیای خانه سینما به روش كواكبیان

كاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌اش در عرصه كلان فرهنگ، سینما، نهادهای فرهنگی، مطبوعات، حدود و ثغور ممیزی و نظارت در عرصه فرهنگی و ...را تشریح كرد.

به گزارش نما ، مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس که برای شرکت در انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است در گفتگو با مهر درباره برنامه‌های فرهنگی که به عنوان کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور بشود مدنظر دارد، گفت: بدون تردید در ارائه برنامه‌های هر کاندیدایی بحث فرهنگ و هنر در رتبه اول قرار می‌گیرد اما باید بپذیریم آنچه هم‌اکنون برای مردم ما در اولویت قرار دارد و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث معیشت و مسائل اقتصادی است پس طبیعی است که همه کاندیداها قبل از طرح برنامه‌های خود در فرهنگ به مسائل اقتصادی بپردازند اما با این حال من در کنار اولویت‌های 12 گانه اقتصادی خود، 10 اولویت سیاسی نیز دارم که 8 مورد از آن به مسائل فرهنگی اختصاص دارد.

نهادهای فرهنگی به وحدت رویه برسند

وی با اشاره به گستردگی حوزه‌های مختلف فرهنگی بخش‌های مختلف حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: معتقدم در همه حوزه‌های فرهنگی ما یک اولویت برنامه داریم که همان وحدت رویه بین دستگاه‌های مختلف فرهنگی است؛ مساله‌ای جدی که طی این سال‌ها یکی از مشکلات اساسی ما در عرصه فرهنگ است.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته همه این نهادها بنا به وظیفه خود تلاش‌های زیادی در عرصه فرهنگ انجام می‌دهند اما باید به این مساله نیز فکر کنیم تلاشی که نهادی مانند سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌دهد چقدر با نهاد دیگری موازی است؟ آیا آنها در حوزه‌های یکدیگر دخالت نمی‌کنند؟ یا هر دوی آنها چه کاری انجام می‌دهند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام نمی‌دهد؟ به هر حال اینها سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داد. حتی این نوع عملکردهای مشابه را در نهادهای دیگری چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز می‌توان جستجو کرد.

کواکیبان با بیان اینکه یکپارچه‌سازی دستگاه های فرهنگی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وی خواهد بود، تصریح کرد: اصل و اساس اهداف فرهنگی ما انقلاب و اسلام است و بر سر این اصول دعوایی نداریم بلکه مساله این است در چه صورتی این اهداف محقق می‌شوند. این واقعیتی است که بر سر آن مشکل داریم و تا زمانی که این مساله حل نشود به کارهای موازی خود در عرصه فرهنگ ادامه می‌دهیم که تبعات آن غافل شدن از اصل فرهنگ است.

وی که در عرصه مطبوعات نیز دستی بر آتش دارد، عنوان کرد: ما باید ببنیم شورای عالی انقلاب فرهنگی چه بخش‌هایی از مسایل فرهنگی کشور را عهده دارد؟ آیا می‌دانیم وظیفه کمیسیون فرهنگی چیست و در چه حیطه‌هایی باید دخالت کند؟ اصولا نقش کمیسیون فرهنگی مجلس در امور فرهنگی چیست؟ متاسفانه پیچیدگی هایی در این موارد وجود دارد که باید برای حل آن اقدام کرد.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات ممیزی در فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: در حوزه نشر و کتاب ما در چارچوب معیارهای قانونی و ارزش‌های دینی همه نوع آزادی را باید به افراد بدهیم؛ چراکه ارزش های دینی و قانون بحث‌های کلان و مهمی هستند که به نوعی باید فصل‌الخطاب ما در کارهای نظارتی باشد و بحث سلیقه و سانسور و امثال اینها را نباید به کار راه بدهیم. یک نکته ای که باید روی آن تاکید کنم بحث سلیقه‌هاست که به هیچ عنوان نباید در عرصه های نظارتی نقش داشته باشد.

اجازه انتشار به مطبوعات زرد

وی درباره نحوه فعالیت مطبوعات و خبرگزاری‌ها با تاکید دوباره مبنی بر فعالیت رسانه ها در چارچوب قانون و ارزش‌های نظام و اسلام، تصریح کرد: به نظر من در کنار فعالیت رسانه‌های جدی، مطبوعات زرد هم باید اجازه انتشار داشته باشند اما باید جهت‌گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمتی باشد که سلیقه مردم به گونه‌ای تربیت شود که خودشان تمایل کمتری به این دسته رسانه‌ها داشته باشند.

احیای خانه سینما و سینماگران آزاد

کواکبیان در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره بحث سینما نیز توضیح داد:‌ من در حوزه سینما همانطوری که در مجلس هشتم بحث کردم تلاش خواهم کرد که خانه سینما حتما احیا شود. یادم می‌آید در مجلس هشتم که پیرامون این موضوع تذکراتی را به وزیر ارشاد می دادم ایشان از من به دلیل سابقه هم دوره بودنشان در دانشگاه امام صادق (ع) انتظار نداشتند که این چنین اعتراض کنم اما من همواره به آقای حسینی تاکید می کردم که تعطیل کردن خانه سینما کار بسیار اشتباهی بود.

وی خاطرنشان کرد: خانه سیننما می تواند محل مناسبی برای بیان افکار قشرهای مختلف سینما باشد. چه دلیلی دارد که سینما را دولتی کنیم؟ چه دلیل دارد منویات دولت را به سینما تزریق کنیم. البته که فصل‌الخطاب باید قانون و ارزش‌های دینی باشد و هجویات و مبتذل نداشته باشیم اما همچنان اعتقاد دارم سینماگران باید در چارچوب قانون و دین آزاد باشند و این وظیفه ما باشد هر جا با مشکلی روبه‌رو شدند آن را حل کنیم.

راه‌اندازی تلویزیون خصوصی

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری به راه‌اندازی تلویزیون خصوصی هم اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی تلویزیون خصوصی یکی از برنامه‌های ما است که اگر هم مشکل قانونی داشته باشد می‌توان در مجمع تشخیص مصلحت نظام مساله را حل کرد. البته من برای تقویت تشکل های دانشجویی، تحقق جدی نهضت نرم‌افزاری و کرسی‌های آزاداندیشی مبتنی بر فرمایشات رهبری، انتخاب مدیران مراکز آموزشی با نظر معلمان و مدرسان، احیای اصل هشتم قانون اساسی که مسائل مربوط به امر به معروف و نهی از منکر را شامل می‌شود و نظارت همگانی بر مساله فسادهای اجتماعی، جلوگیری از برخورد قهری با کسانی که عامدانه و عالمانه دنبال توطئه و فساد نیستند و ... از برنامه های های جدی من در عرصه فرهنگ است.

۱۳۹۲/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...