نسخه چاپی

محمدحسين رجبي دواني محقق و استاد دانشگاه:

حجر بن عدی بین پذیرش مرگ یا زندگی و لعن علی، شهادت را انتخاب كرد

عکس خبري -حجر بن عدي بين پذيرش مرگ يا زندگي و لعن علي، شهادت را انتخاب کرد

زمانی كه حجر در نزدیكی شام متوقف شده بود، معاویه شش نفر از یاران وی را به واسطه نزدیكان خود بخشید و باقی را بین پذیرش مرگ یا زندگی و لعن علی مخیر كرد كه حجر و باقی نزدیكانش شهادت را انتخاب كرد.

به گزارش نما امروز تکفیری‌ها به پشتوانه تفکر پوچ وهابیت حیات دارند و عمله میدانی استکبار شده‌اند. تکفیری‌ها مورد نفرت تمام فرق اسلامی هستند و علمای اسلام تاکید دارند که از آنها برائت شود.

محمد حسن رجبی دوانی گفت: گرو‌های تکفیری تنها برداشت خود از دین را حق می‌دانند و ضربه‌ای که با اقداماتشان بر پیکره اسلام وارد کرده‌اند، جبران ناپذیر است. چهره‌ای که این ملعونین از اسلام به جهانیان نشان می‌دهند، با خشونت و کشتار همراه است. این گروه‌ها به اندازه‌ای بدبخت هستند که حاضر به همراهی صیهونیست هستند، اما چشم دیدن شیعه را ندارند.
رجبی ضمن حضور در برنامه «صبح با خبر» اذعان داشت: حجر بن عدی از صحابه بزرگ پیامبر است. اهل تسنن تمام صحابه پیامبر را مقدس می‌دانند، بنابراین نمی‌توان چنین اقداماتی را به پیروان سنی مذهب نسبت داد. در واقع، گروه‌های تکفیری مسلمان تلقی نمی‌شوند و پست‌تر از خوارج صدر اسلام هستند.
وی یادآور شد: حجر از اهالی یمن است که بعد از قبول اسلام به دست حضرت علی (ع)، همراه با برادر خود خدمت رسول اکرم (ص) رسید و بعد از رحلت ایشان، از فرماندهان برجسته سپاه اسلام در زمان خلیفه دوم بود و در فتوحات شام، نقش پررنگی داشت. وی همچنین از فرماندهان سپاه حضرت علی (ع) در سه جنگ جمل، صفین و نهروان بود. در سال 38 هجرت و زمانی که معاویه در قلمرو امیرالمونین تاخت و تاز می‌کرد، حجر بن عدی برای دفاع از حضرت اعلام آمادگی کرد.
این استاد دانشگاه گفت: حجر بعد از شهادت حضرت علی (ع)، در رکاب امام حسن مجتبی (ع) بود و بدگویی از امیرالمونین در منابر را که به دستور معاویه انجام می‌شد، تاب نیاورد و بارها به این موضوع اعتراض کرده بود. زمانی که زیاد بن علی که به فرمانروایی کوفه رسید، بسیاری از نزدیکان و اقوام حجر دستگیر شدند تا وی از دفاع اهل بیت دست بردارد. با وساطت چند نفر مقرر شد امان بدهند تا حجر خود را تسلیم نماید. گروهی از خائنین کوفه در گواهی دروغینی که امضا کردند، حکم به مفر حجر بن عدی دادند و لذا حجر و نزدیکان وی را نزد معاویه در شام فرستادند. زمانی که حجر در نزدیکی شام متوقف شده بود، معاویه شش نفر از یاران وی را به واسطه نزدیکان خود بخشید و باقی را بین پذیرش مرگ یا زندگی و لعن علی مخیر کرد که حجر و باقی نزدیکانش شهادت را انتخاب کرد.
رجبی متذکر شد: شهادت حجر برای عایشه همسر پیامبر (ص) بسیار گران بود. بنابراین، جنایتکارانی که این اقدام را مرتکب شده‌اند، اعتقاد به هیچ اصول دینی ندارند. نبش قبر صحابه پیامبر، گناه کبیره است. تکفیری‌ها مورد نفرت تمام فرق اسلامی هستند و علمای اسلام تاکید دارند که از آنها برائت شود.
این محقق و استاد دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان ساخت: محل شهادت جعفر طیار در اردن بوده است. در جنگ موته که سال هشتم هجرت اتفاق افتاد، وی از سوی پیامبر به عنوان فرمانده سپاه اسلام تعیین شد. طبق فرمایش قرآن، مسلمانان موظف به دوست داشتن خاندان و نزدیکان پیامبر هستند. در حالی که این ملعون‌ها به صراحت گفته‌اند اگر به زینبیه دست یابند، نبش قبر خواهند کرد. جعفر طیار بعد از علی (ع)، حضرت خدیجه و زید بن حارثه، چهارمین مسلمان صدر اسلام است و به قدری مور توجه پیامبر است که حضرت وی را سرپرست مسلمانان در حبشه می‌کند. در شأن این بزرگوار همین بس که بعد از بازگشت به مدینه، پیروزی مسلمانان در خیبر اتفاق افتاده بود و پیامبر فرمودند که نمی‌دانم از کدام دو حادثه بیشتر خوشحال باشم، از فتح خیبر به دست علی یا بازگشت جعفر از حبشه.

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...