نسخه چاپی

رونمایی از مستندی افشاگرانه درباره سازندگی و اصلاحات

عکس خبري -رونمايي از مستندي افشاگرانه درباره سازندگي و اصلاحات

در مراسم نمایش و نقد مستند سیاسی "مصاف" اینگونه مطرح شد كه این فیلم نقش حوادث دوران ریاست جمهوری اكبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی را كه منجر به حادثه 18 تیر شد، بررسی كرده است.

محمدعلی عبدالوهاب کارگردان این فیلم مستند در مراسم رونمایی مستند که با حضور محمد توکلی تهیه‌کننده و اهالی رسانه برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در این فیلم نشان داده می‌شود که دولت سازندگی تنها بر مسائل اقتصادی متمرکز بوده و کمترین اشاره به مقاصد فرهنگی در این دولت نمی‌شود، گفت: دولت سازندگی با شعار توسعه سازندگی روی کار آمد و طبیعی است که این دولت پس از دوران جنگ یعنی در شرایط ویرانی کشور تمرکز اصلی خود را بر سازندگی و مباحث اقتصادی بگذارد و دلیل عمده کمتر بررسی شدن مسائل فرهنگی در این دولت تمرکز بر سازندگی کشور و پس از دوران جنگ بوده است.

وی همچنین افزود: ضمن اینکه به هیچ عنوان در این مستند بررسی دولت‌ها مد نظر ما نبوده بلکه تمرکز اصلی در بررسی سلسله حوادث رخ داده در دوران سازندگی و اصلاحات و منجر شدن آن به حوادث 18 تیر سال 1387 بوده است.

حوادث دوران خاتمی و رفسنجانی مدنظرمان بوده است

کارگردان فیلم مستند "مصاف" در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا توجهی به دوران جنگ و حضور میرحسین موسوی نخست‌وزیر دولت قبل از سازندگی نشده است، گفت: اساسا بررسی حوادث جنگ مد نظر ما نبوده و بررسی حوادث از پس از رحلت امام خمینی (ره) آغاز می شود و حوادث دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی که منجر به حادثه 18 تیر شد در فیلمنامه وجود داشته است.

در ادامه این جلسه محمد توکلی تهیه کننده این مستند در تکمیل صحبت‌های عبدالوهاب گفت: رسانه ملی به حوادث انقلاب و دوران جنگ به خوبی پرداخته است اما بعد از رحلت امام خمینی (ره) به این حوادث و رخدادهای سیاسی، اجتماعی کمتر پرداخته شده است بنابراین تمرکز اصلی روی این موضوع را در بازه زمانی تا 18 تیر 88 بنا کردیم.



دانلود عکس‌ها و مطالب از منابع خارجی

تهیه‌کننده این فیلم مستند در ادامه صحبت هایش با اشاره به چگونگی دسترسی به منابع آرشیوی گفت: بسیاری از آرشیوهای خارجی را دانلود کردیم.

عبدالوهاب در ادامه صحبت‌های تهیه‌کننده این فیلم مستند متذکر شد: باعث شرمندگی است که بگوییم بسیاری از تصاویر آرشیوی که در این مستند به کار برده ایم از سایت‌ها و شبکه های خارجی دانلود کرده‌ایم در صورتی که اگر آرشیو صدا و سیما در اختیار ما بود این مستند را که در چارچوب نظام ساخته شده است، بهتر ارائه می‌دادیم.

در ادامه این نشست توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در بررسی دولت اصلاحات حلقه "کیان" که متشکل از عبدالکریم سروش، ماشاءالله شمس الواعظین، محمد جلایی‌پور هستند بیش از دیگر چهره‌ها مطرح شده‌اند؟ گفت: با روی کار آمدن سیدمحمد خاتمی در مقام رئیس‌جمهور مردم در صفوف اول مدیریت دولت او شاهد چنین اتفاقات عجیب و غریب هستند. مردم در آن دوران دچار شوک شده بودند و این افراد از جمله کسانی بودند که در افزایش این شوک نقش مهمی داشتند که عمدتا از حلقه کیان بیرون آمده بودند. به همین دلیل است که اسم و نقش این سه فرد در این دوران بسیار مشهود است. ضمن اینکه باز هم تاکید می‌کنم از ابتدا قرار نبود تاریخ انقلاب و دولت‌ها را بررسی کنیم بلکه صرفا سلسله مسائل و حوادثی که باعث رخ دادن حادثه 18 تیر 87 شده بود از دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی تا 2 سال اول دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی را مطرح کردیم.

در ادامه این نشست محمدعلی عبدالوهاب کارگردان فیلم مستند مصاف با اشاره به همکاری مصاحبه شونده‌ها در این مستند گفت: تعداد کسانی که حاضر به مصاحبه نشده اند زیاد بود. عده ایی از آنها در همان ابتدا مودبانه اعلام می کردند که حاضر به گفتگو نیستند و متاسفانه افرادی دیگر مدام امروز و فردا می کردند. اما در بین محمدعلی ابطحی، صادق زیبا کلام، محمد حسین صفار هرندی، مرتضی نواب صفوی همکاری بیشتری در این زمینه کردند.

اصلاح‌طلبان راحت‌تر جلوی دوربین آمدند

وی افزود: نکته قابل توجه این است که در مجموع این مصاحبه ها، مصاحبه شونده های منتسب به دولت اصلاحات بسیار راحت با پدیده مستند و مستندسازی برخورد می کردند و جلوی دوربین می آمدند. اما افرادی هم بودند که از جناح دیگر که حاضر به مصاحبه نشدند به عنوان مثال آقایان رسایی، حسینی و سیدعباس نبوی مصاحبه نکردند و البته انتظار داشتیم که این دوستان همکاری بیشتری با ما داشتند.

توکلی تهیه کننده این فیلم مستند در ادامه صحبت‌هایش گفت: این مستند روز 18 اردیبهشت ماه ساعت 15 در دانشگاه تهران رونمایی می شود و بسیار علاقه مندیم که این فیلم مستند به خوبی دیده شود چه در اکران‌های دانشجویی و چه در فرصت‌های دیگر.

وی در ادامه افزود: ناگفته نماند که هنوز این فیلم را به شبکه نمایش خانگی ندادیم و سعی مان بر این است که با صدا و سیما وارد تعامل شویم و این مستند را از این رسانه به نمایش بگذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که بین قسمت نخست مستند مصاف و قسمت دوم آن ارتباط موضوعی و محتوایی رعایت شده است گفت: تیم سازنده هر دو بخش مستند مصاف مشترک است و سناریو یکجا نوشته شده است بنابراین زیربنایی مشترک وجود دارد.

عبدالوهاب کارگردان این فیلم مستند درباره نقش مدیریتی مقام معظم رهبری در حوادث و رویدادهایی که در این فیلم مستند به خوبی دیده می شود، گفت: در ایده اولیه کار از همان ابتدا نقش مدیریتی مقام معظم رهبری در مدیریت حوادث لحاظ شده بود و در سناریو روی این موضوع بسیار تاکید داشتیم بنابراین نقش ایشان در مدیریت حوادث جزیی از فیلمنامه "مصاف" بوده است.

در پایان این نشست از برگزاری نخستین جشنواره اینترنتی "برش" با موضوع انتخابات مطرح شد. همچنین برخی از سرفصل‌های برای ساخت مستند با موضوعات سبک زندگی، اقتصاد بین الملل، موضوعات آزاد در دستور کار این مرکز قرار دارد.

۱۳۹۲/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...