نسخه چاپی

توصیه پیامبر در مورد پرهیز از پوشش بدن‌نما

واجب بودن حجاب و پوشش برای زنان و مردان از نظر قرآن، گفتار پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نیز به حكم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد. اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن، بیش از ۱۰ آیه در قرآن وجود دارد.
چهار آیه‌ای که بر وجوب حجاب برای زنان دلالت دارد، عبارتند از: سوره نور آیه ۳۰ ، سوره احزاب آیات ۵۹، ۳۳ و ۲۳ که به طور صریح در این باره سخن گفته است.
به عنوان مثال در آیه ۵۹ سوره احزاب می‌خوانیم: " ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو جِلْباب‌ها (= روسری‌های بلند) خود را بر خویش افکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و گر تاکنون خطا کرده‌اند توبه کنند). خداوند همواره آمرزنده مهربان است۱".
یا در آیه ۳۰ سوره نور می‌فرماید: "ای پیامبر! به زنان باایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار نسازند، و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشیده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهران‌شان و سایر افراد محرم‌شان ...۲".
از پیامبر اسلام(ص) نیز در مورد پرهیز از پوشش بدن نما و نازک آمده است: روزی، اسماء - که خواهر زن پیامبر بود - ، با جامه بدن‏‌نما و نازکی به خانه پیامبر آمد. پیامبر، روی خود را از او برگرداند و فرمود: " ای اسماء! زن، وقتی به حدّ بلوغ رسید، نباید جایی از بدن و اندامش دیده شود، مگر صورت و دست‏‌ها۳".
اما درباره فلسفه و علل حجاب در آیات و روایت معصومین(ع) دلایل زیادی مورد سفارش و تاکید قرار گرفته است که ازجمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: حفظ حرمت و کرامت زن، حجاب و پوشش مانند سدی است که جلوی ظلم و ستم و تجاوز به حقوق زن را می‌گیرد و جهاد با نفس و خواهش‌های نفسانی.
در حدیثی زیبا و پر مفهوم از امام علی(ع) درباره این که حجاب چه دستاوردهایی برای بانوان دارد؟ می‌فرمایند: "صیانت زن او را شاداب‌تر و زیبایی‏‌اش را پایدارتر می‏‌کند۴".
منبع:

۱- آیه ۵۹ سوره احزاب
۲- آیه ۳۰ سوره نور
۳- سنن ابی داود، ج ۲، ص ۳۸۳
۴- غرر الحکم : ۵۸۲۰ منتخب میزان الحکمة:

۱۳۹۲/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...