نسخه چاپی

طرح سپرموشكی درخلیج‌فارس تشنج‌زا است

بروجردی به ترفندهای آمریكا در منطقه اشاره كرد و در توصیه ای به سران كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: این كشورها باید به جای پایگاه دادن به آمریكا بر مبنای همكاری های امنیتی كشورهای منطقه و جدای از دخالت بیگانگان به امنیت خود و منطقه فكر كنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مطرح کردن سپر موشکی در خلیج فارس موضوعی تشنج زا است، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس باید به جای پایگاه دادن به آمریکا بر مبنای همکاری های امنیتی کشورهای منطقه و جدای از دخالت بیگانگان به امنیت فکر کنند.

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دیدار وزیرخارجه آمریکا با پادشاه عربستان و اخباری مبنی بر تلاش آمریکا برای ایجاد سپر موشکی در خلیج فارس با همکاری عربستان گفت: آمریکا سالهاست با فریب دادن کشورهای منطقه و مطرح کردن ایران به عنوان خطر در منطقه خاورمیانه از کشورهای منطقه باج می گیرد و بسیاری از پایگاهای نظامی در منطقه را در اختیار خود قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در سالیان گذشته با ترفند ایران هراسی و رعب آفرینی در منطقه سلاح های زیادی را به فروش رسانده است، گفت: تجربه در منطقه خاورمیانه نشان می دهد تنها کشورهایی می توانند دارای ثبات و امنیت پایدار باشند که متکی بر توامندی های ملی و میهنی خود حرکت کرده اند و به جای پرداخت میلیون ها دلار به آمریکا و طرح مسائل تشنج آفرینی مانند سپر موشکی به ملت های خودشان توجه کنند تا بتوانند امنیت و ثبات پایدار در منطقه داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای همپیمان آمریکا مانند مصر نشان داد که این گونه حمایتها هیچ وقت نمی تواند امنیت پایداری برای کشورها به همراه داشته باشد.

بروجردی به ترفندهای آمریکا در منطقه اشاره کرد و در توصیه ای به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: این کشورها باید به جای پایگاه دادن به آمریکا بر مبنای همکاری های امنیتی کشورهای منطقه و جدای از دخالت بیگانگان به امنیت خود و منطقه فکر کنند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه به هیچ وجه دخالت بیگانگان را در منطقه ای که متعلق به همه کشورهای حاشیه آن است قبول ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص خبر برخی منابع خارجی مبنی بر رایزنی وزیر امور خارجه آمریکا در ریاض با پادشاه عربستان برای ایجاد سپر دفاع موشکی ضد ایران در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران متناسب با هرگونه اقدامی که بر خلاف منافع ملی اش باشد عکس العمل مناسب و قاطع نشان خواهد داد.

وی در عین حال تاکید کرد پیشنهاد ایجاد سپر موشکی در عربستان در حد حرف است و تا رسیدن به گام عملی مراحل زیادی باید طی شود.

بروجردی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چشم انداز مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 را چگونه می بینید، اظهار داشت: اگر کشورهای 1+5 با هدف حل موضوع وارد مذاکرات شوند با توجه به شفافیت ایران در موضوع هسته ای می توان به نتیجه مذاکرات امیدوار بود.

به گزارش مهر، بر اساس اخبار برخی منابع غربی هیلاری کلینتون که از دو روز گذشته وارد ریاض شده و طرح "سپر دفاع موشکی خلیج فارس علیه ایران" را با خود به عربستان برده و از رژیم آل سعود خواسته است که این طرح را در اجلاس شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مطرح کند.

این منابع به نقل از یکی از مقامات حاضر در مذاکرات طرفین آمریکایی و عربستانی آورده اند: وزیر خارجه آمریکا در دیدارهای دو روز اخیر خود یک محور ثابت برای فضاسازی دنبال کرده است مبنی بر اینکه ایران یک تهدید بالقوه هسته‌ای و یک تهدید بالفعل موشکی برای کشورهای منطقه است که برای دولت بشار اسد سلاح ارسال می‌کند تا او مخالفانش را سرکوب کند و در این شرایط، دولت امریکا در نقش یک منجی قصد دارد روابط امنیتی دو جانبه با عربستان را به سطح منطقه‌ای ارتقا دهد و با ایجاد یک فضای جدید، اولین انجمن همکاری‌های استراتژیک بین ایالات متحده و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس را راه‌اندازی کند که این انجمن طرح سپر دفاع موشکی علیه تهدید ایران را اجرایی می‌کند.

۱۳۹۱/۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...