نسخه چاپی

باج‌گیری دو سویه اسرائیل از رژیم‌های مرتجع

محافل رسانه‌ای از ابعاد مختلف به نقش اسرائیل و اعراب مرتجع در تحولات اخیر سوریه و ارتباط آن با موضوع خیانت به آرمان فلسطین پرداخته‌اند.

به گزارش نما روزنامه النهار در تحليلي خاطر نشان کرد: تعديلي که کميسيون پيگيري طرح صلح عربي پذيرفته اعمال کند و طرح تبادل اراضي کرانه باختري با اراضي ديگري از اسرائيل را بپذيرد، نشان‌دهنده آغاز معادلاتي جديد بر سر تغييرات منطقه‌اي است. اعرابي که اين روزها با سوريه درگير هستند، مي‌خواهند به هر قيمتي شده جبهه فلسطيني بسته شده و پرونده‌اش بايگاني شود. به اين ترتيب اعراب رسما درگيري خود با اسرائيل را به اولويت دوم خود تبديل کرده‌اند و درگيري با دمشق را اولويت نخست خود قرار داده‌اند.

اين روزنامه مي‌نويسد: در اين ميان اسرائيل نيز مي‌داند که تنگناهاي سياسي مواضع اعراب چيست براي همين فرصت را مناسب مي‌بيند تا آن جا که مي‌تواند اعراب را وادار کند که از مساله فلسطين کوتاه بيايند و امتياز بدهند.

النهار افزود: هرچه درگيري در سوريه شديدتر مي‌شود، اسرائيل احساس مي‌کند که اعراب بيش از پيش گرفتار در اين درگيري مي‌شوند و آن‌گاه آنها مجبور خواهند شد تا امتيازهاي بيشتري را بر سر پرونده فلسطيني به تل‌آويو بدهند، فقط براي اين که بتوانند حمايت آمريکا را عليه اسد در اين جنگ به دست آورند. آنها خود را بيش از پيش گرفتار مي‌بينند و براي اين که خود را از اين درگيري نجات دهند حاضرند از جيب فلسطيني‌ها امتياز دهند.

در همين حال روزنامه القدس‌العربي در تحليلي نوشت: اتحاديه عرب پاداش بسيار بزرگ و خوبي به آمريکا داده است و در اين چارچوب، هفته گذشته هيئتي به نام کميته پيگيري طرح صلح از سوي اين اتحاديه به واشنگتن رفت تا از يک طرح مرده و اساسا شکست‌خورده حمايت کند.
براساس اين طرح، براي نخستين‌بار مسئله تبادل اراضي ميان فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها پذيرفته شد و اين در حقيقت به معناي مبادله مقاديري از اراضي فلسطيني در مقابل مقاديري ديگر از اراضي فلسطيني‌ها است و در اين ميان تنها اشغالگران اسرائيلي سود مي‌برند.
اين روزنامه تصريح کرد: چيزي که باعث ايجاد شک و ابهام و نگراني بيشتر ما مي‌شود اين است که عقب‌نشيني‌هاي عرب‌ها هميشه به نفع اسرائيلي‌ها و به ضرر فلسطيني‌ها بوده است.

القدس العربي درباره ادعاي به کارگيري سلاح شيميايي از سوي حکومت سوريه خاطر نشان کرد: چرا آمريکا يک قطره اشک براي کودکان فلسطيني در غزه که با فسفر سفيد اسرائيلي‌ها کشته شدند، نريخت و سخني از خط قرمز و زرد و بنفش نگفت؟در همين حال روزنامه ديلي‌تلگراف معتقد است حمله هوايي اسرائيل به سوريه براي درگير کردن بيشتر آمريکا در بحران سوريه است چرا که نتانياهو پي برده که اوباما مايل به دخالت مستقيم در اين بحران نيست.

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...