نسخه چاپی

سعیدی‌كیا:به پیروزی امیدنداشتم نمی‌آمدم

كاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: من تا آخر در عرصه انتخابات حضور دارم و به نفع هیچكس كنار نمی‌روم و به پیروزی هم امیدوارم هستم، اگر امیدوار نبودم، اصلاً وارد این عرصه نمی‌شدم.


به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمد سعیدی‌کیا کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سخنانی گفت: من حدود 30 بار سفرهایی به استان‌ها داشته‌ام و از نزدیک با توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و نیروهای کشور آشنایی دارم.

وی ادامه داد: با توجه به این تجربیات معتقدم که می‌شود کشور را بهتر از وضع موجود اداره کرد چراکه شأن مردم ما خیلی بالاتر از این حرف‌هاست.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: براساس رایزنی‌های انجام شده بسیاری از مدیران کشور بنده را در ریاست جمهوری همراهی خواهند کرد. ما می‌توانیم با حفظ 3 اصل عزت، حکمت و مصلحت رابطه‌ای حکیمانه و عادلانه‌ای بین خودمان و دیگر کشورها با دنیا برقرار کنیم.

سعیدی‌کیا در همین زمینه افزود: من معتقدم که فضای کشور هنوز انتخاباتی نشده و گرم نیست که دانشجویان نقش اساسی در گرم شدن این فضا و خلق حماسه دارند.

وی در مورد ارتباط با آمریکا در آینده و احتمال تصدی پست ریاست‌جمهوری گفت: قانون اساسی ما سیاست‌های کلی نظام را بر عهده رهبر معظم انقلاب قرار داده است. خط‌دهی سیاست‌خارجی و رابطه با آمریکا در حوزه اختیارات رهبر معظم انقلاب است اما نباید طوری باشد که رهبری یک نظری بدهند و رئیس‌جمهور در جای دیگر حرف دیگری بزنند که این کار باعث تقابل می‌شود.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: من معتقدم که دنیا محدود به آمریکا نیست. ما نمی‌توانیم دور خودمان دیوار بکشیم زیرا ما قسمتی مهمی از تاریخ و فرهنگ دنیا هستیم و باید سهم مناسبی از اقتصاد دنیا را داشته باشیم و با حفظ اصول و ارزش‌های خودمان با دنیا ارتباط برقرار کنیم.

سعیدی‌کیا ادامه داد: من معتقدم رابطه اقتصادی باید در راستای رابطه سیاسی پیش برود.

وی تاکید کرد: امیدوارم خط لوله صلح با یک دیپلماسی قوی به کشور هند برسد. ما هیچ‌وقت ترانزیت را به عنوان یک کار عمده سیاسی توسعه نداده‌ایم. موقعیت کشور ما زمینه خوبی برای ترانزیت دارد و امتیاز مناسبی برای ما محسوب می‌شود که البته صنعت توریسم نیز در همین حوزه قرار دارد و باید به آن توجه شود.

وزیر مسکن و شهرسازی دولت نهم در ادامه در خصوص نابسامانی‌های موجود اقتصادی کشور طی ماه‌های اخیر گفت: امروزه اقتصاد ما نابسامان شده است. سرمایه‌گذاری افت کرده و در نتیجه تولید و به تبع آن اشتغال نیز افت کرده است و تورم نیز در کنار این‌ها افزایش یافته و در دولت بعدی باید به این موارد توجه جدی شود.

سعیدی‌کیا در همین زمینه ادامه داد: امروز 454 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد. وظیفه دولت‌ها سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت و نظارت در بخش‌های اقتصادی است تا از این طریق بستر امنی برای سرمایه‌گذاری فراهم شود اما امروزه امنیت سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری ثبات قانونی و شفافیت داشته باشیم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر بستر امن برای سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد شود، زمینه برای رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود بطوریکه اگر امنیت سرمایه‌گذاری نباشد، سرمایه‌ها به سمت طلا، ارز، مسکن و موارد دیگر هدایت می‌شود که در انتها به گرانی، تورم و بالا رفتن قیمت‌ها منجر خواهد شد.

سعیدی‌کیا اظهار داشت: در قانون برنامه پنجم توسعه سازوکارهایی برای اداره کشور طراحی شده که آن هم واریز درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی است. سرمایه‌های این صندوق متعلق به دولت نیست بلکه پول آن باید از طریق دولت صرف تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری شود.

وی در ادامه تصریح کرد: پول صندوق توسعه ملی فقط مخصوص فقط مخصوص بخش غیردولتی است. دولت باید کسری بودجه‌اش را از منابع دیگری نظیر مالیات و تولید تأمین کند.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: حدود 102 سال است که دولت‌ها در کشور ما از درآمدهای نفتی استفاده می‌کنند اما از سال 84 تاکنون بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته‌ایم که متأسفانه از این فرصت برای توسعه اقتصادی کشور به نحو احسن استفاده نشده است.

سعیدی‌کیا تأکید کرد: درآمدهای دولت باید از طریق بخش تولید و مالیات‌های تأمین شود بطوریکه امروزه بسیاری از افراد جامعه از زیربار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند که این مشکل باید برطرف شود.

وی در ادامه سخنانش به برخی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه از همه امکانات موجود به نحواحسن برای رشد اقتصادی کشور بهره ببریم که گردشگری و ترانزیت نیز مواردی از این دست محسوب می‌شود.

رئیس اسبق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه افزود: مدیریت منابع هم از جهت ریالی و هم از جهت ارزی مهمترین شاخص در توسعه اقتصادی است که بکارگیری مدیران کارآمد و لایق در این زمینه یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

سعیدی‌کیا در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید نظر شما در مورد فتنه سال 88 چیست، گفت: من معتقدم که در انتخابات سال 88 یک حماسه آفریده شد و 40 میلیون نفر از مردم شریف که به سرنوشت خود و کشورشان حساس بودند، پای صندوق‌های رأی حاضر شدند که این موضوع فوق‌العاده بوده و مردم در این سال حماسه آفریدند.

وی در همین زمینه افزود: در جریان بعد از انتخابات و پس از رأی‌گیری افراد اشتباهاتی کردند که البته با این اشتباهات بستر فتنه‌ای که از قبل آماده شده بود، رونق گرفت و فتنه اتفاق افتاد و عده‌ای نیز درون این فتنه بلوا کردند، تعدادشان هم کم بود اما با درایت رهبری و همه آحاد مردم بدون خط‌کشی این فتنه خنثی شد.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص نقش هاشمی‌رفسنجانی در فتنه 88 تأکید کرد: نقش افراد در فتنه و بررسی آن در حوزه کاری ما نیست و قوه قضائیه و سایر نهادها باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

سعیدی‌کیا در ادامه در خصوص توجه به نخبگان در دولت آینده احتمالی‌اش افزود: حاکمان و مدیران باید به این باور برسند که نخبگان با سایر افراد متفاوتند. باید بپذیریم که محیط و امکانات برای نخبگان فراهم شود تا آنها موجب رشد خود و جامعه را فراهم کنند.

وی در مورد اداره امور دانشگاه‌ها در سخنانی افزود: در مورد دانشگاه معتقدم که اگر تصدی ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفتم، به وزیر علوم می‌گویم در مدت یکسال برنامه‌ای تدوین کند که مدیریت دانشگاه‌ها توسط هیئت امناها انجام شود و هیئت‌امنای دانشگاه‌ها اثربخشی داشته باشند.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها رشد کند، باید از تمرکز وزارت علوم بر دانشگاه‌ها کاسته شده و هیئت امناها برای دانشگاه‌ها با مدیریت وزارت علوم تصمیم‌گیری کنند.

سعیدی‌کیا در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص برنامه‌هایش در مورد محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور گفت: همواره از ابتدای انقلاب دولت‌ها محرومیت‌زدایی از مناطق محروم را در برنامه‌های خود داشته‌اند اما در این زمینه قوانین به درستی انجام نشده است. تولید و اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق محروم به محرومیت‌زدایی منجر می‌شود که البته این کار باید با کمک و همراهی همه دستگاه‌ها و از طریق تولید ثروت انجام شود.

وی در ادامه در مورد ادغام وزارتخانه‌ها طی سال‌های اخیر گفت: ادغام وزارت راه و مسکن و شهرسازی اقدام عجیبی بود که البته من انتقادات خود را در قالب نامه‌ای به بزرگان کشور بیان کردم. در این ادغام هیچ صرفه‌جویی صورت نگرفت و من هدف آن را متوجه نمی‌شوم و نمی‌دانم که این کار با چه هدفی انجام می‌شود.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد نقاط ضعف و قوت دولت‌ احمدی‌نژاد افزود: سفرهای استانی، ارتباط با مردم، شناخت کشور، پیگیری‌ پروژه‌ها و اجرای هدفمندی یارانه‌ها از نقاط مثبت دولت احمدی‌نژاد است البته مسکن روستایی و مسکن مهر نیز کار خوبی بوده است. توجه به کارهای عمرانی، ساماندهی سوخت و توسعه فعالیت‌های علمی و نیز ساده‌زیستی و پرکاری هم از دیگر نقاط قوت دولت احمدی‌نژاد است.

سعیدی‌کیا در خصوص نقاط ضعف دولت احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌ در سفرهای استانی دولت وعده‌های عمرانی بسیاری خارج از برنامه داده شد که اغلب آنها تاکنون پیگیری نشده و به نتیجه نیز نرسیده است.

وی ادامه داد: تورم و افت شدید ارزش پول ملی نشأت گرفته از بی‌توجهی دولت به برنامه است که این مسئله ضعف بزرگی در دولت احمدی‌نژاد محسوب می‌شود. انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از دیگر نقاط ضعف دولت احمدی‌نژاد است. جابه‌جایی‌های غیرکارشناسی و تغییرات مکرر در بدنه دولت یکی دیگر از نقاط ضعف دولت‌های نهم و دهم است که در دولت‌های بعدی باید به آنها توجه شود.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد گشت‌ ارشاد گفت: اگر گشت ارشاد، ارشادی است، باید توسط آموزگارانی که می‌توانند با زبان خوب با مردم صحبت کنند، انجام شود که اگر اینطور باشد، گشت ارشاد باید به جای پلیس در اختیار نهادهای فرهنگی قرار گیرد.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: در بین سال‌های 68 تا 76 عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی در سرلوحه کار دولت قرار گرفت و در این سال‌ها تورم کشور به 48 تا 49 درصد رسید و محرومان نیز روز‌به‌روز ضعیف‌تر شدند که در نهایت به تصویب لایحه‌ محرومیت‌زدایی در مجلس منجر شد.

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به توسعه اقتصادی و محرومیت‌زدایی چارچوب کشور باید بر پایه عدالت و پیشرفت قرار گیرد و به همه کارآفرینان در سطوح خرد و کلان توجه شود.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخشی دیگری از سخنانش به موضوع پرونده‌ هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: غربی‌های در موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان براساس کار رشد و ارتقای فناوری هسته‌ای توسط ایران مشکل دارند. همه فعالیت‌های هسته‌ای ما براساس قوانین NPT است و آنها روند کار ما را مرتب رصد می‌کنند و فقط می‌گویند که نگران این هستیم که شما سلاح اتمی بسازید.

سعیدی‌کیا افزود: من معتقدم مذاکرات باید در راستای کاهش اثرات تحریم‌ها ادامه یابد.

وی در خصوص بیداری اسلامی در برخی کشورهای منطقه ادامه داد: ما باید رابطه خود را با کشورهایی که در آنها بیداری اسلامی رخ داده است، تقویت کنیم و با آنها رابطه سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.

رئیس اسبق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر 61/5 درصد از دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند. من معتقدم که مهمترین وظیفه یک زن تربیت فرزند صالح است اما با کارکردن و اشتغال او در جامعه منافاتی ندارد. سطح علمی و نخبه‌ای بانوان در کشور ما افزایش یافته است.

سعیدی‌کیا در همین زمینه افزود: زنان نباید وظیفه اصلی خودشان که همان تربیت فرزندان است را فراموش کنند بلکه باید رابطه خوبی با این وظیفه و کار در بیرون از خانه ایجاد کنند.

وی در خصوص حضورش در عرصه انتخابات ریاست جمهوری گفت: من تا آخر در عرصه انتخابات حضور دارم و به نفع هیچکس کنار نمی‌روم و به پیروزی هم امیدوارم هستم، اگر امیدوار نبودم، اصلاً وارد این عرصه نمی‌شدم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من معتقدم باید جایگزین مناسبی برای یارانه‌ها پیدا کنیم. ما تصمیم گرفتیم که بیمه پایه کشوری برای تک‌تک افراد ایجاد کنیم که این کار دغدغه سلامت خانوار را مرتفع و سرمایه‌ای برای آینده افراد ایجاد می‌کند.

سعیدی‌‌کیا در ادامه در خصوص محور توسعه اقتصادی کشور گفت: اقتصاد ما باید صادرات‌محور باشد‌ که این کار کمک می‌کند ‌محصولات داخلی نیز از نظر کیفی ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: اقتصاد ما امروز در صادرات متکی به نفت است. صادرات باید در اقتصاد کشور محور قرار گیرد و محصولات نیز‌ از نظر کیفی ارتقا یابد تا بتوانیم بازارها را در خارج از کشور بدست آوریم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص سیاست خارجی دولت گفت: در این دوره در سیاست‌خارجی با استکبار‌ستیزی رفتار خوبی داشتیم و معتقدم که ارتباط با آمریکای جنوبی نیز باید با تدبیر ادامه یابد.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: من مهمترین نکته در اداره کشور را صداقت با مردم می‌دانم. من معتقدم ‌حاکمان باید به مردم اعتماد کرده و با آنها صادقانه رفتار کنند. مردم از ما می‌خواهند ‌به آنها راست بگوییم و در حد توان برایشان کار کنیم.

وی در خصوص موضوع سوریه تصریح کرد: امروز همه در سوریه می‌دانند ‌مخالفان، مردم نیستند. نبش قبر صحابه پیامبر هم اتفاق تلخی بود که غرب می‌خواهد از هر طریقی که شده، به نظام سوریه ضربه بزند.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص دولت هاشمی گفت: سازندگی در دوران هاشمی‌رفسنجانی کار خوبی بود و من معتقدم که سازندگی باید در کشور اولویت داشته باشد.

سعیدی‌کیا در خصوص تعامل دولت و مجلس اظهار داشت: اگر دولت تعامل خوبی با مجلس داشته باشد، حتماً نتیجه خوبی در کشور خواهیم گرفت. باید‌ بپذیریم که نظارت مجلس بر عملکرد دولت، قانونی است و براساس قانون اساسی انجام می‌شود.

وی در خصوص برخی اولویت‌های دولت خاتمی گفت: اساس کار دولت خاتمی بر توسعه سیاسی استوار بود. به قدری در این دوره در خصوص توسعه اسلامی و سیاسی افراط و تفریط صورت گرفت که در هیچکدام از آنها به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من معتقدم که باید به استان‌ها تفویض اختیار شود تا در بین آنها رقابت اتفاق بیفتد و در این میان استان‌های دریایی نیز پیشرفت کرده و از نیروی انسانی کارآمد به طور غیرمتمرکز در شهرستان‌ها استفاده خواهد شد.

۱۳۹۲/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...