نسخه چاپی

نگرانی آمریكا از عمق روابط ایران و عراق

«روابط عمیق ایران با عراق، نفوذ آمریكا در عراق را تحت تاثیر خود قرار داده است.»

«روابط عميق ايران با عراق، نفوذ آمريکا در عراق را تحت تاثير خود قرار داده است.»
يک پايگاه اينترنتي آمريکايي با انتشار اين مطلب نسبت به گسترش روابط تهران- بغداد هشدار داد. المانيتور نوشت: ايران با نفوذترين کشور در عراق به شمار مي‌رود. ميزان نفوذ ايران در عراق بسيار زياد است و همکاري‌هاي دو طرف به خصوص پس از تشديد بحران در سوريه، بيشتر شده است. از سوي ديگر در ماه‌هاي مارس و اوايل آوريل مقامات ايران و عراق سفرهاي مکرري به بغداد و تهران داشتند که در جريان آن قراردادهاي متنوعي منعقد شد. در ماه مارس، وزير امور خارجه ايران رهسپار عراق شد.

صالحي با رهبران مذهبي در نجف ملاقات کرد و معاون او نيز به گفت‌وگو با مقامات عراقي بر سر موضوعات سوريه و بحرين، نشست. در دهم مارس، وزير نفت ايران براي گفت‌وگو با نوري المالکي، نخست‌وزير، راهي بغداد شد. آنها در خصوص پروژه‌هاي مشترکي شامل گاز طبيعي که از ايران به عراق صادر مي‌شود، مذاکره کرده و براي صادرات گاز به عراق از تاريخ 20 جولاي 2013 توافق کردند.

المانيتور ادامه مي‌دهد: در ماه آوريل وزير اطلاعات ايران به عراق رفت و با نخست‌وزير، رئيس مجلس، مشاور امنيت ملي و حکيم ملاقات و رايزني کرد. در ماه فوريه نيز رئيس منطقه آزاد تجاري عراق به ايران سفر کرد و پس از ملاقات با همتاي ايراني خود در منطقه آزاد تجاري اروند، توافقنامه‌اي در زمينه ارتقاي مبادله‌هاي دريايي و راه‌آهن بين دو کشور و همچنين همکاري‌هاي پالايشگاهي و پتروشيمي، منعقد کرد.

در 6 مارس نيز وزير کشور عراق با همتاي ايراني خود ملاقات کرد. آنها در مورد همکاري‌هاي مرزي و آموزش نيروي پليس عراق توسط ايران، مذاکره کردند. همان زمان ايران، عراق و سوريه توافقنامه همکاري ارتباطاتي امضا کردند که به موجب آن سه کشور تبادل اطلاعات خواهند داشت. همچنين گزارش‌ها حاکي از آن است که ايران خدمات اينترنتي نيز به عراق ارائه مي‌کند. قرارداد ديگري نيز در تاريخ 12 مارس براي تقويت همکاري‌ها بين نيروي دريايي ايران و عراق و برگزاري مانورهاي نظامي مشترک منعقد شد.

اين گزارش ادامه مي‌دهد: روشن است که روابط ايران و عراق به سرعت در حال رشد است. ارزش روابط تجاري دو کشور در حال حاضر 10 ميليارد و 700 ميليون دلار محاسبه مي‌شود و انتظار مي‌رود اين رقم در پايان سال 2013 به 12 ميليارد دلار برسد. ايران به دنبال آن است که نه تنها روابط خود را با دولت مرکزي عراق، بلکه با دولت منطقه‌اي کردستان نيز تقويت کند. همچنان روابط ايران با دولت مرکزي عراق بسيار نزديک است.

در نوامبر 2012، ايران عمليات احداث خط لوله گاز هزار و 500 کيلومتري را آغاز کرد که ايران را به عراق و سوريه ارتباط مي‌دهد. گفته مي‌شود که بخش 225 کيلومتري اين خط لوله که بنا بوده در خاک ايران احداث شود مراحل پاياني را پشت سر مي‌گذارد و انتقال گاز به عراق از تابستان 2013، شروع مي‌شود. هرچند ساخت اين خط لوله دشوار است اما گامي مهم در راستاي تقويت روابط تهران- بغداد و دور زدن تحريم‌ها به شمار مي‌رود.

المانيتور در پايان خاطرنشان کرد: در صورتي که فشار بر مسئله ايران و سوريه افزايش يابد تلاش براي رونق هرچه بيشتر روابط تهران با بغداد دور از ذهن نخواهد بود، چرا که عراق نقشي مهم ايفا مي‌کند و پلي در سياست سوريه- ايران محسوب مي‌شود. از سوي ديگر عراق مي‌تواند به يک منطقه ترانزيتي براي ايران تبديل شود که به روي بازارهاي خارجي گشوده مي‌شود. در همين حال، روابط ايران با عراق، نفوذ آمريکا در اين کشور را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. در واقع بايد گفت آمريکايي‌ها از زماني که به عراق حمله کرده‌اند تنها زماني توانسته‌اند اهداف خود را پيش ببرند که ايران نيز خواسته است. اين روند در زمان شکل‌گيري دولت بسيار مشهود بود.

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...